/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
filtret hund
Fra : Frk_Laura
Vist : 2070 gange
240 point
Dato : 30-10-03 19:42

Jeg har for ½ år siden købt en han shih tzu, og det er en rigtig dejlig hund, og så sød! så det er ikke noget problem, men den filter helt vildt, og det er som om at filterne komme på timer. Jeg går på udstilling med den, og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, da jeg gerne vil beholde dens lange pels, så vi kan gå på udstilling.
Jeg reder dagligt Bulder, men det tager lang tid så nogle gange "synder" jeg lidt, da det er meget træls at skulle rede hund 1 time hver dag.

Er der nogle derude, som har nogle gode råd til hvordan man letter redningen, samt hvilken børste jeg bør bruge, jeg bruger for tiden en Mason Pearson, som jeg har fået afvide er en god børste, men det virker ikke som om at den kommer rigtigt i bund.

Jeg håber på dit svar - Den snart opgivende !!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 21:24

Hej Frk_Laura
Jeg ville nok prøve at rette henvendelse til en kennel for Shi Tzu hunde, måske DKK kan hjælpe http://www.dansk-kennel-klub.dk/

Engelske sider om trimning / grooming af Shi Tzu:
* http://www.bakalo.co.uk/shihtzunewsuk/grooming/ears_and_feet.htm
* http://www.shihtzugalore.com/grooming.htm
* http://www.4mdogbooks.com/B-SHT.HTML her kan købes en video omkring emnet.
* http://www.hund.ch/rasse/shihtzuus.htm
* http://www.akc.org/breeds/recbreeds/shihtzu.cfm
* http://www.bakalo.co.uk/shihtzunewsuk/grooming/books.htm
* http://www.ukcdogs.com/breeds/companions/shihtzu.std.shtml
* http://www.petgroomer.com/Grooming101/Breeds/shih_tzu.htm
Så vidt jeg kan forstå på mange af disse sider, så kan man åbentbart trimme for meget og herved opnå en negativ effekt.

Hygge...
Søren

Accepteret svar
Fra : k.j.k

Modtaget 240 point
Dato : 30-10-03 22:00

Hej Frk. Laura

Allerførst vil jeg berolige dig med at din Shih-tzu´s pels bliver nemmere at passe, når den er et par år gammel, I øjeblikket har den en masse hvalpeuld, og det er ulden der får den til at filtre. Den børste du har nu, er rigtig god, da den ikke slider på pelsen, men når du skal fjerne ulden, er det ikke nok.

Du skal anskaffe dig en carte, en grovtandet kam og en børste som tager lidt mere fat. Er du ved at køre sur i det, synes jeg du skal henvende dig til en hundefrisør i dit område. Her kan du få hunden vasket og fønnet professionelt, samt få en masse gode råd om pelspleje samt undervist i. hvordan du skal børste din hund. Der er mange der kører træt i de storpelsede hunde. Prisen for en sådan vask og føn koster mellem 400 og 500 kr. Men så er pelsen også fuldstændig udredt, og meget lækker. Og den har fået klippet poter, negle osv.

Du kan her se en oversigt på Danmarks professionelle hundefrisører. www.lhs-dk.dk.

Du har skrevet et TIP, hvoraf jeg kan se at du har besøgt www.loppetjansen.dk - her kan du også købe en rigtig god "selvrensende børste, samt carte og kam.

Held og lykke

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-10-03 22:20

Hej Frk. Laura.
Måske skulle du også få din hund tjekket for allergi. Vores har allergi overfor støvmider og lagermider (tørfoder m.m.), og hendes pels kan filtre i store knuder et par timer efter en grundig børstning, selv om jeg bruger en strigle til at fjerne underuld og døde hår med. Og hun har ikke ret meget pels, selv for en Golden. Dyrlægen kan tage en blodprøve der fortæller, om og hvad den er allergisk overfor. Det er selvfølgelig (forhåbentligt) ikke sikkert, din hund har allergi, men bliver pelsen ved, er det en mulighed.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 22:44

Hatten af for k.j.k. (Karin)... godt skrevet! Roser skal der også være plads til på Kandu?dk

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 31-10-03 07:47

Jamen tak for "roserne" fra CLAN - det varmer, da det jo ikke er dem man får flest af.

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 31-10-03 09:21

Til K.J.K
Tjaaa roser er det ikke for mig, betyder det nu der for hver indlæg der kommer her skal du reklamere for egen butik???????
Istedet for at indikere at råd er ven til ven ven bør du vel gøre opmærksom på at det er fra sælger til ven....

Eller er det bare mig der har fået det helt galt???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-10-03 09:41

pba72... jeg har lidt svært ved at se reklamen
http://www.lhs-dk.dk = Landsforeningen for hundesoignering Danmark
OK! http://www.shop.loppetjansen.dk/ er godt nok Karins hjemmeside (shop)... og hwa' så? Dem er der 1000-vis af på nettet, jeg ser ikke noget galt i det. Der henvises i øvrigt (ved lidt nærlæsning) at Laura faktisk har besøgt Karins side og åbentbart skrevet et tip... henviser du aldrig eller skriver tip på kandu?
Alt i alt så kommer der et råd og vejledning + et svar på spørgsmålene... og det var vel det der var formålet. Prøv at fokusere på det positive
Citat
Allerførst vil jeg berolige dig med at din Shih-tzu´s pels bliver nemmere at passe, når den er et par år gammel, I øjeblikket har den en masse hvalpeuld, og det er ulden der får den til at filtre. Den børste du har nu, er rigtig god, da den ikke slider på pelsen, men når du skal fjerne ulden, er det ikke nok.

