/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
HvorHvem
Fra : svendgiversen
Vist : 424 gange
100 point
Dato : 02-11-03 20:11

Jeg har to gange forsøgt at stille dette spørgsmål som et nyhedsbrev,
nu prøver jeg her, selv om kritikken mest er rettet mod de "videnskabelige" indlæg nederst i Kandu.

Jeg gentager:

Jeg har med undren konstateret,
at der er 4-5 gange så mange videnskabelige nyhedsbreve
som almindelige spørgsmål i dette afsnit af Kandu.

Så, hvornår stiller man et almindeligt spørgsmål om sin slægt?
Og, hvornår skriver man et nyhedsbrev??

Ser vi på hovedparten af de sidst nævnte, indeholder de jo ikke megen slægtsvidenskabelig nytænkning.

Og man fornemmer at flere debatører skal forsvare "formandsposter".
Hvem kan give en oversigt over "hvem" der repræsenterer "hvilke" slægts- foreninger/institutioner???

Og hvorfor skal det oprindelige nyheds budskab gentages gang på gang????
(sikken multibel gang mudderkastning, der hurtigt kan opstå).

Svend, almindelig amatør slægtsforsker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-03 20:15

Måske fordi slægtsforskning foregår på eks. vis denne side.
http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-11-03 20:34

Teil!
Der er du vidst udenfor dit område?

Svend, jeg sad med stor undren, da du skrev "nederst i Kandu", men nu forstår jeg, du mener usenet.
Ved du hvad det er? Altså udover at du kan læse det nederst i Kandu.

Det du skriver her som et spørgsmål, når aldrig frem til dem "nederst i Kandu".

Det er i den seneste tid er foregået (og det kommer op i klumper nu og da) er (fortolket af mig) er at der ligger en masse uoverenstemmelse mellem flere mennesker. Der er så et par stykker, der ikke kan se det fornuftige i at trække på samme hammel og i stedet "bekriger" hinanden.

Der en fundats for gruppen:
1. Gruppenavn
dk.videnskab.historie.genealogi (tidl.: dk.historie.genealogi)

2. Beskrivelse
Emner af interesse for slaegtsforskere

3. Fundats
Efterlysning og udveksling af oplysninger mellem slægtsforskere.
Det vil ikke mindst dreje sig om oplysninger af personalhistorisk
art, altså efterlysning af aner eller efterkommere af de personer,
de enkelte slægtsforskere arbejder med.

Et særligt diskussionsemne vil også naturligt være slægtsforskernes
hjælpemidler, herunder de edb-programmer, der benyttes af
slægtsforskere.

Ligeledes vil det være naturligt, at de foreninger, der beskæftiger
sig med personalhistorie, bruger gruppen til at annoncere møder,
kurser og andre arrangementer af interesse for slægtsforskere.

Der bør ikke være noget til hinder for at gruppen også kan anvendes
til diskussion af lokalhistorie, der ofte knytter sig til
slægtsforskningen.

Gruppen skal derimod ikke bruges til efterlysning af gamle
klassekammerater, selv om det undertiden vil være vanskeligt at
trække et skarpt skel.

4. Begrundelse
Slægtsforskere er på konstant jagt efter manglende led i de
slægter, de arbejder med, men det virker ikke naturligt at
efterlyse efterkommere af en person, der har levet i en fjern
fortid, side om side med reservedele til motorcykler eller andre
mere blandede indlæg, som findes i de mere generelle grupper i
dk. hierarkiet (dk.general eller dk.chat).

Med hensyn til navnet genealogi er det valgt, fordi det også vil
blive genkendt af udenlandske slægtsforskere. Det ville have været
naturligt at kalde gruppen dk.historie.slægt, men det danske
bogstav er ikke tilladt - og 'slaegt' er grimt.

