/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund til dreng
Fra : mathilde
Vist : 1012 gange
200 point
Dato : 01-11-03 19:40

Hej,

Ja min søn ønsker sig brændende en hund. Han får den dog ikke før han er 12-14 år. Men jeg kunne godt tænke mig og høre om I har nogle raceforslag?

Den skal være af den mindre/mellemtype, og være en rigtig cirkustypehund. Altså han skal kunne lære den alverdens tricks, og hvis den er lærenem er det kun et plus.

Men den skal helst ikke være af den provotype da den skal gå sammen med mine hunde, som primært vil være amstaffs.

Pelstype er ligegyldigt, vi bruger gerne tid på dette.

Har I nogle forslag, så bare fyr løs.

Mathilde.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 01-11-03 19:49

En hund der er meget lærenem, hvad kunster angår er terrier...
De fås jo i alle str. og typer, men om de er let omgængelig med andre hunde, det ved jeg så ikke...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-11-03 20:30

Mellemtype--alverdens tricks--lærenem og sammen med andre hunde?? I mine ører lyder det som Border collie.

Mvh
Dabj

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 01-11-03 21:06

En Puddel gerne en mellem er en fin hund at træne med, den har meget nemt ved at lære, den er rimelig rolig, og er ikke så hissig som mange terrier kan være, det gør det nemmere at have den sammen med dine amstaff.
Hvis du vælger en sort og lader den være lidt langhåret kommer den til at se frisk og sporty ud.
(en dreng på 12-14 syntes nok ikke om en løveklippet).
Bodil

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 01-11-03 21:21

Hej Bodil,

Det skal du ikke være så sikker på, Når vi er på udstilling, er han helt væk i bla Bichon frise, og Silky terriers´ne.
Bestemt ikke min stil, men det er bare godt han har sin egen.

Mathilde.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 01-11-03 21:39

Hej.
En cairnterrier er lige noget for ham. Den er legesyg, meget lærenem og en rigtig dejlig hund ( har selv en ).
Dog skal den børstes og trimmes, men det lyder jo ikke til at være et problem.

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 02-11-03 00:24

Hej Matilde

Hvis han er så glad for Bichon Frise så synes jeg I skal vælge en hund af den type, en selskabshund. De er utrolig lærenemme og legesyge alle sammen.

Da jeg startede til lydighed og spor, med mine små langhårede selskabshunde, var der nok nogen der havde lyst til at grine, men det blev der ingen mulighed for, da de lærte det hele på ingen tid.

Mange af de små selskabshunde elsker at bære ting i munden, og er 100% opmærksom når man leger med dem, og lærer dem triks.
Og så fylder de heller ikke så meget i sengen
læs om de små hunde på www.canis-minor.dk

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-11-03 00:32

Jeg ved godt, at en Golden Retriever er lidt større end den i gerne vil have, men en Golden er både utrolig lærenem og utrolig god i sit sind. Der er tilsyneladende ikke ondt skabt i en Golden. Jeg har mødt nogen der var i den grad understimulerede, og alligevel var det værste de lavede at gø. Og en Golden er meget legesyg og meget glad for at arbejde = lære nye ting. Det er noget af det bedste den ved. Og da det ikke er en vagthund i ønsker, men en hund til et barn, kan jeg ikke forestille mig en mere egnet end en Golden. Bare ikke fra den lede kennel i Næstved.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 02-11-03 07:32

Hej,

Det skal være hans egen hund, selvfølgelig står vi som forældre klar til at hjælpe når han har brug for det.

Men en golden den bliver alt for stor, og det han er vild med er små cirkustype hunde.
Mange af hans venner har Goldens i familien, dejlige hunde. Men det er vores amstaff også.

Mathilde.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 02-11-03 09:29

Hej Mathilde
Hvis han syntes om Silky Terrier så er det da sådan en han skal have, det er en pragtfuld hund, jeg har som i nok kan regne ud en, vi har to hjemmeboende børn drenge på 16 og 18 år de elsker den hund, de har lært den alt muligt fx. hoppe på komando give pote slå forpoter sammen med deres hænder og masser af andre ting det er en dejlig hund som er let at arbejde med meget blød i forhold til mange andre terrier skal ikke trimmes og fælder ikke.
Jeg syntes ikke den er egnet til små børn men større (12-14) er fint.
Den er jo ret lille men den kan også bruges til alm. lydigheds træning, jeg træner i DCH C-klassen dvs også rondering den elsker det og det er sjovt.
Bodil

