/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Kulhydrater...? Fedt...?
Fra : mizz86
Vist : 481 gange
50 point
Dato : 31-10-03 09:25

Det er næsten umuligt for mig at finde ud af hvad der feder mest af:
Kulhydrater, fedt, energi eller kalorier??????
Eller er det måske noget helt andet man skal kigge efter....

Hvor meget må der højst være i et produkt uden at det feder alt for meget??

Og kan i foreslå nogle proukter som er sunde og fedtfattige??

Mange knuz Lea

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 31-10-03 09:39

hvis man propper mere ind end man forbrænder siger resultatet sig selv, små hyppige måltider sætter stofskiftet i vejret.
mvh nsl

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-10-03 10:05

Hej Lea.

Det bedste man kan gøre er at spise varieret kost, dyrke ca. 1/2 times motion om dagen. Og som >nsl skriver tage nogle mellemmåltider lidt frugt eller noget fiberrigt brød, så vil kiloerne så småt gå nedaf.

Hvis man spiser varieret behøver man ikke at tænke så meget på hvad man spiser, men selvfølgelig gør det ikke noget at skrabe brødet for smør, bruge olie til at stege i, spise lidt mere fisk, skære overflødigt fedt af flæskestegen, spise kylling og kalkun lidt oftere. Men som du ser det er det varierede det kommer an på, samt motionen.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 06-11-03 14:28

Hej Lea.

Jeg skal på ferie om en måned og vil gerne kunne passe min bikini. Mit mål er at tabe så meget det kan lade sig gøre. Lige nu har jeg tabt knap 2 kg på 1½ uge. Jeg har læst et sted i et blad, at man kan spise det man har lyst til (plejer) men det væsentlige er at man bare spiser mindre hver gang. F.eks. til morgen tager jeg kun en bolle istedet for 2. Til middag tager jeg 1 stk rugbrød istedet for 2 stk. Og til aften tager jeg kun 1 portion selv om jeg sagtens kunne spise mere. Spiser frugt og grønt som mellemmåltid. Drikker meget vand (og cola light ups) Det tager ca. 2 dage at vende maven til ikke at spise mere end nødvendig. Jeg følte mig meget sulten i de 2 dage, men nu går det fint. Jeg føler selv at jeg har mere styr på mit liv og det er mig der bestemmer. Du vil intage mindre kcal. end du forbrænder. Derfor vil du tabe dig. Normalt kan man kun tabe sig ½ - 1 kg om ugen. Men så følger huden også med ind til kroppen. Husk så også lige at røre dig lidt mere end ellers - gå en tur efter spisetid, hvis det er muligt.
God fornøjelse.

Gitte

Kommentar
Fra : bentek

Dato : 08-11-03 09:43

Du skal have både protein,fedt,kulhydrat og kostfibre. Det giver kalorier alt sammen. men kroppen har brug for det hele. Du skal have ca. :10-15 % fra protein. max 30 % fra fedt. 55-60 % fra kulhydrat. ca. 3g kostfiber pr. megajoule og helst over 25g pr. dag.

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 13-11-03 17:43

Man kan gå efter kalorierne.....skal man tabe sig må en gennemsnitsperson få 1600 kalorier om dagen (en der får smule motion hver dag(cykeltur, gåtur, fitness etc, altså jo mere motion jo flere kalorier må man få, da man forbrænder det igen)) Skal man holde vægten ligger det på 1800 kalorier og derover ja så går det den forkerte vej. Jeg har selv prøvet dette med at tælle kalorier. I starten tager det lang tid, da man er nødt til at veje sin mad, tælle sammen osv, men rusultatet har været derefter. Man lærer hurtigt hvor meget det 1600 svarer til. Det bedste jeg har prøvet....

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 19-11-03 02:27

Hej! Nu er jeg flere gange blevet smidt af kandu, når jeg har prøvet at sende dig et uddybende svar. Hvis du er interesseret kan du sende din e-mail adresse til mig på aknoerby@hotmail.com

VH Sismo

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 25-11-03 02:25

Hvor mange kalorier, man skal have for at holde vægten, er meget afhængig af hvem man er - højde, vægt, køn, træningstilstand og øvrige aktivitetsniveau - samt ikke mindst generelt stofskifte!!! Så 1800 kcal gælder altså kun nogle mennesker. Det er muligt, at regne sit basalstofskifte ud. Prøv evt. at søge på ordet på nettet.

