/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Sammenføring af hankat og hunkat
Fra : chasfeldt
Vist : 1183 gange
40 point
Dato : 29-10-03 19:57

Jeg er lidt i vildrede med hvordan jeg skal føre 2 katte sammen. Vi får snart en ny kat kat ind i vores lille familie. Vi har i forvejen en ikke-steriliseret hunkat på 1½ år. Vi får en kastreret hankat på 6 år. Vores nye kat har været vant til at rejse med sin ejer rundt til familiebesøg, hvor der også har været andre katte. Det er gået fint. Problemet bliver nok mere vores egen hunkat. Hun er meget forkælet og egen. Hun gør meget for at skræmme andre katte væk fra vores grund både når hun er ude og når hun sidder inde i vinduerne og der går en anden kat ude i haven (puster sig op og "skriger")
Jeg vil meget gerne have at det kommer til at gå godt med sammenføringen og at jeg gør hvad jeg kan, for at få det til at lykkes. Jeg håber, at der er nogen der har nogle gode tips

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 40 point
Dato : 29-10-03 21:47

Start med at have dem i hvert sit rum i et par timer. Der efter åbner du dørene og så lader du tingene ske. Vend det døve øre til, giv dig til at læse eller se fjernsyn...lad dem helt klare det selv. Det vil sikkert tage fra 1 uge, til ½ år før de vænner sig til hinanden...men det skal nok komme.
Ingen grund til panik

Jeg kan kun sige: Prøv det!!
Jeg har gjort det masser af gange ( i mit lange liv *GG* )

Venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-10-03 04:52

Måske skulle du investere i et høreværn til dig,og en forbindskasse til kattene. Jeg er bange for, det kommer til at gå meget kraftigt for sig, når de mødes, efter den beskrivelse, du giver af din hunkat. Bruger du hende til avl, eller har du tænkt dig at gøre det? Ellers er det nok en god idé at få hende steriliseret i en fart, inden de mødes.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : chasfeldt

Dato : 30-10-03 11:21

Tak for svarene.
Nej, hun skal ikke bruges til avl, så det kunne godt være at det var en god idé at får hende steriliseret.
Jeg er noget nervøs for sammenføringen, men jeg prøver at sætte dem i hver sit rum i starten og så tage det derfra og håbe at alt går vel. Tak for rådet.

Kommentar
Fra : Favorite

Dato : 30-10-03 11:31

Hej chasfeldt!
Jeg skrev til dig i aftes - netop om sterilisation, men kan ikke se at du har modtaget mit svar. Skal i skole nu, men rekonstruerer svaret og skriver sidst på em./først på aftenen. Er det OK?
M.v.h.
Favorite

Kommentar
Fra : chasfeldt

Dato : 30-10-03 12:18

Hej favorite.

Nej, jeg har ikke modtaget dit svar. Bare skriv til mig igen.

chasfeldt

Kommentar
Fra : Favorite

Dato : 30-10-03 17:54

Hej chasfeldt.

Nå, men så prøver jeg om jeg kan huske mine udgydelser fra i aftes: Lad os grundlæggende fastslå, at 80% af kattens adfærd grundes i dens kønsdrift. D.v.s., at en steriliseret/kastreret kat har en anden adfærd, end dens ikke således behandlede artsfælle. Jeg har naturligvis læst de ndkomne svar om emnet, og erfarer, at katten ikke skal bruges til avl, hvorfor der ikke er økonomi indblandet i dit spørgsmål. Derfor: lad snarest hunkatten sterilisere, det er jo et forholdsvis beskedent indgreb. Når den nye kat kommer, er det nok bedst at beholde ham inde de første 6 uger, men da han lader til at være en fornuftig herre, ja, vil selve indespærringen formentlig ikke volde problemer. Hunkatten bliver naturligvis s....sur, og hendes reaktion vil formentlig være, at løbe væk et døgns tid. Hun skal nok komme igen. Efterhånden vil du opdage, at hun opholder sig mere - og mere inde.
Der bliver måske aldrig tale om den store kærlighed de to katte imellem, men helt sikkert indgås der en form for "ikke angrebspagt", og så må man vel sige, at meget er nået. God fornøjelse!

M.v.h.
Favorite

Kommentar
Fra : Favorite

Dato : 30-10-03 17:54

Hej chasfeldt.

