/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
backup
Fra : jysse
Vist : 378 gange
50 point
Dato : 31-10-03 10:05

Jeg HAR installeret et virussystem, men jeg må erkende at orme og bugbeas alligevel har fundet vej til min computer
- de er nu i karantæne (hehe)

Nu er jeg så rystet at jeg overvejer at ta backup

DET skal være NEMT -- jeg har Norton, men kan ikke finde ud af at bruge den ..

jeg tænker også - hvad med de vira, der i karantæne ... kommer de med??

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 60 point
Dato : 31-10-03 10:21

Lad mig give dig et råd.

hav et mindre ekstra harddisk uden styresystem på hvor du jævnlig tager backup til af dine egne kreationer. Alt hvad der kan geninstalleres er det som sådan ligegyldigt med.

Jeg har på fornemmelsen at du har enten win 98 eller win me hvor specielt .cpy-fileren bliver inficerede. Når de er lagt i karantæne gør de ingen fortræd. Hvis du vil af med de vira, så skal du ind i systemet og undlad at tage backup et par dage, så vil dine vira selv forsvinde.

Du kan også prøve at gå ind i norton og finde de filer under reports der sat i karantæne (eller på engelsk quarantined items) og simpelthen prøve at fjerne dem.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jysse

Dato : 31-10-03 11:35

Tak for dit svar Ellebye!

Jeg HAR et andet drev - D - udover c drevet, der gemmer jeg dokumenter.

Jeg overvejer at geninstallere Windows for at rense/rengøre c drevet.
Jeg tænker lidt på ordet "formatere", jeg har en recovery cd til formålet . Hvis jeg nu sletter alt på c- drevet, hvad så med opsætning af mail, home-banking osv

Jeg har win 98,2 og det er SÅ ustabilt.Jeg spiller ikke spil, hører ikke musik m.m. arbejder mest med teksbehandling og Internet. Så måske jeg skulle skifte til et andet styresystem ??

Er det mest korrekt at gemme programmer fx adobe, acdc, Norton osv på D- drevet ?? - (der er i hvertfald mest plads der)

Jeg har prøvet at køre Norton for at "helbrede" de ting, der er i karantæne, men systemet er "unable to fix"

Godkendelse af svar
Fra : jysse

Dato : 31-10-03 11:38

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-10-03 12:09

Det eneste du skal bruge til homebanking er din nøgle (key), som du kan gemme på en diskette.

(Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken bank du har, men sådan fungerer det ved Nordea).

Med hensyn til til al din mail gør følgende:

gå ind i mappen Windows-application data-identities, her ligger al din mail. Kopier hele mappen over til det andet drev.

Med hensyn til mailopsæting:

gå ind i mappen windows-microsoft-address book og kopier hele mappen over til det andet drev.

Når du har geninstalleret windows kan du importere din mail-opsætning .iaf-filer og
din adressebog .wap-fil.

bagefter kopierer du din indbakke, udbakke osv det samme sted tilbage efter installationen og hele din mail og hvad du har af mails har du igen.

Det er som sådan ligegyldigt hvilket drev du vil benytte, det kommer an på hvor meget du selv kreerer.

Og det bedste er at gå helt forfra med formatering og geninstallering, men jeg vil ikke foreslå et andet styresystem, idet win 98 se for mig er det bedste styresystem microsoft har lavet. Hvis du ville opgradere til eks. Xp kan du få mange driverproblemer, og det med mailen kan du heller ikke gøre.

mvh
ellebye