5. Moderering
Nej

6. Forslagsstiller
Steen Venbjerg

Godkendt af Styregruppen, 10. januar 2002.
Du se den på siden:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.historie.genealogi

Som det fremgår, er der brede rammer for, hvad du/vi/andre kan skrive i gruppen.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-11-03 20:49

Flere af de slægtsforsker er hjælper på lokal arkiverne og andre er historieforsker på universiteterne, samtidig er der mange ,rigtig mange der foretager indtastning,korrekturlæsning af de forskellige folketællinger der er og bliver opdateret på DDA,der oversættes forskelige skifter, der igen kan læses private hjemmesider, feks.Holbæk, jeg kunne blive ved, men det er i hovedtrækket hvad det drejer sig om.

Jeg tror mange mener Kandu ikke er seriøs nok ...og derfor ikke særlig attraktiv for slægtsforsker, jeg ved det ikke ,
Dis Danmark er udmærket , men kandu er mere hyggelig efter min mening.

(sikken multibel gang mudderkastning, der hurtigt kan opstå).
ja det sker, det er den negative Jante lov der kommer frem , du ved ,du skal ikke tro du er noget .. det er Danskerne gode til, de glemmer den positive Jantelov,.. vi regner med dig, vi menesker ,er ikke gode til at rose hinanden, når der er udført et godt stykke arbede. nej vi hakker på andre, det er det nemmeste.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-11-03 20:50

Mange slægtsforsker er ansat på lokal arkiverne og andre er historieforsker på universiteterne, samtidig er der mange ,rigtig mange der foretager indtastning, korrekturlæsning af de forskellige folketællinger der er og bliver opdateret på DDA, der oversættes forskellige skifter, der igen kan læses på private hjemmesider, f.eks..Holbæk, jeg kunne blive ved, men det er i hovedtrækket hvad det drejer sig om.

(sikken multibel gang mudderkastning, der hurtigt kan opstå).
ja det sker, det er den negative Jante lov der kommer frem , du ved ,du skal ikke tro du er noget .. det er Danskerne gode til, de glemmer den positive Jantelov,.. vi regner med dig, vi mennesker ,er ikke gode til at rose hinanden, når der er udført et godt stykke arbejde. nej vi hakker på andre, det er det nemmeste.
Senta

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-03 20:54

Ja føj for mudder. Jeg arbejder selv med slægtsforskning, ikke mudderforskning.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-03 21:14

Jeg er kun blevet forvirret på et højere niveau:

Jeg troede kandu var opdelt i 5 afsnit:
Ubesvarede, afventende og besvarede spørgsmål, tips og videnskabelige nyheder.

Er den sidste ikke en del af Kandu?
Der står jo "skriv nyhedsbrev" ligesom "stil spørgsmål"

Er Usenet et helt selvstændigt forum, man blot har link til??
Men ikke reversibelt, når de pågældende ikke ser de 4 første kategorier i Kandu.

Er jeg den eneste, der ikke er klar over denne særstilling af "Kandu' s nederste afsnit"???

Når vi er uden for Teil' s område????
Her antydes igen en ekspertgruppe med Teil som evt. "formand"

Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-03 21:21

Svend, jeg arbejder en del med slægtsforskning.
Formandsposter ligger udenfor mit område, ja.
Vaskemaskiner af mystisk hærkomst, uden anetavle, interesserer også.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-11-03 21:25

Jo det er en del af Kandu, de spørgsmål du stiller på usenet her på kandu , bliver sendt til bla.dk.videnskab.historie.genealogi, der står gerne leveret af kandu mener jeg.
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-11-03 21:27

Ja Svend du har helt ret:
"Er Usenet et helt selvstændigt forum, man blot har link til??
Men ikke reversibelt, når de pågældende ikke ser de 4 første kategorier i Kandu."

Hvis du ikke har prøvet det, skal du gøre det.

Det fungerer lidt som at læse og debatere vi mail. Jeg bruger internet 50 % af tiden og usenet de sidtse 50 %.

Et eller andet sted her på Kandu, har jeg forsøgt at forklare hvordan, "man" får adgang til det. Det er helt gratis.