Kommentar
Fra : vovse

Dato : 02-11-03 12:27

en dansk/svensk gårdhu
nd den vil han elske

Kommentar
Fra : vovse

Dato : 02-11-03 12:27

en dansk/svensk gårdhu
nd den vil han elske

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 02-11-03 12:37

Vores staffblanding, har han lært alverdens ting. Hun kravler, giver highfive, sidder fint, hopper på bagbenene osv.
Men hun er for tung og bygget forkert til at kunne gå på forbenene, og hoppe baglæns på bagbenene. Han ville også gerne lære hende balance ting, såsom at gå på en bold.
Det skal være en rigtig cirkus hund! Hvor adræt er en silkyterrier og ligeledes med bichonen og gårdhunden?
Han bliver 8, så jeg har lang tid til at finde race og kennel, men jeg vil gerne have noget at gå efter, og besøge forskellige kenneler, samt se de respektive på udstillinger og til prøver etc. Så kom endelig med forslag.

Mathilde

Kommentar
Fra : vovse

Dato : 02-11-03 12:57

en dansk/svensk gårdhund .det var sådan en der var med i den danske film matador

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 02-11-03 13:22

Vores Silky kan Highfive, gå på bagbenene, danse på bagbenene spille fodbold dvs. trille en fodbold i mål udenom målmanden, sik sak i mellem benene når man går, den kan også sjippe.
En Silky er meget hurtig, meget adræt og som sagt meget lille 20-23 cm over skulderen og vejer 3,5 til 4,5 kg.
Det er en sjov lille hund som kan lære det mest utrolige, man skal bare huske at det er en blød hund, den bliver meget hurtig trykket dvs. ingen råben eller skældud alt det den kan, har den lært med godbidder og ros.
Den lærer meget hurtigt.
Jeg har engang set den beskrevet som en tro væbner, det passer den venter gerne i timer bag en lukket dør for straks at følge dig i hælene når du kommer.
Det eneste minus er at den ikke er god til at være alene og den er ikke ejnet til små børn (bliver let bange hvis de råber eller laver pludselige bevægelser).
Bodil

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 02-11-03 16:04

Hej Bodil,

Så dur en silkyterrier nok ikke. Hans storebror er handicappet og laver en del pludselige bevægelser, og kommer også med høje lyde. Det er bla. derfor vi har de racer vi har, fordi de nemt accepterer dette.

Mathilde.

Kommentar
Fra : mollymor

Dato : 02-11-03 22:44

Hej Vovse

Bare lige en sidebemærkning:

Kvik i "Matador" var nok oprindelig tænkt som en gårdhund i Lise Nørgaards manuskripter, men i serien bliver han altså spillet af en glathårs-foxterrier. Næste kan du ser serien, så bemærk bl.a. den længere snude og hovedformen.
Dette kan du læse om flere steder. F.eks var der en artikel i "Hunden" tilbage i 94 hvor dette også blev nævnt. Man havde brug for en hund, der var meget lærenem og det blev altså foxterrieren.

Til Mathilde

Håber du finder den rette race til din søn. Jeg synes der er et par gode bud blandt de ovennævnte.

Lisbeth

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 03-11-03 00:09

Hej Matilde !
Jeg har selv Shih-tzu og de er modige og normalt ikke bange for noget (det er en af løvehundene). Men jeg ved at mange af de små selskabshunde er modige, lærenemme og frække. Bichon Frisé - Bichon Havanais - Coton De Tulear - Mops - Boston Terrier - Løwchen - Malteser - Tibetansk Spaniel - Japanese og Griffon.

Men som du jo ved, har opvæksten stor betydning for hundens sind - og hundene imellem har størrelse jo ingen betydning.

Karin

Kommentar
Fra : oerts

Dato : 05-11-03 11:42

En hund der er meget lærenem og som har let ved at omgåes andre hunde er en glathåret foxterrier. Vi har sådan en og jeg har lært den mange kunster bl. a. det kendte Matador trick med tyskeren og danskeren. Som et plus er den også nem at gøre renlig. Det tog os ikke andet end små 14 dage før vi havde lært vores hund at det var undenfor det foregik når den skulle tisse

Kommentar
Fra : BentAgent

Dato : 05-11-03 15:25

Collien kunne være et godt bud. Den er rolig, og meget venlig se på www.colliehunden.dk
Hilsen Bent
webmaster på colliehunden.dk og ejer af Dixi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-03 17:54