VH sismo

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 25-11-03 12:18

En måde at finde sit kcal-tal på.
Kvinder:
18-30 år (0,0621 x vægt i kg) + 2,0357
31-60 år (0,0342 x vægt i kg) + 3,5377
61 - (0,0377 x vægt i kg) + 2,7545

Dette tal ganges med tallet for fysisk aktivitet
lav = 371
middel = 390
Høj = 433

Det resultat man får er den præcice kcal man skal indtage for hverken at tabe sig eller tage på.

Hvis man spiser 500 kcal mindre om dagen vil man tabe ca. ½ kg om ugen.
hvis man spiser 1000 kcal mindre om dagen vil man tabe ca. 1 kg om ugen.
Og omvendt hvis man vil tage på.

Desuden hvis man spiser ofte vil forbrændningen vare længere, da ethvert måltid øger forbrændningen i op til 45 min. efter indtagelsen.

Håber at du kan bruge det til noget.

Desuden har jeg nu tabt 4 kg på 3½ uge. Jeg spiser mellem 1300 og 1600 kcal om dagen. Stadig samme mad som før bare mindre. Og husk din vitaminpille.

Gitte

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 25-11-03 12:24

UPS!!! Jeg glemte at skrive hvordan man bruger formlen:

Eks.
En kvinde på 25 år og på 55 kg. med stillesiddende arbejde.
(0,0621 x 55) + 2,0357 = 5,4512

Dette tal ganges med aktivitetsfaktoren 371:
5,4512 x 371 = ca. 2023 kcal.

Jeg har dette fra en bog om slankeopskrifter.

Gitte

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 30-11-03 13:01

Hej Lea

Du skal spise mindre sukker(ikke det fra frugt) og animalsk fedt. Kroppen vil helst forbrænde sukker, og ved at minske indtagelsen af det, så bliver den nød til at forbrænde vores fedtdepoter.
Spis vegetabilske fedtstoffer, grøntsager og frugter, undgå at spise for mange kulhydrager fra brød, ris, pasta, kartofler og majs.
Nogle gode prodkter er LET K-mayonaise, Becel(den grønne), Græsk youghurt (250gram om dagen) husk at krydder dinmad, da dette er med til at give smag, uden at fede.

Jeg håber at mit råd er til hjælp

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 01-12-03 00:48

Hej Allesammen!

Hvis I vil læse have det uddybende svar jeg har sendt til Lea (2 A4-sider), så skriv til mig på aknoerby@hotmail.com, så sender jeg det. don´t mind at der står "Til Lea!" øverst, min draft er forsvundet, så I kan kun få den samme mail, som jeg sendte hende.

VH Sismo

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 05-12-03 09:46

Ja, jeg kan faktisk foreslå ca 300 produkter som du må spise hvis du skal tabe dig. Jeg har lavet et regneark, med komplet styring af vægt i forhold til hvad du spiser. Fødevaretabellen indeholder 1000 fødevarer, og der er grafisk visning af om du får det rigtige, og programmet viser dig dag for dag, hvad du kan tabe dig, med den kost du hele tiden spiser.

Programmet kan fås kvit og frit, bare send mig en besked.

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 05-12-03 10:14

Hej henningborchert!
Det lyder da rigtig spændende! Det vil jeg da gerne vide mere om! Du kan skrive et indlæg her på siden, eller på min mail: Mizz86@ofir.dk

Glæder mig til at høre fra dig!

Knuz Lea

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 05-12-03 10:23

Hejsa

Programmet er sendt direkte til dig.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 05-12-03 12:26

hej Henning!
Jeg har modtaget den, men min computer vil desværre ikke åbne den, da den indeholder noget den kalder makroer (ikke fordi jeg ved hvad det er )

Men ellers tak for forsøget..
Knuz Lea

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 05-12-03 12:30

Hej Lea

Du skal gå ind under funktioner, indstillinger, fanen sikkerhed, klikke på knappen makrosikkerhed, og så klikke i lav, så kan du køre programmet.

mvh
Henning