/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Indspilning af EP-LP plader til harddisk
Fra : lanny
Vist : 1032 gange
50 point
Dato : 29-10-03 22:58

Hvordan kan jeg indspille mine gamle EP/LP plader til harddisken - med det formål senere at brænde en CD, og hvad kræves der. En beskrivelse af fremgangsmåde vil være en stor hjælp!!

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 60 point
Dato : 29-10-03 23:14

Første skal du naturligvis have det rigtige kabel fra stereo til computer lydkortets line in indgang. Du kan bruge en ganske almindelig wav recorder program til at optage med. Det fylder en del på din harddisk, altså det du optager, typisk 500 til 700 Mb alt efter hvor godt du vil have optagelsen. Så kan du bruge et brænder program som Nero til at lægge den over på CD! Nero har osse faciliteter til at fjerne støj og ridser med!

Kommentar
Fra : lanny

Dato : 29-10-03 23:26

svar til Tedd.
og hvor får jeg så det ganske alm. wav recorderprogram - jeg har Bræner med Nero installeret.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-10-03 23:33

Nero har vist en waverecorder indbygget? Ellers så skal jeg lige finde et link

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-10-03 23:34

Mange lydkort kommer osse med en wav recorder, og ældre windows systemer fulgte der vist osse en wav recorder med

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-10-03 23:50

Her er lige programmet! Men det koster penge desværre
http://audio.newfreeware.com/programs/275/

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-10-03 23:51

Men du skal osse bruge den her hvis du downloader programmet, koster osse desværre
http://audio.newfreeware.com/programs/901/

Kommentar
Fra : lanny

Dato : 29-10-03 23:55

Jeg vil studere Nero og Windows nærmere. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-10-03 06:02

http://www.jetaudio.com/download/ jetAudio 5.19 Basic
Dette er et helt 'stereoanlæg', og det er freeware.
Jeg gør følgende jetAudio på pc'en ,
og fra pc(LineIn+LineOut) til det almindelige stereoanlæg sidder pc'en som,
hvis at jeg havde sat en båndoptager til.
Gramofonen sidder så bare til det almindelige stereoanlæg,
og udnytter anlægets inbyggede gramofon-for-forstærker, hvilket er et must,
da LP'erne ellers mangler bass og har formeget diskant.
Så hvis du sætter din gramofon direkte til din LineIn på pc'en,
må du regne med at skulle bruge en seperat For-forstærker, En sådan hedder riia-forstærker
Se Eks http://www.pchonline.dk/c.asp?KatId=54 for pris og mere info.
NB. Jetaudio kan optage i mange formater, også mp3 , men er begrænset til 56khz,
det koster 9$(50-60kr) for en pro udgave som så kan optage i en højre kvalitet osv.
men se det selv på hjemmesiden.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-10-03 07:15

Spørgsmålet har været stillet, og besvaret mange gange før.
Jeg vil (igen) anbefale dig, at købe et program, der hedder: Magix Music Cleaning Lab. Jeg har købt
det i Bilka for Kr. 180,00.
Dette program har alle de funktioner, du skal bruge. Du skal dog stadig huske at have et RIAA led (forstærker) på.
Det bedste er at tage en Gl. alm. Stereo forstærker med grammofonindgang, som man sætter til computeren via tape in/out. Så bruger du computeren, som båndoptager.

God fornøjelse

MVH

Kommentar
Fra : lanny

Dato : 30-10-03 16:26

tak til alle besvarelser - nu har jeg noget at gå videre med.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-07-04 07:21

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-07-04 23:33

ja 9 md. .... vi ku ha' fået børn i mellemtiden

Godkendelse af svar
Fra : lanny

Dato : 02-08-04 21:51

Tak for svaret tedd. Jeg vil afprøve fremgangsmåden.