/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
min ditech sr 50 gider ikke starte
Fra : Aetherius
Vist : 1637 gange
275 point
Dato : 02-11-03 15:34

min ditech sr 50 gider ikke starte, ved ikke hvad problemet er.. har tjekket tændrøret og sikringerne ved batteriet (ved ikke om der er flere)... der er strøm på, men der sker ikke noget når jeg trykker på start..
vil værdsætte et hurtigt svar..

på forhånd tak Aetherius

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-03 16:18

Du mangler at skrive mange oplysninger.
Hvorfor har du tjekket tændrør?, hvis der ikke sker noget når du trykker start?
Ikke sker noget vil det sige den ikke siger et pip?, så kan den vel startes på kikstarteren? Det kan jo være startermotoren der er død, eller ingen strøm får.
Er der gnist på tændrør når der er tænding på og når du bruger kikstarter (husk tændrør til stel.
Hvis der slet ikke sker noget, men der er lys, så er det nok kontakten i bremsehåndtagene.
Er batteriet opladet?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 02-11-03 16:21
Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 02-11-03 16:43

Du mangler at skrive mange oplysninger.
Hvorfor har du tjekket tændrør?, hvis der ikke sker noget når du trykker start?
Ikke sker noget vil det sige den ikke siger et pip?, så kan den vel startes på kikstarteren? Det kan jo være startermotoren der er død, eller ingen strøm får.
Er der gnist på tændrør når der er tænding på og når du bruger kikstarter (husk tændrør til stel.
Hvis der slet ikke sker noget, men der er lys, så er det nok kontakten i bremsehåndtagene.
Er batteriet opladet?takVH Palle Hansen

RE:
Jeg tjekkede tændrøret da jeg hørte at hvis det vat snavset, ville den ikke starte.. Der sker eller siger SLET ikke noget når jeg trykkker på start.. kan det være statoren der er gået..?? Og nej der kommer ingen gnist når jeg prøver..

Hvordan kan jeg tjekke om startermotoren er død??

Der er strøm fordi lyset virker og benzin måleren går op, så strøm er der..

Der er ikke kickstarter på en Ditech SR 50, Da den har direkte indsprøjtning..

Kan kontakten i bremsehåndtagene sådan bare gå?? og hvordan kan det laves??

Svar venligst igen..
På forhånd tak
Aetherius

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-03 17:41

1 Og nej der kommer ingen gnist når jeg prøver..
Nej selvfølgelig ikke når motoren ikke bevæger sig rundt.
2 Jeg tjekkede tændrøret da jeg hørte at hvis det vat snavset, ville den ikke starte
Vrøvl
3 Kan kontakten i bremsehåndtagene sådan bare gå?? og hvordan kan det laves??
Hvis det er sådan at man skal holde et bremsehåndtag inde for at starte, kan det meget vel være en lille kontakt der er defekt eller ledn. er hoppet af (så må du skille et skjold eller lignende for at se den lille microkontakt)( i nødstilfælde kan de to ledninger der går til dem bare sættes sammen)
Men hvis det er sådan at begge håndtag har den funktion, at bare en af dem skal holdes inde, ligegyldig hvilken, for at starte, så er det ikke der fejlen ligger (og du kan glemme punkt 3), for du har vel prøvet at holde hver håndtag inde?
Jeg er sikker på at fejlen ikke er ved tændingen, den skal nok være der når motoren ellers roterer.
Har du prøvet at rokke ved de 2 kabler på batteriet (er skruerne spændt ordentlig), og du kan roligt prøve at starte medens en billader er sat til at lade, så får den nemlig lidt extra knald på.
Et batteri holder i gennemsnit 2-3 år, for det er ved at være færdigt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 02-11-03 18:15

begge håndtag har den funktion hvor den skal holdes inde, og har selvfølgelig prøvet begge...

Jeg er sikker på at fejlen ikke er ved tændingen, den skal nok være der når motoren ellers roterer: Hvad mener du her? motoren kan jeg jo ikke få til at rotere, har ikke kickstart på SR 50.. :(

batteriet er 1,5 år gammelt, men der er jo strøm på scooteren, så den kan vel ikke være kaput? Men det kan vel næsten ikke være det? Da lys og målere virker..?
Vil også prøve mig frem med bilbatteri, kablerne på batteriet og skruerne på batteriet imorgen mandag.. er lidt for mørkt nu..

Kan problemet være computeren der har slået de forskellige dele fra?? har hørt at computeren ved det mindste fejl vil slå hele scooteren fra..?? ( hørt da jeg ringede til aprilia.. ) Knallerten har jo en computer som en bil, og på bilen kan man jo gå ind på computeren og finde fejlen.. Skal måske køre den ned til en mekaniker og låne deres gameboy, og se om det ville hjælpe??