Hejsa. Her hvor jeg bor er der et par drenge på vel ca. 10-12 år, der har fået en "bomuldshund", også kaldet en Coton de Tulear. Såvidt jeg kan se, så er hunden fuldstændig forgabet i sine børn, der flittigt lufter den og leger med den. Det er en han, der hedder Buster, og han er vel ved at være 7-8 måneder efterhånden. Han virker meget kraftig og robust og meget lydhør overfor, hvad drengene siger. Og så er hans pels hvid og sort og blød som vat...Prøv og gå ind på Dansk Kennelklubs hjemmeside og kik på klubben for små selskabshunde. Der hører racen under.

En mellempudel kunne også være et godt bud, når bare man sikrer sig at forældrene er robuste og ikke nervøse.

Alle synes jo, at netop DERES race er den eneste rigtige, så det kan være svært at få objektive råd her på kandu. I skulle tage sønnen med på forskellige udstillinger og snakke med ejere af de racer, som I har besluttet jer for at overveje nærmere.
Og jeg håber, at han er klar over, at lige meget hvilken hund, han får, så bliver det ikke nogen "cirkushund" uden masser af målrettet leg og træning.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 06-11-03 19:54

Hej Birgitta,

han ved godt at han skal gå til træning med den og træne meget hjemme. han træner allerede med dem vi har nu, de kan bare ikke det hele grundet deres fysik, som er passende for deres race:)))

Vi har faktisk i dag snakket om det med at besøge en udstilling kun for hans skyld.

Mathilde.

Kommentar
Fra : TomWaits

Dato : 08-11-03 10:42

Hej. Først og fremmest: hatten af, for det grundige arbejde du lægger for dagen! der er 4 - 6 år til han skal have hunden og du er allerede begyndt at tænke målrettet. Det er flot.
Der er nævnt en del egnede racer til din søn, jeg vil dog tillade mig, at udelukke et par stykker. Border Collien. Det er en udpræget arbejdshund! Din søn får alt for meget at se til. En border Collie har slet ikke nok beskæftigelse i alm. lydighedstræning og cirkustricks. Den skal arbejde med sin hyrde mindst 5 timer om dagen. Og så er der Coton De Tulear. Det er ikke en nem hund. Den har en stærk vilje og ja, sin egen mening om tingene. Det er ikke en hund for en 12 - årig dreng, der drømmer om en adræt cirkushund.
Jeg synes I skal holde jer i Terrier/selskabshunde - området. En puddel er også et godt bud, men det skal være minipudlen eller toypudlen. De store pudler er arbejdshunde med stort behov for aktivering. Mit bud kunne være en Cavalier King Charles. En meget yndig/ smuk lille hund. Blidt sind, meget lærenem. Har ikke behov for andet aktivering end lige præcis cirkus - øvelser. ( alle hunde har dog efter min mening brug for problemløsningsarbejde og næsearbejde ). Men Cavalier King Charles tager til takke med sjov indlæring.
Men mit aller bedste bud er, at I tager rundt til udstillinger/ kenneler etc. og spørger ind til de forskellige racer. Men husk: SPØRG ALTID OM DET NEGATIVE VED RACEN!!! Hundeejere har en tendens til at synes, at lige præcis deres race er den bedste. De glemmer at fortælle om det negative der måtte være. Simpelthen fordi, de ikke bliver spurgt om det. Det kan være at det faktisk er en race der gør meget, en nervøs anlagt race, en ikke særlig social race etc...
Der er også den mulighed, at I får en adfærdsbehandler til at "krydsspørge" jer om hvad I ønsker af den kommende hund. Hun vil således, med sit store racekendskab, kunne hjælpe med at spore jer ind på lige præcis den hund der passer til din søn. ( mit bud : www.hundepsykologen.dk ) Her er jeg desuden selv uddannet.
Og så synes jeg du skal ruste din søn endnu mere til det at få en hund. Især når han vil arbejde med indlæring, synes jeg det var en god idé hvis han kunne få noget viden om indlæringsprincipper etc. Dette kan du også spørge hundepsykologen om ( Lone Greva ).
Held og lykke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-03 17:55

Hej,Mathilde. Jeg har overset, at jeres dreng kun er knap 8 år gammel.... Det er jo både godt og skidt. 4-6 år i den alder er jo alvorligt lang tid. Som 14-årig har han sandsynligvis helt andre interesser, og meget mere skolearbejde og forhåbentlig flere fritidsinteresser udenfor hjemmet, end han har i dag. Og hvis han får en lille hund som 12-årig, så kan man jo alligevel ikke forvente, at han kan tage sig af den hele hundens liv. På et tidspunkt flytter han jo nok hjemmefra, og så strander den lille hund jo alligevel hos jer forældre. Er det ikke urealistisk at tro, at en 14-årig, der så småt skal til at i gang med voksenliv og uddannelse, har overskud og tid til at engagere sig og opdrage sin første "egne" hund?

