/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Panasonic varmepumpe
Fra : kpm10
Vist : 1552 gange
10 point
Dato : 30-10-03 14:43

Hej allesammen!

I vores hus derhjemme på 81Kvm har vi el varme, og vi er blevet lokket af et tilbud fra NRGI hvor vi kan få en Panasonic varmepumpe til 21.300kr incl montage og moms.

Jeg har sat mig grundigt ind i hvordan den virker osv.

Men jeg kunne godt tænke at høre om der er nogen af jer der har nogle erfaringer med sådan en varmepumpe?

Det er jo trods alt en pæn sum penge vi skal af med.

Vores årlige el forbrug lyder på 14.000kr og NRGI mener at vi kan spare 5500-6500kr om året med varmepumpen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 15:22

Allerførst, hvilken størrelse VP taler vi om?

Er det en E-scroll oder was?

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-10-03 15:37

Inde på den her hjemmeside kan du se den: http://www.panasonic-indeklima.dk

Model nr: CS-E9CKP

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 15:38

Hvis dit samlede elforbrug er 14 000,- svarer dette til et elforbrug på ca 9333 kWh ved 1,50 kr/kWh. Heraf kan forsigtigt vurderes at der tilgår en tredjedel til lys mv. En tredjedel til opvarmning af vand. Den sidste tredjedel er opvarmningen, dvs 3111 kWh. Varmepumpen (hvis det er en E-scroll) kører med en effektfaktor på op imod 4, dvs den producerer 4 gange så meget varme, som den forbruger. Panasonic'en kan kun varme i det rum den hænger i. Ergo har du måske noget gulvarme eller et badeværelse hvor du ikke kan få gavn af varmen fra VP'en. Bedste gæt - du halverer energi andelen der anvendes på varme. Dvs du sparer ca 1555 kWh -> 2 333,- kr. Jo større andel af dit elforbrug der anvendes på opvarmning, jo større besparelse er mulig.

Hvis det er en Escroll er prisen rigtig god, ellers er det i overkanten. Hvor meget skal du selv sørge for?

Findan-Gruppen (og du bor på djurs - så du er nærmest JF i Vejle) yder 3 års totalgaranti og fem års kompressorgaranti

Erfaringsmæssigt er Panasonic ubetinget en af markedets bedste VP'er - ingen andre giver den garanti.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 15:47

Checkede siden - den der beregning de yder på siden, holder ikke en meter. Der står heller ikke en skid om hvad det er de leverer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 15:51

Hvis du selv danner lidt af montagen, kan en W7 klimasæt skaffes for 17 788,- W9 'eren for 19 808,- og E9 (escroll) for 21000,-

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 15:56

Sorry, så du skrev E9. Fair nok price. Om du kan tæve mere ud af JF kommer an på en prøve. Det kommer igen an på, hvad kan du selv kan lave. Hvis du borer hullet i væggen, hænger unit'erne op og trækker strøm, rykker du vel 1 - 2000 kr af prisen. Så skal der kun laves isoleret kobberrørstræk, køres vakuum og skidtet skal startes.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-10-03 15:58

Allerførst, hvad er en Escroll?

Vp'en kan varme alle vores rum op i huset bortset fra badeværlset....den kan nemelig sidde meget centralt!

Jeg ved at vi slet ikke bruger så meget på lys osv, da jeg kan sammeligne med det sted vi boede tidligere hvor der var fjernvarme.

Jeg ved godt at deres beregning ikke holder hunderede procent, men ifølge mine egne beregninger burde vi kunne spare 4000-5000kr om året...

Jeg har fået tilsendt noget mere detaljeret data på Vp'en så man kan se ydelsen ved forskelige ude temperature, og det ser helt klart lovende ud!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-10-03 16:00

Jeg har ikke noget imod at lave det selv, men NRGI vil ikke levere den uden at de sætter den op, og prisen ligger helt fast!

Jeg syntes egentlig også at prisen er rimelig nok!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 16:14

Jamen det er det da også KPM, men den del af strømmen du drøner i dine lamper, kan vp'en jo ikke hjælpe på. Find dit strømforbrug der hvor i var på fjernvarmen og fratræk det på dit årlige forbrug. Dernæst - er i to voksne, bruger man normalt i omegnen af 120 liter varmt vand pr døgn. Dette forbruger (50-8)*120/860 = 5,8 kWh pr døgn i 365 dage = 2140 kWh + lidt spild oprundet = 2500 kWh.

Escroll er en speciel kompressor type hvor kompressorens omdrejningstal reguleres trinløst. På den måde kan du regulere VP'ens varme (og kuldeydelse) trinløst. Escroll udmærker sig ved ikke at have noget startstrøm, og en helvedes god virkningsgrad. Eneste væmmelige tanke er, hvis skidtet går i stykker, så er udskiftningsprisen ikke rar. Der skifter man hele udedelen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 16:25

Du kan sagtens montere skidtet selv (rent fysisk) og binde ledninger i. Kølerør må du ikke selv lave, det skal der en autoriseret montør til (kølebekendtgørelsen). Er helt med på at NRGI ikke vil handle, men det kan JF.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-10-03 17:32

Jeg kiggede lige papierne igennem og der en Escroll!

Den beregning jeg selv lavede tager højde for alt det du nævner der....såh jeg tror den holder vand......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 18:08

Fair nok, du kender tallene, jeg gør ikke.

Escroll er det fedeste. Held og lykke med den.

jf'erne fanger du på www.jf-koeleteknik.dk eller 75 71 23 33

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-10-03 18:33

Ok - mange tak!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 10 point
Dato : 30-10-03 18:56

PS Når du regner besparelser - skal du huske at varmepumpen også bruger strøm!

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 31-10-03 08:01

Tak for svaret 3773. Jep det har jeg med!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-03 09:17

Hvis du har is i maven, kan du købe Panasonic EScroll hos Citcop Sverige meget meget billigt. Du skal så bare have den monteret. Men der kan du ringe til gud og hver mand med køle-autorisation.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 20-11-03 13:34

Hej allesammen!

Igår kl 13 blev vores nye varmepumpe startet op for første gang!

Og uha uha den er godt nok dejlig, den giver en utrolig god varme over hele huset, også ved gulvet!

Om økonomien i den holder.....det vil tiden vise.....