/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Pedaler på ciao..HjæælP...!!
Fra : CiaoStyrer
Vist : 1132 gange
20 point
Dato : 31-10-03 16:33

Jeg har et spørgsmål angående pedalerne på en ciao... Jeg kan simpel hen ikke få dem af.... Har skruet bolten af men jeg kan ikke banke skruen ud..... Hvordan får jeg pedalerne af.....?? Jeg har prøvet næsten alt..... Hvor kan jeg købe nye pedalarme, lejre til pedalerne og lignende......!! Hvor kan jeg finde et reservedels liste.... For der må da være en.....??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-03 16:48

Nu er den ene pedal nok med links gevind, eller hva'. Den skal du dreje den "gale" vej.

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 31-10-03 17:37

Hvad mener du......??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-03 17:53

Pedalen tages af med en smal fastnøgle størrelse 14 eller 15, der findes smalle fastnøgler til det formål. Pedalerne er mærket l (el) for links=baglæns og R for right=normal gevindretning.
Du er ved at tage hele pedalarmen af, og hvorfor du vil det ved jeg ikke?, men de tages af ved at give dem rustløsner, og lade møtrikken sidde på toppen af gevindet, i flugt med bolten, og så give dem et dask med en tung hammer, man kan ødelægge gevindet, hvis man ikke slår lige. Det kan være en fordel at slå på pedalarmen lidt imod "omløbsretningen"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 31-10-03 18:09

Jeg tager pedal armen af for det bliver man nød til for at kunne ta' stangen der går mellem de to pedal arme af (tror det er sådan man gør)...... Og grunden til jeg vil det er at der er kommet slør i pedalerne (eller hvordan jeg nu kan forklare det).... Så kæden springer af når jeg cykler på den..... Jeg har prøvet at banke på den men det hjælper ikke... Skal jeg så bare banke hårdere... jeg er bange for at ødelække gevindet..... Jeg har givet den rustfjerner (wd40).... Desuden er gevindet brækket af så når jeg slår på den bliver jeg nød til at tage en skruge og slå oven på den hvilket også begrænser mulighederne for at slå hårdt...... Så jeg skal have skaffet et ny gevind, et eller andet sted....

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 31-10-03 18:10

Vil det hjælpe og varme den op.............???

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 31-10-03 18:46

hos thansen kan du købe res dele til din ciao og et lings gevind er hvis gevindet drejes omvendt altså mod uet

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 31-10-03 21:01

Som jeg skrev, kan det hjælpe at slå en gang kraftig på pedalarmen helt ude ved pedalen, når pedalarmen vender bagud, skal du slå nedad. Grunden til det er at kilen som du ikke kan få ud, har gnavet sig ind i akeselen.
Forøvrigt hvis gevindet på kilen er knækket, skal du jo have en ny kile, så slå bare til på den, den koster ikke mange øre ved en cykelhandler, og er mage til dem der bruges på cykler.
Alternativ, kan du bare bore den ud, et 4mm hul på den modsatte side af hvor du slår, i en længde der går ind til midten af akeselen, vil sikkert tage spændingen af den.
Jeg forstår stadig ikke, du vil have dem af. Selvom der er meget slør, skal kædestrammeren, kunne optage sløret, eller kæden strammes/fornyes.
VH

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-11-03 09:18

Der er så meget slør i pedalerne at kæden takker helt vildt over, og sprænger af når jeg cykler på den, jeg har ingen anelse om der er et lege der inde der skal købes et nyt af............

Men tak for hjælpen........

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-11-03 09:20

Tak for svaret pallebhansen. Nu må jeg ud og prøve at se om jeg kan få den af.... :)

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-11-03 09:22

Er der er et lege der inde......??? Kan det også købes hos en cykel handel....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-11-03 12:34

Jeg husker ikke helt, men tror det er aksel for støttefod (enkel,eller dobbelt) som pedalakselen går igennem.
Ellers er det bøsninger, hvis de ikke kan fåes, må du have drejet dem i messing/bronze.
Men se wwwthansen.dk del nr 70064100 eller 70064150
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-11-03 16:37

Nu har jeg prøvet at bore... jeg har prøvet at slå hårdt (så hårdt jeg nu kan, da gevindet er brækket)....jeg har prøvet det med at slå på pedalarmen mens den vender bag ud..... Men den har ikke rykket sig en millimeter... Har du et sidste råd.....?? Vil det hjælpe og varme den op (har nemlig hørt det hjælper når man skal ha' plumpen ud og skille krumtaps huset ad)...??

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-11-03 18:11

Har fået dem af efter en tur med et 9 mm bor.... jeg blev rimelig træt af den.... He He.... Jeg ødelage ikke en gang noget...... Jeg skal have en ny bøsning..... Er der nogen der ved hvor man kan købe den.....

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-11-03 18:11

Har fået dem af efter en tur med et 9 mm bor.... jeg blev rimelig træt af den.... He He.... Jeg ødelage ikke en gang noget...... Jeg skal have en ny bøsning..... Er der nogen der ved hvor man kan købe den.....