En hund er jo et medlem af flokken og tilhører ikke en enkelt person. Men hvis familien vælger en "cirkushundetype" som næste hund, så er det jo sandsynligt, at din søn og hunden kan lave de sjove ting sammen, som han åbenbart ikke kan med amstafferne.
I den sammenhæng synes jeg, at det er temmelig vigtigt, at hundene kan enes indbyrdes. Det ville jo være ganske forfærdeligt, hvis den lille nye hund blev ædt af en ellers sød og rar amstaff... Hvis det var mig, der var i den situation, så ville jeg nok vælge en cirkushund af modsat køn af hvad amstafferne har. -Så betyder valget af race mindre, i forhold til amstafferne.
Men altså: IKKE en hund til drengen, men en ny hund til familien, som tilgodeser drengens ønsker. På det tidspunkt, hvor familien har overskud til det.

Kommentar
Fra : carol1

Dato : 09-11-03 01:54

hej
hvad med en coto de tulaer det er en god børne hund den elsker børn,men husk nu det er jo dig selv der kommer til at passe den i længten, men det ved du vel. du kan se den på www.kennel-casmier.dk der er også terrier

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 09-11-03 11:30

Hej,

Jeg fik selv min første hund som 10 årig, hvor familien selvfølgelig hjalp.
Hans hund vil ikke komme til at strande hos os, det er helt sikkert. Jeg er meget bevidst om at huske ham på at det er hans hund, hans ansvar, det er også derfor han ikke får den endnu, for ingen børn på hans alder kan tage det ansvar.
Jeg står meget gerne klar til at hjælpe ham alt det han vil, men det skal ikke være min hund. Selvfølgelig vil den få samme mængde kærlighed som resten af hundene, men den skal med ham når han flytter hjemmefra, hvis han har tiden til den. Men det er egentlig bare et spørgsmål om prioritering og ansvarlighed.

Mine amstaffs er vant til små hunde, dem er der mange af i familien, og der er ingen problemer. Heller ikke når hundene kommer i vores hjem for at blive passet. Uanset hundenes køn.

Men jeg kan sagtens forstå jeres pointer.

Mathilde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-03 14:36

Der er vist ikke så mange kollegier, f. eks. --hvor man må have hund...

Det er dig selv, der nævner det, at du har amstaffs, som noget, der skal tages hensyn til ved valg af race. Og der er jo også forskel på, om en hund kommer på besøg eller om den indgår som flokmedlem. For selv om det skal være din søns ejendom, så skal den vel også være medlem af familien?

Men under alle omstændigheder har I rimelig god tid til at beslutte jer, og måske er det lige så meget nogle besøg i cirkus, I skal satse på. Jeg er ikke sikker på, at det udelukkende er et spørgsmål om race, når man får en hund til at balancere på bolde eller liner, eller slå kraftspring eller hvad der ellers kan være af specialiteter. I cirkus har de jo ofte en flok af meget forskellige hunde, der kan hver deres kunst. -Måske skal man have blik for den enkelte hunds specielle evner, og så udvikle dem. -Det ville jo være megasynd, hvis han fik en hund, der kunne blive ekstremt dygtig til at opsnuse tabte ting på 10 tønder land, og al deres tid gik på at lære hunden en vanskelig kunst, som hunden hadede...
-Prøv at kontakte nogle cirkusfolk, med hunde på programmet, -og hør om de kan råde jer.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 09-11-03 16:48

Hej Birgitta,

Nu er vi så heldige at i vores lokalområde er der faktisk op til flere kollegier hvor man må have hund.

Og selvfølgelig vil hunden blive en del af familien, alt andet ville da være synd.

Det er jo netop fordi vores amstaffs ikke har fysikken til alle de ting han gerne vil med en hund, at han gerne vil have sin egen. De andre har han lært utrolig mange ting, den ene flere end den anden.
Hvor meget man kan lære en hund afhænger selvfølgelig altid af den enkelte hund, men også af hundens bygning.
Spor og feltsøg er den ene af vores hunde eminent til, og hun er sjovt nok ikke særlig meget cirkushund.