Der er ingen points på usenet, kun interessen der driver værket, fuldstændig som på wwww.dis-danmark.dk

Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-11-03 21:36

Det er delvist korrekt, hvad Senta skriver. Man kan vælge at sende sine kommentarer på usenet, fra Kandu.
Det største problem for Kandu er dog, at her i Kandu, kan man næsten tillade sig alt, hvorimod diciplinen på usenet er noget strammere (efter du sidste dages polimik på news:dk.videnskab.historie.genealogi skullle man dog ikke tro det).
Desuden er svarene fra Kandu noget forsinkede, hvilket betyder at svaret/indlægget når frem på usenet længe efter man har sendt det herfra. Desuden kan der på et indlæg på usenet være kommet mange kommentarer, som du først kan se her på Kandu en dag eller to efter de er skrevet.

_Men_ den største ulempe er "indblanding" i debatter her fra Kandu på usenet, fra personer, som tror det er en hygge-og-lige-en-hilsen-og-tak-for-sidst-bemærkninger, som der _er_ plads til her på Kandu, men ikke høre hjemme (ikke altid ihvertfald) på usenet.

Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-03 22:49

Efterhånden forstår jeg.

Jeg kender DIS og Kandu
(og foretrækker netop Kandu fordi den tillader lidt hyggesnak)
men ikke usenet, den må jeg prøve.

Jeg savner stadig et overblik over, hvem der repræsenterer hvilket netforum?
(for at forstå de interessekonflikter, der giver anledning til den underlødige debat)

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-11-03 23:03

På denne adresse på google finder du alt hvad usenet er, hvem, hvor osv.
Senta
http://www.google.com/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&q=usenet&btnG=Google-s%F8gning&lr=lang_da

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 100 point
Dato : 02-11-03 23:21

Hej Svend!
Der er ingen "der repræsenterer" usenet. Det er åbent for alle. Du skal ikke oprette dig som medlem, som her på Kandu.

Det er folkene bag Kandu, der har valgt at du/andre også kan "sende/ikke sende" indlæg fra Kandu på usenet. Se mere på: http://www.kandu.dk/dk/tip/2851

Hvis du vil med på usenet, kan du maile til mig, for du skal sætte dit mailsystem op. De oplysninger, der skal bruges til det, skal du ikke offentliggøre her.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-11-03 23:24

PS. Du forstår nok ikke interessekonflikterne ved at vide, hvem der står f.eks. usenet-gruppen for slægtsforskning.

På usenet er der ingen til at slette f.eks. underlødige indlæg, modsat her på Kandu. D.v.s. ingen "net-politibetjente".

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 14:08

Her er adressen til usenet
http://usenet.dk/
der er vejledning i, om, hvordan du sætter dit mail program op, der er mange forskellige grupper du kan abonnere på, husk bare når du skriver din mail adresse at du f.eks.. tilføjer til din , den e-postadresse som du opgiver skal være med
f-eks. .mail " svendgiversenFJERNDETTE.@ o.s.v. ellers bliver du spammet ihjel i løbet af en uges tid eller 2.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 14:17

Netetiketten skal overholdes på usenet,samtidig er der vejledning i og om hvordan og hvad du kan bruge usenet til osv.

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 18:29

Har du læst fortsættelsen af dit spørgsmål fra dk.videnskab.historie.genealogi HvorHvem på

Nyhedsgrupper: dk.admin.netmisbrug,
Sendt: Monday, 3 November 2003 11:31
Emne: Re: HvorHvem
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-03 19:16

Nej, men du må først fortælle hvordan jeg kommer der ind

>Nyhedsgrupper: dk.admin.netmisbrug, har jeg fundet;
med ofte stillede spørgsmål og 4 mere, men ingen oversigt med HvorHvem.

Måske skal jeg tilmeldes først?
er det mig der misbruger nettet??
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-11-03 19:45

Hej Svend!
Er du snart kommet på usenet?
Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 19:54

Nej det er ikke dig der misbruger nettet,det er kandu der bliver diskuteret igen, igen.