Du skal anskaffe dig en carte, en grovtandet kam og en børste som tager lidt mere fat. Er du ved at køre sur i det, synes jeg du skal henvende dig til en hundefrisør i dit område. Her kan du få hunden vasket og fønnet professionelt, samt få en masse gode råd om pelspleje samt undervist i. hvordan du skal børste din hund. Der er mange der kører træt i de storpelsede hunde. Prisen for en sådan vask og føn koster mellem 400 og 500 kr. Men så er pelsen også fuldstændig udredt, og meget lækker. Og den har fået klippet poter, negle osv.

i stedet for at lede efter det negative

Fortsat god dag til jer alle sammen
Søren

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 31-10-03 10:48

Blot vil jeg at at negativ ikke er det sammen som kritisk.....
Nu er dette jo ikke usenet, men spille reglerne burde være de samme, så her er et citat fra Usenets netikette:

"[Annoncering og reklamer]

Enhver form for køb/salg/bytte-annoncering uden for markedsgrupperne
er uønsket. Indlæg, der alene eller i overvejende grad har til formål
at reklamere for, tilbyde eller på anden måde promovere et produkt
eller en tjeneste, hvori afsender har økonomiske eller anden særlige
interesse, tillades ikke uden for de kommercielle grupper.

Det er dog tilladt at besvare konkrete spørgsmål om forhandlere,
priser på produkter, tjenester og lignende. I en sådan situation
påhviler det afsender at oplyse om ansættelsesforhold, eller andre
økonomiske interesser, i det omfang det har betydning for svarets
objektivitet."

Når jeg kommer med sådan nogle kritiske opråb, kan Karin da kun være glad for det, da det kun vil være med til at styrke tilliden til hendes sikkert udmærket produkt, hvis hun ellers opgav disse informationer.

Så ind til da kan jeg kun hæfte mig ved at hun ikke giver disse informationer og net shoppen ikke er e-mærket.

MVH

Peter

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-10-03 10:56

Right... skriv til Kandu?dk (+99,9% af alle andre forum) og bed dem om at nedlægge Tips, her florere det vist med al' sin tydelighed - og hvad sker der? Ikke en hujende fis, så glem ALT om Usenets netikette
Men jeg kan se, vi ikke er helt uenige... misforstod dig vist lidt - sorry

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 31-10-03 11:18

Helt OK
Og det skal for en god ordens skyld sige at Karin råd formentlig er ganske udmærket (ved ikke det helt store om plespleje). Grunden til at jeg kom med denne opsang var Karin også i sidste tråd, kom men ligende melding om hendes hjemmeside.
Jeg ved godt jeg ikke kan redde netikketen, men kan da være med til at ligge pres på at den bliver overholdt i de grupper jeg er med i. Der er vel ingen butikker der gidder at være centrum for en sådan diskussion. Det er derfor vigtigt at slå fast jeg IKKE har noget imod Karins produkter eller hendes råd, blot hendes markesføring.
Skulle dette være en bevidst fra Karin side ( Det tror jeg ikke det er!!), Ja så holder hun på mine øretævers holde plads.
Så rådet er til Karin: skriv om dine tilhørsforhold, det kan kun styrke tilliden, og du vil få flere kunder af min slags ( tjaa det er jo sikkert du vil ha mig, men.....)

Peter

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 31-10-03 11:23

og ja det er dejligt at der er professionelle der gider at dele ud af deres viden på denne side, så det skal hun da har rosser for......også fra mig

/Peter

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-10-03 14:27

---Endnu et spørgsmål, der bliver druknet i uvedkommende kævl, så spørgsmålsstilleren ikke har anden udvej end at fjerne fluebenet, hvis ikke hun vil oversvømmes af uvedkommende mails...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-10-03 15:17

Brok!
Britta... der er svaret på spørgsmålet, så lige så længe spørgeren lader skidtet stå åben, ja så kan det benyttes til tant og fjas, men vi kan da godt begynde at diskutere religion eller internet etik, hvis det er mere passende.

Godkendelse af svar
Fra : Frk_Laura

Dato : 31-10-03 18:02

Tak for svaret k.j.k.
(Ej hvor sjovt, at det er dig der har butikken.)

Jeg vil gerne sige tak for alles besvarelser, men jeg valgte K.J.K´s da jeg syntes at besvarelsen er dækkende og giver mig en masse nye muligheder, og det er let at gå til. Jeg fik et svar, hvor der var listet forskellige hjemmesider, og jeg var inde og kigge på et par stykker, men jeg synes at det virker lidt uoverskueligt, og jeg kunne lige så godt selv have gået på feks. google og søgt.
Der var en som nævnte sygdom som er årsag, og jeg vil da tage dette seriøst, men jeg synes ikke at svaret dækker godt nok, ville jeg have fortrukket det som en mulighed man kunne skrive når man havde givet nogle råd til alm. pelspleje. men det er godt at få nogle andre vinkler på problemern end dem som ligger lige ved hånden.
Tak til jer alle

Stine

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-10-03 18:13

Sød lille pelskugle... har aldrig set en Shih-tzu før
Hygge... og go' weekend til jer alle sammen
Søren

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 01-11-03 08:57

Kommentar
Fra : montzi

Dato : 20-01-04 15:22

Hej Karin. jeg har en shih tzu på 8 måneder, jeg synes at den fælder meget. Da jeg købte den blev der fortalt at de ikke fældede. er det fordi at den er hvalp ? huden ser sund ud, der er umidelbart ikke tegn på allergi
med venlig hilsen

Jeannette