/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Ressourcer til lydkort ??
Fra : renekure
Vist : 434 gange
200 point
Dato : 19-02-02 07:47

Jeg er typen der elsker musik til arbejdet, og har derfor mange MP3 filer liggende på computeren, som jeg afspiller i Winamp, imens jeg arbejder. Fornøjelsen er dog ikke så stor, da musikken "hakker" når jeg på anden måde belaster min computer i andre programmer. Hvis jeg "nøjes" med at lytte til musikken, hakker den ikke -. Altså er det ikke MP3 filerne det er galt med. Min egen teori går på, at Computeren snupper de ressourcer, som f.eks. Winamp skulle bruge til at spille musikken.

Mit system er som følgende: Pentium II - 400 Mzh - 256 MB Ram - 60 GB HD - Soundblaster PCI 128 lydkort Osv.
- Og jeg kører Windows 98 SE.

Vil det evt. kunne afhjælpes af et andet lydkort - Jeg overvejer nemlig at investere i Creative Sound Blaster Audigy Platinum.
- Så jeg hører gerne om erfaringer med dette lydkort.

Kan nogen svare mig på om dette vil løse min problemmer - eller om jeg et eller andet sted i computeren kan "allokerer" nogen ressourcer til WinAmp / Lydkortet ???? - Svar mig, løs mit problem - og du tjener mine sidste 200 point i Kandu )

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 19-02-02 13:16

Hej Renekure.
Det er desværre ikke dit lydkort det er galt med, flaskehalsen ligger højest sandsynligt i din harddisk.
Når du arbejder på harddisken springer læsehovedet og deler sit arbejde op mellem dine applikationer og dine mp3, hvorved winamp ikke får leveret sine data fra mp3 filerne i så flydende en strøm som det er nødvendigt. Hvis du ønsker at allokere flere resoucer til winamp, så er det kun processortid du kan gøre det med, og medmindre du kører noget der er meget processor slugende, så er det ikke en god ting at gøre.
For at finde helt frem til problemet foreslår jeg følgende:

1) Check lige for en sikkerheds skyld at dit CPU forbrug IKKE er på 100% når du kører dine applikationer
2) Da RAM stadig er billigt, så prøv at skaffe noget mere. En klods mere på 256 MB, kan måske forhindre din pc i hele tiden at swappe til harddisken, hvorved belastningen selvsagt bliver mindre. Prøv evt. at låne noget RAM først og se om det løser dine problemer.
3) Få fat i en harddisk mere (igen, prøv at låne dig til en først), og sæt den på den sekundære IDE port. Herpå lægger du så dine mp3 filer, og prøver igen med de programmer der tidligere belastede din pc.

Jeg håber dette kan hjælpe
mvh
Wobert

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-02 13:38

Hej renekure

Dit Primære problem er din Processor-kraft 400Mhz er ikke meget når din PC både skal spille Mp3 Musik -som er meget krævende i sig selv,---samt arbejde med andre programmer sideløbende.
Mit råd til dig vil være at undersøge om dit Bundkort understøtter mere end 400Mhz ?? Hvis --så investere i en større Processor frem for et Dyrt Lydkort. Det kan også tænkes at dit bundkort ikke understøtter større Cpu,---så stadigvæk vil mit råd være at at du køber et andet Bundkort med min. 1000-1500mhz Cpu. Du kan jo få meget for hvad et Creative Sound Blaster Audigy Platinum koster. Dit eksisterende lydkort er da ganske udmærket.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 21-02-02 09:53

Jeg har prøvet at tilslutte en ekstra HD uden at det løste nogen problemmer.
Jeg hælder mest til Parkenss teori, om at min CPU ikke kan følge med, da mine øvrige arbejdsopgaver er af grafisk karakter, og derfor meget ressource krævende. Jeg har længe overvejet at udskifte motherboard og cpu - så måske er det her dråben der for bægeret til at flyde over - og dermod opgraderer.

Men jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu - og ser om andre også har et forslag.

René

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 26-02-02 08:47

Så er det gjort - altså opgraderingen
Jeg har skiftet motherboardet ud med ECS K7S5A og sat en Athlon XP 1700+ cpu på. - Det løste problemmet med afspilning af MP3 filer - hakker ikke mere ved stor CPU belastning ))

Men lige et andet problem:
Maskinen genkender processoren som en 1100 Mhz (og den er jo faktisk på 1466 Mzh).
Jeg har fundet ud af, at jeg i biosen kan ændre cpu hastigheden til 133/133 istedet for 100/100, og når jeg gør dette så bliver cpu´en også genkendt af maskinen som 1700+ - (lækkert) - men..... så sker der heller ikke mere i opstartsfasen. Maskinen vil slet ikke køre med denne indstilling. Nu til spøgsmålet : Skyldes det at jeg kører med min gamle SDRam ?? Disse er jo kun 100 Mhz !!!

Og hvis jeg også skal udskifte dem (suk!) hvilken type skal jeg så vælge ? 1600 / 2100 / 2700 ?? ECC ????

Jeg håber at I kan hjælpe mig, så jeg ikke får flere grå hår

René

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 26-02-02 09:26

Hej

Dejligt du kan høre "flydende" musik nu

Sjovt nok har du valgt det samme system jeg selv kører med,- kan kun sige at det kører rigtig godt.
Du skal skiffte dine Ram.
Jeg kører med SDRAM PC 133 7.5 NS. Du har jo også mulighed for at køre med de lidt dyrere DDR 184 Pins,-de skulle jo give en højere ydelse,----smag og behag .
Du skulle nok også lige chekke om der er en nyere opdatering til din Bios inde på ECS.

Hvis du er en Mand, så skulle grå hår jo bare gøre dig ekstra tiltrækkende

Held og lykke
Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 26-02-02 09:35

Tak for svaret PARKENSS.
Jeg må endnu en tur ned i "muldvarpen" og investerer i noget nyt RAM ! (Vil dette dog ingen ende tage ??)
Opgrade min BIOS - uha uha - det lyder farligt - har aldrig prøvet det før !

Mvh René