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:5kvbqvkhkh2r39k31eok60hhfr774hft3q@news2.tele.dk...
> "svendgiversen" <svendgiversen.news@kandu.dk> skrev Sun, 02 Nov 2003
> 23:57:56 GMT

Har du sat dit mail program op som der står i vejledninge , du skal abonnere på de forskellige nyhedsgrupper.eller gå ind TDC http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/gruppe/dk.videnskab.historie.genealogi

der kan du bruge søge funtionen og finde de forskellige nyhedsgrupper hvad enten det er i Danmark, USA; Tyskland osv. men du skal omkring Usenet for at abonnere på grupperne
Her er adressen til usenet
http://usenet.dk/
der er vejledning i, om, hvordan du sætter dit mail program op, der er mange forskellige grupper du kan abonnere på, husk bare når du skriver din mail adresse at du f.eks.. tilføjer til din , den e-postadresse som du opgiver skal være med
f-eks. .mail " svendgiversenFJERNDETTE.@ o.s.v. ellers bliver du spammet ihjel i løbet af en uges tid eller 2.
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-11-03 20:01

Jeg har sendt Svend (et forsøg på?) en step-by-step-vejledning til at komme på usenet.
Nu må vi se om det virker.

Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 20:04

Svend u skal oprette en news konto i dit mail program. Gå ind under konti, tilføj konto, følg anvisningerne. hvad hedder din newsserver ???osv

Husk at den e-postadresse som du opgiver skal være med f-eks.svendgiversenFJERNDETTEi @ osv ( ellers bliver du spammet ihjel i løbet af en uges tid eller 2.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 20:06

Gå ind under konti, tilføj konto feks. de.sci.genealogie , dk.politik,dk.videnskab.historie osv
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-11-03 20:09

Hej Senta!
Det har jeg skrevet til ham for en times tid siden. Jeg tror han har travlt ?
Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 20:14

ja , han er på dk.videnskab.historie.genealogi , men fra usenet her på siden.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-03 20:18

Ja, jeg er nu på usenet,

tak for vejledningen, Jeannie.

Og Senta, jeg ser nu mit eget indlæg, men kun det;
det er ikke blevet længere, som i Kandu.

Hvor finder jeg den debat du antyder,
jeg har valgt at se dk.videnskab.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-11-03 20:27

Du skal se på det jeg sendte dig:
dk.videnskab.historie.genealogi
Eller klik på dette:
news.dk.videnskab.historie.genealogi
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-03 20:28

Nu fandt jeg det,

og jeg har skrevet det samme 3 gange.

Som nævnt forsøgte jeg to gange at sende et nyhedsbrev,
der ikke gik igennem? Eller gjorde det alligevel??

Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-11-03 20:30

News:dr.videnskab.historie.genealogi

nogle gange er der stor pårskel på et punktum og et kolon

)
Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-11-03 20:32

NU stopper du Jeannie:
news:dk.videnskab.historie.genealogi

Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-11-03 20:35

Svend!
Prøv nu først i dk.test, altså
news:dk.test

Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 20:39

i panelet står visninger, vælg ,,vis alle meddelelser
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-11-03 20:44

Svend tryk på F5, når du er i nyhedsgruppen, så opdateres for nye indlæg.
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-03 21:20

Og når jeg nu ser hvad usenet er,
er jeg enig med flere "protestanter" derfra.

Denne bagindgang med skriveret via Kandu er både uklar og farlig.
Man kan jo lige så godt skrive direkte i usenet.
Derimod kan det måske være praktisk at bevare læseretten fra Kandu.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 21:32

Du kan på usenet finde den gruppe med de interesser du har behov for at debattere i, om, USA, Tyskland, Frankrig, o.s.v. , her på Kandu kan du være anonym og det mener jeg er rart.
Held og lykke med dit abonnement på usenet.
Senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-03 21:50

Tak for svaret jkrjk2.

og tak for hjælpen, Svend