/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL installation
Fra : Mazey
Vist : 1217 gange
100 point
Dato : 30-10-03 22:26

Hmm... og jeg som troede en TDC "Gør det selv" løsning var lige at gå til!
-Jeg er nu nok bare forvirret MEN....
Det ligger sådan at jeg har læst mig til at der i en telefonlinie, går 4 ledninger. I mit hus er der altså kun 2 ledninger at se. Uden videre ville jeg da tro at det også er ok. Jeg har endnu ikke forsøgt at installere ADSL'en, da jeg lige vil høre det fra jer som har installeret selv.
Den første indgang af telefonlinie skal skillefilteret installeres, før alle andre telefoner. men er den ledning et 4-leddet, eller et 2-leddet. Mit er kun et 2 leddet, men er det et problem. hvis ikke det skulle være et problem, er det piece of cake at sætte det op.
Håber i forstår mit spørgsmål, ellers må i jo sige til!
Mvh

Mazey

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 30-10-03 22:33

Dette er fundet under et ældre tip håber du kan bruge dette

Når man bestiller en tekniker til at installere sit ADSL vil han højst sandsynlig lave det er kaldes en sløjfe, det tog mig ikke så lang tid at finde udad, men hvordan jeg slev skulle gøre det var lidt noget andet. For at kunne følge denne guide er det nødvendigt med bla. min. 4 ledere i dine telefonledninger, 1 telefonstikdåse, 1 multitester, 2-4 samlemuffer og en telefonledning med et 3- benet stik og en af de små plastikstik( aner ikke havde de kaldes og sidst men ikke mindst lidt tid til overs.)

1. Find udad hvor signalet fra din teleudbyder kommer ind og find den første stikdåse eller det sted hvor ledningerne er samlet(fællessamlepunkt). ( i mit tilfælde var det i den modsatte enden af min planlagte placering af skillefilter og modem)

2. Åbn stikdåsen hvor skille filteret skal tilsluttes. Tag en af de "løse" ledninger og forbind den med en af de 2 ledninger der er sat til stikket, i dette tilfælde bruger vi den røde den anden er blå. Følg ledningen til du kommer til en stik dåse eller hvis det ikke sker til du kommer til det fællessamlepunkt, nu tager du din multitester stiller den på 200V jævnspænding og kobler den til den blå ledning, herefter tager du den anden ledning fra multitesteren og prøver dig frem til du får et udslag på ca. 50v, mærk den ledning der giver udslag med et stykke tape og skriv minus på den. Mærk også den ledning du forbandt med den røde ledning i den anden ende. Gentag for at finde en ledning mere denne ledning kan du skrive plus på.

3. Afmonter den ledning der kommer med signalet udefra og forbind den med de 2 ledninger du har mærket hhv. plus og minus. du finder plus og minus med din multitester ved at sætte den røde og sorte ledning på de 2 forskellige telefon ledninger, hvis displayet viser minus 50V har du placeret den sorte på plus og den røde på minus. Den blå og råde ledning der kommer fra den stikdåse du startede ved skal blive siddende hvor de er.

4. Gå tilbage til den stikdåse du startede ved og tag din telefonstikdåse frem forbind de 2 mærkede ledninger, minus i venstre side og plus i højre, når det vandrette er foroven. Så har du lavet en sløjfe.

5. for at tilslutte ADSL skal du gøre følgende: Tilslut det medfølgende 3 ben-stik til den nye stikdåse og forbind den med skillefilteret i LINE indgangen, tag nu din telefonledning med et 3-bnet stik og en af de små plastikstik og forbind den anden stik dåse og udgangen PHONE på skillefilteret.

Resten er beskrevet i installationsvejledningen til bredbånd.

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 30-10-03 22:35

Ja, men han forklarer at han har 4 led... mit spørgsmål er om den kan laves med et 2-leddet... havde godt set det indlæg... ellers tak :)

Accepteret svar
Fra : Sveda

Modtaget 110 point
Dato : 30-10-03 22:36

i det første telestikdåse monteres skillefilteret , der tilsluttes i porten line.
adsl modemet forbindes til skillefilterets port mærket adsl
telefoner forbindes til skillefilterets port mærket phone
din indkommende telefonlinie er et 2 leder kabel.
venlig hilsen
sveda

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 30-10-03 22:38

Hey Mazey

Jep piece of cake. Hvis du er sikker på at du har første stik. Så køre du bare på.
Har selv adsl på et "antikt" kabel med bly skærm, med kun 2 ledere i.
Virker fino fino. Skulle det ikke virke, der kan være fejl i tele installationen,er det TDC's problem,
de "ejer" første stik.
Og gå bare i krig. du kan ikke ødelægge noget. Husk det tager lidt tid første gang dit adsl modem,
skal finde centralen.

Micjo

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 30-10-03 22:41

normalt er telefonstikket et 4-leddet jo.... jeg skal bare have svar på om det kan lade sig gøre med et 2 leddet. desuden er den første telefonledning der kommer ind i huset i monteret med enten et stik eller i en dåse.
åååh... jeg er forvirret! :)

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 30-10-03 22:48

Hej igen
Du har et kabel med et tlf stik og et RJ stik. forbind det mellem første tlf stik og skille filter.
Hvis TDC har konverteret din forbindelse, så følg resten af vejledningen. Det kan godt køre på 2 ledere.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 30-10-03 22:49

et normalt dansk telestik er 3 polet hvor de 2 er til telekommunikationen mens den 3 er til eventuel jord ( den der sidder modst rettet de 2 andre)
vigtigst er det at telefonerne monteres efter skillefilteret.
der må under ingen omstændigheder monteres telefoner på selve adsl linien.
din indgående telelinie er kun et 2 leder kabel
så svaret er at det kan laves med et 2 lder kabel
hilsen
svenda

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 30-10-03 22:52

Ja, det har jeg fundet, men det er jo som du siger, samlet i et stik... et almindeligt rj-11 stik.... min første linie ind i huset er ikke samlet i noget stik... det er bare 2 ledninger... så skal jeg jo afmontere det telefonstik der sidder på det kabel jeg har fået i pakken fra TDC?

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 30-10-03 23:20

Spurgte du egentligt ikke om du skulle bruge 4 ledninger eller kun de 2 som du har???

Man bruger kun de 2 ledninger. Hvis der er 4 ledninger ind til et hus/lejlighed, så er det fordi TDC har trukket 2 ekstra ledninger i tilfælde af at beboeren skulle ønske en ekstra telefon-linie. De 2 ledninger er derfor oftest blot til overs og de er heller ikke forbundet til noget i TDC's ende. TDC kobler dem først til når en beboer ønsker at købe en ekstra telefon-linie.

Følg du bare vejledningen og vær ganske rolig. Det er uhyggelig simpelt at installere ADSL.

mvh/HJP

Godkendelse af svar
Fra : Mazey

Dato : 30-10-03 23:28

Tak for svaret Sveda.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 31-10-03 00:07

du behøver ikke tilslutte i første dåse, hovedsagen er at der ikke er telefoner installeret før skillefilteret.
i et rj 11 stik er det kun de 2 miderste been der er i brug på en normal teleinstallation.
hilsen
sveda

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 31-10-03 00:10

nej, men der er som sagt ingen dåser eller stik overhovedet på den linie der kommer ind. men efter at have tænkt over det, sætter jeg jo bare et hun stik i det første udtag jeg laver fra den første forbindelse ind. så passer han stikket som er leveret fra TDC jo fint. -har lige boostet mine håb!... endnu engang tak for svarene