/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Fra udekat til indekat i løbegård!
Fra : Jessica1980
Vist : 643 gange
42 point
Dato : 31-10-03 09:13

Hej!
Jeg har en tre årig kasteret hankat, der er både ude og inde. Han er mega aktiv, elsker at jage og klatre, men er også utrolig kælen og legesyg. Min anden kat, hun er ikke særlig aktiv er mest inde. Jeg skal have en ny kat, og vil gerne have at de alle tre bliver 100% indekatte, med mulighed for at komme ud i en løbegård. Hvad kan man gøre for at få ham til at blive inde? Overvejer at :
1.købe et mega kattemiljø, fra gulv til loft.
2.Købe baldrian dråber til at spraye legetøjet osv. Nogle der har erfaringer med det?
3.Lege og snakke utroligt meget med ham, forkæle ham med lækker foder.
4.Bygge en løbegård med masser af klatremuligheder og græs. Et lille paradis hvor de har fri adgang til.
5.Købe diverse huler og sovepladser han kan gemme sig i.
6.Masser af sjovt og spændende legetøj, der kan bevæge sig, sige lyde og rasle.

Nogle der har erfaring med at "omvende" en kat, fra ude til inde? Han er nu kun inde halvdelen af døgnet, dvs. om dagen.
Er det dybt urealistisk? Hvis det kunne lade sig gøre, hvor lang tid vil det i såfald tage?
Er det dumt at få en ny kat umiddelbart efter?

Venlig hilsen Jessica.

Ps: Nogle der ved hvilke slags træer det er bedst at bruge i en løbegård?

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 31-10-03 16:27

hej!
Hvis jeg ud fra mit kendskab til katte både han og kastrater, vil jeg tro at dit forslag nr. 4 vil være det mest givtige. Han er jo ikke et menneske, så det med at snakke, tror jeg ikke rigtig på. Egentlig skulle han være lidt mere rolig, end det du beskriver, men jeg tror godt at du kan få det til at køre, da du lyder som om du er parat til at gøre en del for ham, og så er den jo heller ikke enekat....Pøj med det og lad os høre hvordan det skrider frem.
Mvh. la.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 31-10-03 16:27

hej!
Hvis jeg ud fra mit kendskab til katte både han og kastrater, vil jeg tro at dit forslag nr. 4 vil være det mest givtige. Han er jo ikke et menneske, så det med at snakke, tror jeg ikke rigtig på. Egentlig skulle han være lidt mere rolig, end det du beskriver, men jeg tror godt at du kan få det til at køre, da du lyder som om du er parat til at gøre en del for ham, og så er den jo heller ikke enekat....Pøj med det og lad os høre hvordan det skrider frem.
Mvh. la.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 31-10-03 21:19

Jeg har forsøgt med mine 2 skovkatte, at gøre dem til indendørskatte med adgang til et stort voliere. Det var i forbindelse med ophør af p-piller, parring og killinger. Det var en svær tid, de opførte sig som løver i et bur, men det gik nogenlunde mens killingerne var små, men så blev det helt galt igen da de blev lidt ældre. De VILLE ikke være der, og det er endt med at de er blevet stereliseret og har fået lov at løbe ude igen.

Så jeg tror det kræver meget tålmodighed - men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Held og lykke
Hilsen Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-10-03 23:13

Har du overvejet at lave en løbegård med en magnetkattelem til din hankat, så han kan komme ud, men ikke de andre?? Det kan lade sig gøre. Vi gjorde det med vores første kat. D.v.s. ikke med magnetkattelem, jeg tror ikke de var opfundet den gang, men vi lukkede hende ud og ind, når hun kradsede på døren. De andre var ligeglade med, om hun kom eller gik. De snusede lidt til hende i starten, når hun kom og lugtede af fremmede ting, men det var den eneste reaktion.
Jeg tror ikke, din hankat vil få det særlig godt når han er så aktiv, hvis du lukker ham inde, løbegård eller ej. Indekatte er ikke særlig akive,selv om de både har huler og legetøj, synes jeg. Og jo ældre de bliver, jo mindre aktive. Vores den gamle rører kun på sig, når han skal have mad, kæle eller hører køleskabslågen.
Men hvis du satte en magnetkattelem i døren til løbegården og gav hankatten magnethalsbåndet på (hvis han finder sig i det), så har du løst problemet. Men det er under alle omstændigheder en god ting at få ham kast. hvis han ikke er det. Det "sparer" på vildkattene.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 04-11-03 20:34

Èn ting: Det tager tid at vænne katte til at gå indendørs, men med tålmodighed lykkes det. Man behøver hverken at forkæle dem, eller snakke mere med dem end man plejer.