Nå, men så prøver jeg om jeg kan huske mine udgydelser fra i aftes: Lad os grundlæggende fastslå, at 80% af kattens adfærd grundes i dens kønsdrift. D.v.s., at en steriliseret/kastreret kat har en anden adfærd, end dens ikke således behandlede artsfælle. Jeg har naturligvis læst de ndkomne svar om emnet, og erfarer, at katten ikke skal bruges til avl, hvorfor der ikke er økonomi indblandet i dit spørgsmål. Derfor: lad snarest hunkatten sterilisere, det er jo et forholdsvis beskedent indgreb. Når den nye kat kommer, er det nok bedst at beholde ham inde de første 6 uger, men da han lader til at være en fornuftig herre, ja, vil selve indespærringen formentlig ikke volde problemer. Hunkatten bliver naturligvis s....sur, og hendes reaktion vil formentlig være, at løbe væk et døgns tid. Hun skal nok komme igen. Efterhånden vil du opdage, at hun opholder sig mere - og mere inde.
Der bliver måske aldrig tale om den store kærlighed de to katte imellem, men helt sikkert indgås der en form for "ikke angrebspagt", og så må man vel sige, at meget er nået. God fornøjelse!

M.v.h.
Favorite

Kommentar
Fra : Favorite

Dato : 30-10-03 17:54

Hej chasfeldt.

Nå, men så prøver jeg om jeg kan huske mine udgydelser fra i aftes: Lad os grundlæggende fastslå, at 80% af kattens adfærd grundes i dens kønsdrift. D.v.s., at en steriliseret/kastreret kat har en anden adfærd, end dens ikke således behandlede artsfælle. Jeg har naturligvis læst de ndkomne svar om emnet, og erfarer, at katten ikke skal bruges til avl, hvorfor der ikke er økonomi indblandet i dit spørgsmål. Derfor: lad snarest hunkatten sterilisere, det er jo et forholdsvis beskedent indgreb. Når den nye kat kommer, er det nok bedst at beholde ham inde de første 6 uger, men da han lader til at være en fornuftig herre, ja, vil selve indespærringen formentlig ikke volde problemer. Hunkatten bliver naturligvis s....sur, og hendes reaktion vil formentlig være, at løbe væk et døgns tid. Hun skal nok komme igen. Efterhånden vil du opdage, at hun opholder sig mere - og mere inde.
Der bliver måske aldrig tale om den store kærlighed de to katte imellem, men helt sikkert indgås der en form for "ikke angrebspagt", og så må man vel sige, at meget er nået. God fornøjelse!

M.v.h.
Favorite

Kommentar
Fra : 25

Dato : 30-10-03 18:11

!. gang vi satte 2 katte sammen(vi har gjort det 3 gange) var da vi havde en meget bestemt hunkat, hun var meget dominerende. der skete det at min svigermor døde, og hun havde en hankat (alle troede det var en hunkat), den tog vi med hjem og de første par dage var de i hvert sit værelse, men vi åbnede en dag, der blev lidt hvæs og brok, de blev aldrig perlevenner - men de kom da til at tåle hinanden uden at slås.
Det bliver sikkert det samme for jer, men i har større chance for at det går godt, hvis de er neutraliseret, det tager lidt af dres dominans(det gjorde vi ved svigermors kat) så det gik bedre end ventet.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 31-10-03 08:58

Jeg kan nikke genkendende til ovenstående...Dog har jeg en anden god historie:

Vi fik for et par år siden, en gammel hankat (omkring 7-8 år) fra et internat..det viste sig at den var stokdøv !! (fandt vi ud af da røgalarmen gik igang) Jeg tænkte jo først og fremmest på katten, som på det tidspunkt stod i køkkenet og var ved at spise...han reagerede overhovedet ikke!!!! Det undrede os jo noget, så vi gik jo igang med den helt store test ...havde da egentlig også undret mig over at han overhovedet ikke reageret, da vi kørte hjem fra internatet.
Sofus som han blev kaldt, ja han var jo ligeglad hvad han hed *GG* han kunne jo ikke høre !! Var en MEGET rolig kat, faktisk hvis han bevægede sig mindre end det han gjorde...villle han faktisk være en statue *GG* Han var så rolig at det næsten var for kedeligt (synes ungerne) Så vi overvejede at få en killing!
Vi fik en killing, en lille bitte hunkat, som han ikke var særligt begejstret over i starten, faktisk fik den lille stakkel indimellem en ordentlig en på sinkadusen...men efter ca. 2 måneder, lå de faktisk i ske og hyggede sig gevaldigt og den gamle livede fantastisk meget op og blev legesyg igen...dog ikke mere end 2 minutter ad gangen *LOL* Men det var da en ren fornøjelse at se ham.
Vi mistede ham desværre her i Maj , og irinisk nok, var det da han legede med naboens kat ! De "pjattede" i fortovskanten og på et tidspunkt blev Sofus skubbet ud mod kørebanen og lige i det øjeblik kom der altså en bil...han blev så såret at vi bestemt os for at aflive ham.
Det var min søn, der netop var på vej hjem, som kunne berette hvordan det var gået til, da han jo havde set det...det var en træls oplevelse for ham, men han er dog kommet sig igen !
Det var en lille historie, som jeg håber i kunne nyde