Grunden til at jeg syns der skal tages hensyn til valg af race fordi vi har amstaffs er ikke fordi jeg er bange for at mine hunde skal æde den nye hund. Men sætter man en lille meget aktiv/provo hund sammen med hunde af den type kan det nemt blive stressende for os mennesker at bo sammen med dem alle!

Mathilde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-03 18:36

Nååh, så blev jeg så meget klogere... Jeg kender kun amstaffs fra en enkelt pigehund, som var utrolig aktiv og glad og næsten underdanig overfor andre hunde, -og fra, hvad man hører i pressen. Og så kender jeg en lille, øøøh, engstaff?? -engelsk staffordshire- hanhund, som også er meget glad og aktiv og noget pågående. Han er dog ikke mere end ca ½ år, så hvordan han har det med andre hunde, vil nok først vise sig i løbet af de næste par år. Foreløbelig går det fint.

Hvis I også søger en hund, der skal kunne klare kollegielivet, så skal den nok også være rimelig nervefast...
--Jeg var lige inde og kikke efter en pudel... Den skulle være den næstklogeste hund, -kun overgået af border-collien. Og den fås i alle størrelser -og flere farver.. Bliver meget brugt i cirkus.. Jeg tror, at det er sådan en, han skal have.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 09-11-03 18:44

Hej Birgitta.

Ja vi har foreløbig lagt os fast på at se på cavalieren og så selvfølgelig bichonen, samt en lille til mellempuddel. Så har vi også nok at gå efter i første omgang, for der er mange kenneler at besøge for ikke at tale om udstillinger.

Mange amstaffs er som den du beskriver incl min yngste. Men samtidig er de klar til at være med hvis der er nogen der sætter gang i tingene, og så er de noget tunge og klodsede at have til at fare omkring og på møblerne...

Mathilde.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 10-11-03 08:59

jeg tillader mig lige, at blande mig igen... Jeg kan ikke lade være med, at få lidt ondt i maven over, hvordan det skal gå. ( det er mig, der hed TomWaits før). Et barn og en hund kan have rigtig meget glæde af hinanden. Men der er mange ting, der skal være i orden, for at det skal gå godt. Jeg ser ikke noget problem ved, at han får hunden i 12 - 14 års alderen ( såfremt han stadig har interessen). Jeg tænker mere på hvad der sker, når din søn flytter på kollegie med sin hund. Han får travlt med skole, lektier - og, ja, fester. Der sker en kæmpe ændring for hunden. Den skal kunne være alene hjemme. Det kan den ikke pludselig gøre, hvis den er 5 år, og altid har været "alene hjemme" med to andre hunde. Derfor bliver I nødt til, at lægge et stort arbejde for dagen, når I får sønnens hvalp hjem. Den skal med det samme (8-9 uger gammel), lære at være alene hjemme, uden de andre hunde. Først et par sekunder, hvor I bare går ud af stuen og lukker døren efter jer. Gradvist øger I den tid, hvor I er væk og slutteligt kan I begynde, at gå ud af hoveddøren og lukke den efter jer, i starten blot et par sekunder, derefter øger I gradvist. Har I mulighed for det? For at lave alene-hjemme-træning med hvalpen, uden de to amstaffer? I hvalpens socialiseringsperiode ( 8- 12 uger - alt efter race), skal I vise den ALT det den senere skal kunne cope med - og dette skal jævnligt holdes ved lige. Hvad kan sønnen forestille sig, at den skal kunne? Jeg kunne forestille mig, at han, når han er 18 år gammel, ville være ked af, hvis hunden ikke kan klare unge mennesker, der holder fest. Fyrværkeri. At være alene hjemme, mens de andre beboere holder fest ude i opholdsrummet. Intime stunder med en pige, i sengen. At komme med ud i fremmede menneskers hjem - og have det godt med det. etc etc. Alt dette skal I altså tænke på, INDEN sønnen bliver gammel nok til at flytte hjemmefra og tage sin hund med.
Hvad skal hunden spise? Jeg vil til envher tid foreslå det gode foder fra dyrlægen... Har han råd til det + uforudsete dyrlægeudgifter, når han er på S.U?
Og kan han virkelig have tid til både lektier, skole, kæreste, fester, fredagsbar OG en hund, der ihvertfald skal aktiveres + gås tur med i min. 3 timer om dagen?
Jeg synes virkelig I skal tænke jer godt om. Ikke for at sige, at det er en dårlig idé I har fået og at det ikke kan gå godt. Det kræver bare at I tænker jer godt om. Jeg er ikke helt uden erfaring på dette område. Jeg fik en hund da jeg blev 18 år. Dengang havde jeg læst mindst 10 bøger om hundes adfærd, indlæringsprincipper etc. og jeg havde BRÆNDENDE ønsket mig en hund, siden jeg var 10 år! Jeg havde hende kun til hun var 9 mdr., fordi hun jeg ikke kunne få hende til at passe ind i mit ungdomsliv - og det gjorde ondt at skulle indsé det, og derefter sige farvel til hende!
Men, men, men sådan behøver det ikke at gå for jer. Held og lykke!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-03 15:00

