/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
PC Sikring
Fra : hellesally
Vist : 391 gange
400 point
Dato : 02-11-03 08:51

Jeg var forleden på auktion og blev varm på en bærbar,de blev solgt for ca 1000 kr.Man kunne få lov at tænde dem ,men noget egentligt eftersyn måtte man ikke underkaste dem p.g.af for meget tyveri.De var alle mærket med et sikkerheds skilt,og da ingen på auktionen kunne fortælle mig om sikringen var deaktiveret,de skulle bare sælges,ville jeg ikke kaste mig ud i et køb.Har nogen erfaring for hvordan man sikrer sig eller kan konstatere,hurtigt på auktionen, at evt sikring ikke er aktiv.Har kigget på INTB´s hjemmeside,men der skal man tilsyneladende have købt sikringen for at få noget at vide.Auktionsholderen er flintrende ligeglad, de bliver solgt som de er.De stammede fra et eller andet service center og var taget af Kongens Foged,jeg tror ikke fogeden bekymrer sig om sikring eller andet når han udpanter
Mvh HIS

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-03 10:44

Husk på at prisen også er derefter.
Skidtet skal sælges.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-03 12:40

Se, det diskuterede vi sådan set her : http://www.kandu.dk/dk/spg/17443

Måske noget du kan bruge ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-03 13:23

Jeg vil tro at firmaet som har haft den bærbare, bare har sat et skilt på, og selvfølgelig skrevet numre ned.
En egentlig sikring er svær at lave, men man kan da lave logon password, ligeledes i bioesen, men kunne den starte op normalt til windows skrivebord, så er der ingen ko på isen.
En anden ting der bruges for at "forebygge tyveri", er at comp. netkort sender jo sin IP-adresse når den går på nettet, hvis der er installeret et lille program (ved ikke om det er gratis), men programmet sender hver gang til en bestemt server (vistnok ISS Falck, koster gebyr), hvis den er meldt stjålet kan den spores. Men det kan tyven let omgå, på mange måder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 02-11-03 14:03

Jeg er glad for svarene ,men det var sådan set ikke hvad tyvene kunne gøre for at
omgå spærringen ,det var hvad jeg kunne gøre for at undgå ballade, eller en Stor? udgift til evt oplukning,nogle af de
bærbare jeg så på ,var mærket "Pentium 4",og til omkring 1000 kr går man vel ikke helt galt. Så et svar på hvordan man evt kunne sikre sig og umiddelbart kan se om PCén er spærret for net trafik,ville være nr 1.Har fået konfiskeret en cykel,
uden at få mine 300 kr retur
Mvh HIS

'

øøæøl,n nkjjkjøø

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-03 16:07

Når du har købt den på auktion, og fået en kvittering på den, har du ikke noget at være bange for, det er nemlig auktionens ansvar at have undersøgt om den er stjålet, og hvis der nogensinde bliver problemer, kan du altid referere til dem. Men om den er spærret det ene eller andet sted, så er det jo i Windows, og den må du jo ikke køre "videre", med, og skal slette. Du har jo ikke ret til det licens nr. osv. Så køb du trygt en comp. på auktion, og hvis du ser den kan starte op, kan du være meget mere sikker. Sikker på den måde at der ikke er væsentlige fejl på skærmkort, monitor, harddisk. Men man kan jo da aldrig vide sig 100% sikker på der ikke ligger en kat begravet.
Jo en Pentium 4",og til omkring 1000 kr går man vel ikke helt galt i byen med, det har du ret i. En sådan ville vel ligge omkring 4000Kr (der behøves ingen kommentarer til min prisfastsættelse, da det kun er et skøn) ved en forhandler, men der har du til gengæld også 1 års "ombytningsret", det har du ikke på en auktion.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 02-11-03 23:06

Palle Hansen
Tak for dit venlige svar,men der ikke tale om en windows licens eller passw,det er en chip der sidder et eller andet sted og bliver aktiveret når man logger på,probl er at jeg køber en PC og går på nettet,INTB registrerer det og adviserer politiet,politiet indrager min PC til trådene er redet ud ,og jeg får besked fra INTB på,at en deaktivering koster
xxx antal kr,så er det billige væk og jeg ville slippe for en masse bøvl hvis der var en måde man kunne konstatere om en auktions PC var udstyret med en sådan,jeg er bekendt med at st firmaer bruger det i viid udstrækning.
Mvh HIS

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 02-11-03 23:11

Jeg glemte lige at skrive at på auktionen blev jeg oplyst om at når jeg havde betalt,var
PCén min og de vilde rent ud sagt sk... mig et stykke.Det er jo ikke spgm om kvitteringer el andet,men bare ikke at et billigt scoop bliver til en lang næse.
Mvh His

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 400 point
Dato : 02-11-03 23:49

Nej hellesally, hvis du har en kvittering, er der ingen levende sjæl der kan røre dig, og hvis de fjerner din pc, bliver det meget dyrt for dem.
Hvis der skulle være en "chip et eller andet sted" og firmaet som havde comp. tidligere, ikke har fået den deaktiveret, bliver det en sag mellem dem og INTB. Det kan aldrig blive dit problem. Når man køber en ting på auktion, er den ligesom "købt fri", skulle feks. et firma henvende sig og sige at det var deres comp. der blev solgt, er det bare synd, den kan aldrig blive forlangt tilbage. I øvrig er de fleste comp. der sælges på auktion, "tvangsfjernede", fordi firmaet er gået konkurs.
Jeg kender en advokat der ikke bestiller ret meget andet end være autionarius, og hun giver mig ret. Ellers var der nok heller ikke mange cykelhandlere som købte cykler, osv.
"PCén min og de vilde rent ud sagt sk... mig et stykke" Ja selvfølgelig, der gælder samme regler som tvangsauktion. Der er ingen garanti.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-03 00:17

De ville ikke sælge de der putere hvis politiet ikke havde indvilliget! Sagt på en anden måde, så er de "koster" registrerede!

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 03-11-03 23:23

Har i dag prøvet at kontakte "Ejerkontrol i Danmark"der ikke kunne oplyse noget før de blev oplyst om et specifikt nr der åbenbart skulle sidde påloddet på PCén,og skulle være synligt,var der det?Men iøvrigt kunne (ville) han ikke oplyse nærmere om mærkningen.En bekendt af mig siger, at hvad han ved om sagen , skal der udskiftes en hel del for at komme af med mærkningen og han vil tvivle på,uden at være sikker,om det kan betale sig at købe sådan en hvis man ikke er helt sikker på indholdet og om den fungerer.Iøvrigt siger han,at man i auktions kataloget kan se om det er en fra en sagfører,eller om det er fra politiet,KOSTER,hvis den er fra politiet,ved man aldrig hvordan den er blevet behandlet,både af tyveknægten ,men også af politiet.Kan du bruge dette til noget??Jeg tror nok jeg ville give lidt mere for den ,og så vide hvad det er man får.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 04-11-03 07:23

Der er vist min eks der roder i min profil
HIS

Godkendelse af svar
Fra : hellesally

Dato : 04-11-03 07:26

Tak for svaret pallebhansen.
Det omhandler jo ikke lige problemet m.h.t spærringen ,men OK
Mvh HIS