Kommentar
Fra : Jessica1980

Dato : 11-11-03 16:27

K.J.K du skriver at du har forsøgt, men at det ikke kan lykkedes. Bagefter skriver du at selvfølgelig kan det lykkedes hvis man vil. Risikere man ikke i såfald at få en meget kronisk sur kat, der skriger helt vild hvis jeg påtvinger ham at blive inde? Jeg har forsøgt at holde ham inde i 4 dage, det var en katastrofe.
Problemet er ligenu, at jeg har besluttet ikke at bygge en løbegård. Måske skal vi flytte indenfor to år til en ejerlejelighed eller en villa. Men hvis det bliver førstenævnte er det jo ret bittert, for så kan han ikke komme med, medmindre jeg vænner ham til at være inde. Det har ikke gjort nogle forskel at vi har en kat mere. Men de har også meget forskellige sind. Har det noget at sige hvor meget kattene ligner hinanden i typer?

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 11-11-03 16:35

Lige mine to ord eller lignende.... to år? Jeg synes klart at to år er en eftermiddags byggearbejde værd...

/dortedyg

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 11-11-03 16:38

Det har lidt at sige, for ligesom mennesker, påvirker de hinanden. Men som sagt så kræver det bare tålmodighed. Du skriver at din anden kat er meget stille. Hvis den virkelig er så stille er den nok også meget passiv i forhold til din "aktive" kat. Derfor ser det ikke ud til at lige præcis de to påvirker hinanden særlig meget. Nu har du jo kun prøvet at holde ham inde i 4 dage. Hvordan var det en katastrofe? Ødelagde han ting, eller besørgede han bare steder han ikke skulle? Ved førstnævnte, skal han nok bare aktiveres indendørs. Ved sidstnævnte er det jo bare et spørgsmål om tilvænning. Se på det som om du har fået en helt ny lille killing, som du skal starte helt forfra med.....

Kommentar
Fra : Jessica1980

Dato : 11-11-03 17:50

Det er ikke det at bygge løbegården der er problemet, ej heller pengene- det er det at vi måske skal flytte indenfor to år, dvs. om et halvt eller et helt eller to år, afhænger af salg og køb. Altså en helt anden historie.
Og hvis han så bliver vænnet til en løbegård- mister han senere jo også den måske.
Han ødelagde intet, måske var han nem. Ved ikke. Han mjavede hele tiden, kradsede på døren, var efter den anden kat. Ville slås med hende hele tiden, bed os og løb rundt som en tosset i hele huset- hvilket jo er meget forståeligt. Jeg følte mig bare lettere ond ved at jeg tvang ham til at være inde. Min kæreste var også ret træt af at han mjavede hele natten- når han først er begyndt holder han ikke op med at mjave. ( Han mjaver ekstremt højt).
Det er nok bare mig der må acceptere at han altså er en delvis ude og indekat.
Jeg har prøvet af flere gange at aktivere ham, holde ham inde. F.eks når han mjaver og vil ud, så afleder jeg ham og leger med ham i lang tid. Andre gange ignorere jeg ham.

Om en måned skal jeg have en ny kat, som er en mainecoon, den nye er en killing og er hyper dejlig aktiv. Måske kan det hjælpe?
Min hankat er en halv mainecoon, min anden lille stille kat er en halv perser. Så måske hjælper det at der kommer en ny aktiv legekammerat. Men det kan jo også risikere at gøre det værre. Men det finder jeg jo ud af

Men tak for jeres indlæg. De har været meget brugbare- det er rart at høre andres mening.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 11-11-03 19:56

hej igen!
Hvis og hvis, tag den med ro så er det nemmere.
hilsen la.

Accepteret svar
Fra : Flemming17

Modtaget 42 point
Dato : 11-11-03 20:45

Jeg vil bare svare på dit spørgsmål om velegent træ til løbegården.
Helt sikkert: Hyld
Hyldebarken er det foretriúkne at hvæsse kløerne på.
Hvis den lille nye er en ren Main Coon skal den nok klare sig. Det er en sejg race.
Hvis din hankat ikke er kastreret er det nok fordi han er elskovssyg, at han miauer.
Få ham kastreret, hvishan er gammel nok (over 8 måneder)
Good luck!
Flemming

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 11-11-03 20:53

Undskyld!
Jeg ser ved nærmere eftersyn, at han er kastreret, men derfor kan han jo godt mindes de glade potente dage.

Godkendelse af svar
Fra : Jessica1980

Dato : 11-11-03 21:39

Tak for svaret ang. træet. Jeg vidste nemlig ikke hvilket træ- rart at vide hvis jeg engang skal bygge en løbegård. :0)