Jeg er lige præcis enig med Tom Vildskud.
Jeg synes desuden, at når hunden bliver anskaffet, mens drengen bor hjemme, så er det FAMILIENS hund! Derfor har jeg heller ingen problemer med, at man anskaffer en hund efter ønske fra en dreng på 8-10 år eller yngre. Når familien alligevel har andre hunde, så er det vel ikke mere end rimeligt, at én af hundene er af en race, som svarer til drengens ønsker. Hvor meget drengen skal hjælpe til med pasningen af hunden(e), det er jo individuelt og et opdragelsesspørgsmål..
Hvis en 6-årig f.eks ønsker at gå til fodbold, så henter og bringer man ham, og køber og vasker tøj o.s.v. så der hovedsagelig bliver den sjove del tilbage til ham, nemlig selve samværet og spillet. Det er jo en del af omsorgen for barnet, at man bakker ham op i den interesse, han har. -Såvidt familien har ressourcer til det. Og det kan jeg forstå, at I har?
Jeg har svært ved at se begrundelsen for at vente med at anskaffe hunden til drengen er næsten voksen. Selv som 14 årig er man da (forhåbentlig) ikke moden nok til at være eneansvarlig for et andet levende væsen. Og man er da slet ikke i stand til at se, hvad det er for en forpligtelse, man påtager sig for de næste 10-15 år. Hvis I anskaffer en hund efter hans ønske, når han er 8, så er det værste, der kan ske, at han mister interessen efter ½ år. Så har hunden stadig resten af sin familie til at yde omsorg. Og knægten behøver ikke at rende rundt med dårlig samvittighed og nederlagsfølelse, fordi han svigter nogen, han holder af.
I stedet for at anskaffe hunden og kræve ansvarlighed af drengen, så kunne man anskaffe den på grund af drengens evner, -som han jo allerede har vist ved træningen af familiens andre hunde.

Og Tom, jeg synes, det var synd, du skulle knække halsen på dit første hundeforsøg. Forhåbentlig er du kommet over det siden. Historien om at anskaffe hund som 18 årig har jeg hørt før. -Din langvarige interesse for hunde i barndommen fik dig til hurtigt at indse hvor galt det var, så du kunne rette op på din fejltagelse. -Jeg håber, at hun senere fik et godt liv hos en lidt mere voksen familie med mere tid. -Og jeg håber, at du selv har fået en ny hund siden.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 10-11-03 18:23

Hej,

I bekymrer jer unødigt, vil jeg sige.
Vores yngste hund har vi trænet med præcis som da vi fik den første. Hun kan være alene hjemme, være alene med ude og besøge folk. Og kan alt det enhver anden enehund kan.
Dette er noget jeg ALTID vil træne med en hund, da det er af stor vigtighed.
Vi vil altid som familie stå klar til at hjælpe med pasningen af hunden, også efter han er flyttet hjemmefra. Skulle det ske at han ikke mener han selv kan tage den med når han flytter, er det ikke noget problem for os at lade den bo hjemme.
Og økonomien, der er jeg ikke bleg for at købe foder til den, det vil jeg alligevel gøre når den bor hjemme.

Men han får den ikke før han er klar til sin egen hund. Om det så bliver når han er 10, 12 eller 14, det aner jeg ikke endnu.