Du skrev tidligere at det kunne være startmotoren, men hvor ligger den, og hvordan tjekker jeg det?? ( ikke den største ekspert inde for kanllerter kan du høre :D )

Tak for svarene indtil videre
Aetherius

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-03 20:15

Det kan godt være batteriet, for når spændingen målt i volt, kommer under en vis værdi (10-11V), er det ikke nok til at trække relæet der skal sende batteri + til starter (starteren har selv en - da den er skruet på stellet. De fleste voksne har en auto lader (skal stå på min hvis den kan), det er bedre end et startbatteri. Husk hvis du bruger bilbatteri skal startkabler gå fra + til + og fra bilens - til dit - eller stel.
Mon dog k.mekaniker har lige den tester?
Starteren sidder med et tandhjul ind på "gearkassen" har den tykkeste ledning (somregel rød) fylder mindre end bunden af en sodavandsflaske, er rund, og har en flange hvor den er spændt fast (dvs man kan ikke se tandhjulet)
Det er en god ide at rokke lidt med alle relæer, og give dem en omgang pronto eller WD50 begge er silikoneoler mod fugt mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 02-11-03 22:22

Mange tak for hjælpen, jeg må prøve mig frem med de forskellige råd du har givet mig.. andre er selvfølgelig velkommen til at give mig råd.. Er ny herinde, skal man give pointne til dem der har givet de bedste råd eller hvad? Der står accepter som svar..?

Ja de fleste mekanikere har en gameboy color med et specielt spil, hvor du kan gå ind og se de forskellige ting på knallerten.. Hvor langt den har kørt, hvor gammel den er, hvor der er fejl og lign... har selv set det på min egen :D Tror spillet kan bestilles over nettet et sted, hvis man kender de rigtige sider.. Bare det at det koster en hulens masse penge.. :(

Hvad ville dit råd være? skifte batteriet? efter jeg har prøvet at tænde den med bilbatteriet, hvis altså det virker?
Hvis det ikke virker, ville dit råd være at skifte starteren? Eventuelt give relæerne pronto eller WD50.. ville lige være sikker :D

Starteren har selv en - da den er skruet på stellet. De fleste voksne har en auto lader (skal stå på min hvis den kan), det er bedre end et startbatteri...???
Bedre forklaring, hvis det er muligt.. Starteren har selv en hvad? Og hvad skal jeg bruge autoladeren til? at lade batteriet op eller? newbie mig :D

På Forhånd Tak
Aetherius

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 275 point
Dato : 02-11-03 23:18

"jeg bruge autoladeren til? at lade batteriet op" Ja selvfølgelig det er det man bruger dem til, prøv at lade 15 min og lad den så stadig lade medens du forsøger start.
"skal man give pointne til dem der har givet de bedste råd" Ja man kan kun give til en.
"Ja de fleste mekanikere har" OK, men det er da noget af en invistering, da der ikke er mange knallerter med comp. Men "spillet kan nok skaffes hvis man ved hvad det hedder.
"Starteren har selv en hvad?" En minus - (stel er det samme som minus, du vil også se at minuspolen fra batteriet er sat til knallertens stel)
"Hvad ville dit råd være? skifte batteriet" Hvis knallerten kan starte med starthjælp (lader eller autobatteri), så skal det nok skiftes, men man skal først sikre sig at knallerten lader (med dens indbyggede lader), hvis den ikke gør? så er der jo ikke noget at sige til at batteriet er "tomt", og så er det istedet laderen (generatoren) der skal skiftes.
Når du lader med autoladeren, skal du tjekke at dit batteri ikke bliver for varmt, den første time. Hvis den bliver må du fjerne laderen 15 min.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 02-11-03 23:40

Mange tak for hjælpen... Dit svar er accepteret.. Så må jeg jo forsøge mig frem.. :D

Et sidste spørgsmål: Hvordan tjekker jeg at den indbyggede lader oplader batteriet? Den kan vel umuligt oplade, da jeg ikke har kunnet tænde den i 4 dage... Så må jeg jo kigge mig efter en ny lader :D

På forhånd tak
Aetherius

Godkendelse af svar
Fra : Aetherius

Dato : 02-11-03 23:42

Tak for svaret pallebhansen... Hjalp mig godt derudaf.. :D

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 02-11-03 23:55

Et sidste, du sagde at starteren også kunne være kaput.. Nu ved jeg jo hvor den ligger, men kan man tjekke om det er dette der er problemet??

På Forhånd Tak..
Aetherius

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-03 00:16

Ja Ja Aetherius, det er nok rigtig, du er ingen ørn til det der, man må håbe at hænderne er skruet rigtig på?
Den indbyggede lader, laver kun strøm når motoren går, og helst stærkere end tomgang. Kig ned i din fars øse, der sidder en stor generator der trækkes af kileremmen, når motoren går.
"Hvordan tjekker jeg at den indbyggede lader oplader batteriet?", se det var et godt spørgsmål, som mange ikke kan svare på.
Men det kan jeg heldigvis. Hvis du lyser ind i en væg med forlygten, og maskinen går lavt i tomgang, så lader den indbyggede lader næsten ikke, og lyset er svagt. Når du så gasser op (baghjulet fri), og den lyser kraftigere, så er det et tegn på laderen virker.
Man kan også bruge et voltmeter, som måler mellem plus og minus på batteriet, hvis den stiger ved flere omdr. så er laderen ok, men kan den så igen ikke starte nogle dage efter, så må du have et nyt batteri.
Metoden herover er ikke så udtalt (kraftigere lys), når batteriet har stået med lader på hele natten.
"Et sidste, du sagde at starteren også kunne være kaput.. Nu ved jeg jo hvor den ligger, men kan man tjekke om det er dette der er problemet??" Ja du kan bruge et startkabel direkte fra batteriets pluspol og til starterens kraftige pol, men den må ikke røre noget stel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 03-11-03 00:48

Ja Ja Aetherius, det er nok rigtig, du er ingen ørn til det der, man må håbe at hænderne er skruet rigtig på?

Lad os håbe de er det :D