/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
fladskærm contra alm. skærm
Fra : geoing
Vist : 320 gange
130 point
Dato : 30-10-03 19:53

Jeg er lidt i tvivl om skærme. hvis man bruger sin pc til for eks 70% spil hvad er så bedst en alm 19 eller 21 " skærm eller en 17 fladskærm . jeg må sige at jeg pt. kører med en 15" fladskærm og grafik kort nvidia geoforce fs 5200 med 128 ram

nu tænker jeg på en ny skærm hvad vil erfarne experter råde mig til . plads er ingen hindring .

Geoing

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 19:57

Pyh, tjaee hvad siger dine øjne?

Mine siger 21" - men man bliver frygtelig træt af lyset. Til gengæld synes jeg at man anstrenger øjnene ved den flade.

Desuden har du en helvedes varme fra 21'eren.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 20:05

Tja! Jeg har selv en 19 tommer som jeg er godt tilfreds med! Du skal vel have en skærm som kan køre en skærmopløsning på mindst 1280 X 1024 i 85Hz, hvis det er til spil , og skærmkortet skal osse kunne følge med.
Hvis det ikke er et spørgsmål om penge ville jeg vælge en 21" Den skal så kunne køre 1600 X 1200 i 85hz.

Kommentar
Fra : Favorite

Dato : 30-10-03 20:09

Hej Geoing!
Hvis skærmen næsten udelukkende bruges til spil, ja, så tror jeg du er bedst tjent med fladskærmen. hvis du derimod sidder med større projekter tekst/regneark eller grafik; ja, så anbefaler jeg en traditionel 19"- eller 21" skærm. Du får en langt bedre billedkvalitet med en bedre farveopløsning. 3773 synes lyset fra 21'eren er for stærkt og at den udsender en helvedes varme. OK, enig, meningen med det er at man arbejder i 50 min. og holder 10 min. fri o.s.v.. Det var mine råd. God fornøjelse.
M.v.h.
Favorite

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 20:14

Nu er der jo også grum forskel på skærm kvali'. En super-duper black trinitron Sony super de luxe til kroner mange, er da meget bedre for øjnene en tilbudsdimsen fra Bilka. Du må nok prøve dig lidt frem.

Kommentar
Fra : snapshot112

Dato : 30-10-03 20:14

Favorite jeg er ked af det men du er lidt på gale veje.

Til spil anbefaler jeg og alle andre gamere (groft sagt) en traditionel skærm gerne en flatron skærm. Grunden til dette er ikke billed kvaliteten som der ikke er meget forskel på andet end den er skarpere på en fladskærm men derimod opdaterings hastigheden.

Spiller du meget spil som du jo siger skal du bruge en fladskærm med ikke mindre en 25ms opdatering hvilket er overstandard for en almindelig skærm. en sådan fladskærm kan heldigvis også nu fås til billigere penge.

der vil jo også være en forskel på prisen idet fladskærme (TFT) jo stadig er noget dyrere.

MVH
SnapShot112

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 130 point
Dato : 30-10-03 22:08

Hejsa
Uden at blande mig i debatten om flad- kontra gammeldaws monitor, så var det måske værd at investere i Datatid, November 2003, Nr. 11 - her testes 12 fladskærme i prisklassen fra 2.499,- til 23.500,- vingummibamser.
I økomomi score: AOC LM520A (2.499,- & 15") og Viewsonic VG700 (4.000,- & 17").
I mellemklassen score: Samsung 172T (5.199,- & 17") og Acer AL 1931 (6.875,- & 19").
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-04 10:25

Fik du svar geoing?

Godkendelse af svar
Fra : geoing

Dato : 05-02-04 11:10

Tak for svaret CLAN.