Mathilde.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 12-11-03 12:28

Jamen,nej så er der ikke den store grund til bekymring... Du har selv en fornuftig indstilling, kan jeg høre. Det er bare ikke alle, der ved at man skal socialisere hvalpe, lære dem at være alene etc. Og hvis I står klar til at tage fuldstændigt over, hvis sønnen mister interessen, og I vil endda betale foderet... Ja, så er det vel bare at begynde at glæde sig*ss* - og selvfølgelig fortsætte det gode forarbejde!
Og Birgitta - jeg er faktisk en kvinde *ss*... Tak for de venlige ord. Min hund fik det dejligt et andet sted, jeg er siden blevet uddannet hundeinstruktør hos hundepsykolog Lone Greva og påbegynder snart næste trin, nemlig adfærdsbehandleruddannelsen - også hos Lone Greva... Og jeg har en dejlig hanhund på 7 måneder...
Og tilbage til Mathilde - det var ikke min mening at undervurdere dine "hunde-evner".... Jeg vil bare gerne yde mit for, at folk kommer godt igang med deres hvalpe og kan jo ikke på forhånd vide, hvor meget disse hvalpe-ejere ved...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-03 17:55

-Hej, Tom Vildskud.
Har jeg sagt, at du ikke var kvinde..? høhø.. Jeg kan da ikke gøre for, at du kalder dig Tom-
Forøvrigt fik jeg selv min første hund som 22-årig, da jeg ventede mit første barn. -Ligeledes efter en uendelig lang og hundeløs barndom. Og netop kombinationen af mand, baby og hund var nok årsagen til at det lykkedes for mig... og jeg har haft hund lige siden, også de sidste 10 år, hvor jeg har været alene. Nu er jeg 55 og hunde er stadig min største interesse, selv om det aldrig blev mit erhverv.

Og Mathilde.. Jo ældre jeg bliver, jo mere bliver jeg opmærksom på, hvor meget der kræves for at påtage sig ansvaret for et andet væsen. -Jeg synes ikke, der er så stor forskel på om det er et barn eller en hund, man har ansvaret for. Og det er man sjældent moden til som teen-ager. Men jeg indrømmer da, at jeg selv næppe var moden og ansvarlig nok til at påtage mig ansvaret for spædbarn og hund, da jeg var 22. --Og det bekymrede mig da ikke det mindste dengang.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 13-11-03 21:35

husk at de fleste hunde i sig selv er lære nemme, det drejer sig om den tid man giver hunden og den tillid der er mellem hund og menneske, ang. race vil jeg mene at det er ligegyldig om det er en race hund eller en hul i hækken hund, vi har haft begge dele, og de var alle lærenemme. god fornøjelse det er pragtfuldt men børn og hunde sammen

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 13-11-03 21:40

og forresten , verdens bedste, sjoveste, fjollede, dejlige osv,osv, osv er selvfølgelig er WELSH TERRIER. men døm dem selv.
mor til 3 + 1 welsh terrier

Kommentar
Fra : Torben_A

Dato : 13-11-03 23:48

Hej Matilde
Undertegende er træner og aktiv medlem i Dansk civil Hundeførerforening og kan anbefale en hund af racen IslandsFårehund. Den findes i flere forskellige farver
Se den på følgende adresse - http://www.showdogs.dk/racevindere_2003_gruppe5.htm

Hilsen Torben_A

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 13-11-03 23:51

Til dullermaren. Jeg vil give dig ret i, at en god hund ikke behøver at være en race hund. Jeg synes nu alligevel du undervurderer værdien af, at finde den rigtige race eller den rigtige blanding. Jeg har selv en blanding af lab/golden og schæfer. " det er en god balnding "siger mange. Ja - det synes jeg også, men det kommer an på, hvem der skal have hunden. Man skal tænke på, at hver race der er præsenteret, slår igennem med sine racekarakteristika. Min hund har mange træk fra retrieverne (lærenem, blid, omsorgssøgende) men har også træk fra schæferen( aktiv, let-stresselig). Faktisk en ikke specielt hensigtsmæssig blanding; retrieverens gode sind spoleres af schæferens tendens til at stresse!Blander du en kamphund (fx bullterrier - kan være agressive, stresses let, kan have kort lunte, modige) med en tervueren ( hyrdehund,kan have tendens til nervøsitet, kan have tendens til aggresivitet mod artsfæller pga. usikkerhed)... Ja, hvad kan man så risikere? En hund der er nervøs ved andre hunde men som samtidig har modet til, at angribe.... Puha... Presses denne hund bare en lille smule, vil sandsynligheden for at den angriber, være stor.
Også ved renracede hunde kan der opstå problemer. Hvad kunne der ske, hvis en ganske almindelig, jævn familie anskaffede sig en border collie, fordi den er smuk? - de ville ikke have den ret længe, fordi dens aktivitetsbehov oversteg deres evner/ressourcer.... Eller hvad med en ældre dame i lejlighed der fik en beagle, fordi den ikke fylder så meget, ikke er dyr i drift og er smuk... Hun ville blive upopulær i ejendommen pga. beaglens indbyggede behov for at gø. Hun ville få en ballademager af en hund, fordi en beagle er lavet til, at skulle løbe harer trætte! kan en ældre dame hamle op med det, på hendes tre daglige gå-ture i flex-line?
Med dit valg af race (en dejlig hund, der er noget nemmere, roligere, mindre stridbar og mere lærenem end den - af udseende - næsten ens hund Lakeland terrieren), tror jeg ikke du havde befundet dig godt med en Pyreneerhund(svært selvstændig hund)... Irsk setter (kæmpe aktivitetsbehov).... maremma (der er direkte farlig for mennesker, men i øvrigt ligner en stor, blød bamse).... Bare nogle strøtanker.....
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 15-11-03 10:03

