/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Måske læder måske ikke?
Fra : roots
Vist : 6740 gange
50 point
Dato : 30-10-03 23:16

Hej
Hvis man skal ud og købe brugte møbler hvordan kan man så se om det er ægte læder?

Mvh.
roots

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 31-10-03 00:22

Jeg ved ikke præcist hvordan man kan se det - måske ved at porerne i skindet bliver alt for regelmæssige hvis det ikke er rigtigt skind...

Men man kan mange gange lugt, om det er rigtigt skind ved at gnide nogle gange på det og så snuse til det.

I øvrigt er der mange møbler, der er rigtigt skind på siddefladen, men ikke på ydersiderne. Og derudover er mange skindmøbler behandlet med et tyndt plastikagtigt lag, som gør det blankt og lettere at holde. Hvis der kommer "ridser i lakken" kan man varme området med en føntørrer og pudse med en blød klud - det er "plastikken" der reparerer sig selv.

Venlig hilsen Sismofyt

V.H.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-10-03 00:26

Det bedste ville være at sidde i møblet et stykke tid for at se om der bliver vådt der hvor man har siddet, det kan være tegn på uægte læder.

Du kan også prøve at få sælger til at underskrive en garati for at det er ægte læder, og så få en kyndig til at bese møblet.
Hvis sælger ikke vil underskrive en garanti på at det er ægte læder, så er det nok fordi det ikke er.

Men hvis det er et ældre møbel vil læderet have en form for panita, men intet kan tages for givet. En garanti ville være det bedste.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 31-10-03 11:36

Det findes flere kvaliteter for læder, da man opdeler lagene efter kvalitet, at efter hvad de bruges til , tøj , møbler, bilsæder m.m.
De fineste lag har altid spor efter skader fra dyret og må jo så være det yderste lag.
Prøv at kigge på din egen hud gennem et forstørrelses glas og se hvordan porerne ser ud lidt i den stil vil læder også se ud.
Læder kan være meget blankt hvis der er analin farve/lak på dem , men prøv at lugte dig frem og sammenlign læder og nappa eller plastik ligende materialer så er du ikke i tvivl, sammenlign evt. noget du har i forvejen og som du ved er læder og lugt til det.
Prisen vil nok også give en fornemmelse om det er en god kvalitet af læder sammenlignet med kunststoffer, og som elleby skriver at man efter længere tid føler sig klam bag på især en varm sommerdag, hvis der er kunststof eller læder med analin lak da skindet derved ikke ånder. Håber det giver en vejledning , og hjælper dig videre.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 31-10-03 14:14

Når det er brugte møbler er der et per tests som er værd at prøve.
1.tag en ligter og sæt flammen direkte mod lædderet(lille flamme et diskret sted).er det feks nappa eller anden kunstlæder smelter det nemt og lugter fælt af plastic.Er det ægte læder sker der intet da læder ikke brænder særligt godt.

2.Tag en dartpil og kast den mod lædderet(alm. kastestyrke fra ca 3 mtr afstand)er det ægte læder sker det intet da læder er meget brudstærkt.er der tale om nappa eller kunstlæder laver pilen et hul.

Hvis sælger feks er "rocker" bør man nok holde sig til ligtertesten!!