Venligst
Mango

Kommentar
Fra : chasfeldt

Dato : 02-11-03 19:07

Nu har vi haft vores nye kat i 1½ døgn og det er bare gået over al forventning. Da vores nye kat kom lukkede vi vores "gamle" kat inde i stuen, hvor der er en glasdør ud til resten af huset. Den nye kat blev lukket ud og de kunne så se hinanden gennem døren. De var begge meget nysgerrige og stod på hver sin side af døren. Der var ikke noget væsen eller knurren. Efter et par timer lukkede vi dem sammen og de startede med at snuse til hinanden. Nu har de så gået og set hinanden lidt an ( de har ikke været helt tæt på hinanden endnu) og knurret lidt, men ellers er det gået rigtig fint. De har begge sovet i soveværelset i nat. Så vi tror nok det skal gå godt i fremtiden. Tak for alle jeres råd.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-11-03 19:33

Herligt. Jeg havde godt nok troet, at den nye kat ville få en ordentlig omgang bank efter den beskrivelse, du gav af hunkatten. Men det er da herligt, at det går så let.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-11-03 23:00

Hvad sagde jeg!! ...ajii nu skal jeg nok lade være at hovere *LOL*
Dejligt at det går så fint, er sikker på at de hurtigt bliver gode venner...bliv endelig ved med at slappe af og tro på at det går godt!
Tro mig, dyr fornemmer virklig mere end vi aner.
Mange venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : 25

Dato : 03-11-03 08:30

Ja, det er da godt at høre, men en af dem vil blive den domminerende, det er sådan at der er en rangorden. Min Skovkat kastrat var 6 år, da jeg satte ham sammen med en Somalikilling, han hvæsede, da de hilste på hinanden, det var det, så lukkede opdrætteren hende ud, og siden - ja så er det altså hende der bestemmer, så ellers går det godt, de er nu 8 og 2 år, jeg vil aldrig mere nøjes med 1 kat.Vores GOLDEN RETRIEVER TÆVE er vokset op med hende, og vores lillle Chihuhua, ja, han kom til sidste år, det er en lille han, han var 2 år, og ALLE enes finr, så det kan lade sig gøre, med at sætte dyr sammen.

Nå, men bortset fra det så glæder det mig at høre når det går godt med sammenføring af katte(og hunde).

Nyd det!

Kommentar
Fra : alexandra19

Dato : 15-11-03 22:34

Sterilisation af hunkat er IKKE et mindre indgreb og kan gennemgående ændre dyrets personlighed. P-piller kan sagtens berolige hende.
Vi har ført mange katte sammen, og en fødedygtig hunkat kan sagtens klare det. Bare lad være med at være pylret, dyrene kan godt selv! De vil hyle og skrige og lange ud efter hinanden, men ofte bliver det ved det. Vi havde engang to hunkatte der blev ført sammen midt i livet og altid skabte sig og skændtes i nærheden af os, men vi greb dem et par gange i at sove op ad hinanden. Undervurder ikke kattens evne som skuespiller

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-11-03 22:41

Hvorfor skulle P-piller virke beroligende?????????? Jeg tror det eneste man kan sige med sikkerhed om dem er, at de forhindrer hunkatten i at få killinger og sørger ofte for, at samme hunkat får kræft.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-11-03 23:12

JA - Desværre giver p-piller kræft, vi overtog en racekat som havde fået p-piller en del år, og dyrlægen sagde helt klart hun havde fået kræft af p-pillerne, og desuden kan hunkatte få en skrumpe livmoder, så man skal nok tænke sig om, når man starter med det stads.

Det er min erfaring!

Kommentar
Fra : alexandra19

Dato : 16-11-03 20:09

Så er det måske bedre bare at hive livmoderen ud? Hvad ville I sige til den behandling? Kræft hos katte kan skyldes meget forskelligt, en dårlig oplevelse er desværre ikke nok, til at erklære p-piller som værende farlige.
Vi har haft erfaringer med katte på p-piller i mange år, men ingen kræft tilfælde. Som det før er blevet sagt, er det homoner der styrer kræet... Hvad er det nu lige p-piller påvirker?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 16-11-03 21:44

Ja, jeg vil her give alexandra ret!! Vi ved ikke med sikkerhed at det er p-pillerne der giver kræft..jeg giver selv min egen kat p-piller og jeg kan meget hurtigt mærke på hende, når det er tid hun skal have en pille.!! Altså hvis jeg er kommet til at glemme det, bliver hun meget mere rastløs og urolig!!
Og så vil jeg også beræfte det med at de, altså kattene, nok selv skal finde ud af det...det var også det jeg hentyedede til, da jeg i mit tidligere indlæg skrev: Slap af, tag høreværn på og lad dem slås og skændes...det går over igen!!

Med venlig hilsen
Mango

Kommentar
Fra : 25

Dato : 18-11-03 19:07

chasfeldt

HAR DU FÅET DIT ØNSKEDE SVAR?

Godkendelse af svar
Fra : chasfeldt

Dato : 19-11-03 10:09

Tak for svaret mango.