islandsk fårehund er en vidunderlig hund. Den har ofte en stor personlighed, og er såmænd også meget lærenem. Dog er det en arbejdshund på højde med border collien. (ikke ligeså arbejdskrævende), men alligevel... Den trives bedst med hyrdearbejde eller andet arbejde, der tillader den, at føle et vis ansvar. Altså nyttige arbejdsopgaver. Det er således en meget aktiv hund, der ikke tager til takke med kun cirkus-kunstner - i forhold til så mange andre racer. Jeg synes helt bestemt at Mathildes søn skal have en hund der passer til det han vil bruge den til. Altså en hund, der er lavet til at kunne nøjes med cirkus-kunstner og som ikke kræver så meget andet end kærlighed og nærvær... Det bliver alle parter gladest for i længden.
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-11-03 16:44

Men en 8-årig drømmer måske om en hund, der kan lave cirkuskunster, mens den samme dreng som 14-årig drømmer om en redningshund eller en narkohund.. -Et par år senere er det en smuk, klog og kærlig hund, som trækker piger til, at han ønsker sig. Og når drengen bliver rigtig voksen, så er det vigtigst, at det er en hund, der kan passes ind i hans familieliv... Der sker rigtig meget med en dreng fra han er 12 til han er 27..

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 16-11-03 23:35

Hvorfor får han ikke sin hund nu, hvis hele familien har interessen. Min datter fik sin egen hund i 8 års alderen, og hun havde virkelig meget glæde af den. Udstillede den selv, gik til agility, dressur osv. Men det var jo stadig "familiens" hund, så hun ikke havde ansvaret alene. Interessen for hunden svandt lidt da "drengene" blev spændende, men da var hunden jo 6-7 år gammel. Og den blev også boene her da hun flyttede hjemmefra som 21 årig, da var den omkring 13 år.
Man kender jo selv sine børn og ved hvad de kan magte.

Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-11-03 17:07

Jeg er fuldstændig enig med Karin.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 20-11-03 21:04

Hej Karin,

ja man kender nemlig sine børn og ved hvad de kan magte, og han kan ikke magte sin egen hund nu. Han vil utrolig gerne have at det er HANS hund. Og så må han vente.

Mathilde.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 25-11-03 18:02

Hej Matilde !

Jamen, så er jeg helt enig med dig - og ønsker jer held og lykke fremover.

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 09-01-04 23:07

Hej Matilde !

Jeg synes du har fået rigtig mange kommentarer til dit spørgsmål, så måske kunne du lukke det nu, så det ikke bliver ved at stå åbent her i kandu.

Karin

Kommentar
Fra : tuttehund

Dato : 22-12-06 10:04

Jeg har to coton de tulaer og 5 stk af samme race i omgangskredsen. Fælles for dem alle, er at de er utrygge ved store hunde, ræd for at blive trådt på. De har fra hvalp været med i hundeskoven og er blevet socialiseret med større hunde. Men det ændrer ikke ved at de ikke er trygge ved store hunde. For mig og se duer denne race ikke sammen med jeres hunde

Jeg tror han når at ændre mening. Da det ikke er sagen at være afhængig af hund når man flytter hjemmefra. Fester osv. skal arrangeres med mor, så hun kan passe hunden osv :) Hans hund vil lide et tab, hvis den er opvokset med andre hunde og pludselig bliver alene.

Held og lykke med det.