/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
computeren låser ved brænding
Fra : cmyk
Vist : 319 gange
100 point
Dato : 29-10-03 16:03

Jeg har hjulpet min nabo med at installere en Cyber Drive brænder i hans gamle 266 Mhz computer. Drevet kan sagtens læse cd'er, men lige så snart det skal til at brænde, låser computeren. Er computeren blevet for gammel, eller er den for lille til at kunne trække en brænder?
I følge kravene fra Cyber Drive kræves der kun en 133 Mhz processor og 8 Mb ram.

Please help - staklen har ikke råd til en ny computer.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 29-10-03 16:11

hvor meget fri plads er der på harddisken???
Styresystem???
Hvor stor er sidefilen???
Har I prøvet at brænde bare en enkelt lille word-fil?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-10-03 16:20

Hvilket styresystem er der.
Hvor mange ram.
Hvilket brænderprogram.
Er der både en CD-rom læser og brænder. (på hvilke kabler (IDE) sidder de)
Hvis kun brænder - er der fri plads på HD og hvor meget.
Hvis brænderprogrammet kan sætte brænderhastigheden ned så prøv det.
Emesen.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 29-10-03 19:40

Hvis det er xp så husk at installer aspi manager, ellers kan den ikke brænde

Kommentar
Fra : cmyk

Dato : 29-10-03 23:32

Styresystemet er Windows 98 SE
Der er 32 Mb ram
Ledig diskplads 2,7 Gb
Programmet er Nero 5.5, som fulgte med brænderen.
Der er kun brænderen installeret.
Hvad er sidefilen??
Jow, vi har prøvet med en lille fil, det gik ligeså.

Kommentar
Fra : cmyk

Dato : 29-10-03 23:35

Jeg har ikke prøvet at sætte hastigheden ned, men vil prøve når jeg kommer ind til naboen igen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-10-03 23:39

Har I prøvet at brænde fra harddisken eller er det kopiering fra CD-rom til CD brænder?

Kommentar
Fra : cmyk

Dato : 29-10-03 23:57

Vi har prøvet både fra harddisken og kopiering

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 00:22

På hvilket kabel sidder brænder? samme kabel som harddisken?

Kommentar
Fra : cmyk

Dato : 30-10-03 08:36

Ja, samme kabel til bænder og harddisk. Brænder kører som slave.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 30-10-03 11:11

Sæt størrelsen af sidefilen op til ca. 80 MB.
Jeg kan desværre ikke huske hvordan man gør det i Win98. Prøv at søge på Sidefil eller Virtuel Hukommelse og se hvad der dukker op.
Sidefil = Swapfile = Virtuel hukommelse

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 11:22

Prøv at sætte den som master på sekundær ide kanal. Det ville osse hjælpe hvis du kunne oplyse modelnummer på brænder!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-10-03 17:37

Ændring af virtual hukommelse i win 98:

H-klik denne comp.>egenskaber>ydeevne>virtuel hukommelse>
Hvis ikke den står til mere end de 80 så:
vælg "jeg vil selv definere......>i minimum>skriv 80>ok>
Og mens du er der...........
gå til enhedshåndtering>er der gule markeringer
tryk på + ud for CD-rom - er det din brænder>
evt. h-klik på brændernavnet>egenskaber>driver>opdater driver>
næste>næste>hak i CD-rom drev og angiv placering>gennemse>
CD-rommen skal nu ligge i skuffen>Jeg kan ikke komme længere, men
du skal lede efter den driver som passer til. (Sandsynligvis D:\win98)
Emesen.

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 30-10-03 20:20

Så vidt jeg husker, så kan Windows 98 fryse når der der i Nero 5.5 ligger en "uafsluttet" brænding i programmet. Under menu punktet FILER og et eller andet underpunkt kan du få adgang til at slette denne fil

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-10-03 20:38

Hov det er den CD-rom som fulgte med brænderen, som skal ligge i skuffen.
Under opdatering vil den måske bede om win 98 CD-rom. (driver ligger også her på D:\win98 )
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-03 10:13

Du skal lade Nero lave indstillinger for brænderen, dvs Nero skal vide hvilken brænder den har med at gøre, alternativ er at selv lave indstillingerne i Nero.
Du kan også læse mere om det på Nero`s hjemmeside.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-03 12:37

Prøv at gå ind i enhedshåndtering og se om både harddisk og brænder er sat til DMA!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-03 15:01

Brænderen må ikke være sat til DMA
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-03 18:58

Øhh! Hvor har du den oplysning fra palle? Jeg har da altid kørt alle mine drev i dma mode uden problemer med brænding!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-03 20:35

tedd: Jeg mener Nero selv foreslår at slå brænderens DMA fra, for ikke at give konflicter, ligeledes CloneCd mm.
Men jeg tror at hele fejlen ligger i at Nero skal have nogle parametre indlæst for CD-rom drevet, til dette bruges Nero`s indbyggede AUTOSØG EFTER CD-ROM i fanebladet extra.
Cyber Drive brændere er Atapi optagere, der kører på IDE bussen, og Nero skriver i deres fejlfinding CITAT:
Fejl: En PC-fastlåsning under brug af Atapi optagere.
Det mest sandsynlige er, at der er et kommunikationsproblem mellem adapteren og CD-optageren. Hvis du har en Atapi-optager, har du måske vanskeligheder med dine WinAspi drivere. Det kunne også være muligt, at opsætningerne mellem master- og slaveopsætninger er forkerte. Det kunne også være en god idé at give CD-optageren en af de to PC IDE busser helt til eget brug.

Til brugere med CD-ROM drev der ikke direkte er understøttet tilbyder Nero menukommandoen CD-Brænder -> Autosøg CD-ROM. Når et CD-ROM drev er fundet af Nero uden problemer, kan det bruges som inputenhed for "on the fly"-kopieringer eller til at gemme CD-spor. Neros autosøgning skulle kunne finde de fleste CD-ROM drev, der ikke er direkte understøttede.

CD-ROM Automatisk søgning
Når denne menu er aktiveret, prøver Nero at bestemme de specifikke egenskaber i et CD-ROM drev ved at sende nogle SCSI eller IDE kommandoer og derefter checke drevets svar. Desværre er denne metode lidt risikobetonet, fordi der ikke findes en standard for SCSI eller IDE kommandosæt, der understøttes af hver eneste CD-ROM model. Resultatet af at sende en ikke-understøttet kommando til et CD-ROM drev kan blive et systemnedbrud. Dette fænomen kendes allerede fra Windows 95/98-kommandoen "søgning af hardware". Da denne kommando kan være risikabel, er det en meget god idé at lukke alle programmer og gemme data før du starter en automatisk søgning.

Når du har valgt menukommandoen CD-optager-> Automatisk søgning af CD-ROM åbnes en dialogboks, der giver dig mulighed for at vælge det ikke-understøttede CD-ROM drev fra en liste med tilgængelige enheder.
Desuden kan bustype (IDE/SCSI eller ukendt) og kommandoopsætningen defineres. Hvis det er muligt vil Nero på forhånd sætte disse muligheder op med rimelige standardværdier. Hvis SCSI eller IDE er forvalgt som bustype, er det sandsynligvis ikke en god ide at ændre disse indstillinger, fordi Nero har opdaget bustypen ved at kontrollere driveren. Resultatet er derfor sandsynligvis korrekt. Hvis du har et IDE CD-ROM drev, så indeholder kommandolisten i dialogboksen kun en enkelt enhed. Dette skyldes, at et IDE CD-ROM drev har en standard kommandoindstilling og forskellene mellem CD-ROM modellerne er relativt små. Hvis du har et SCSI-CD-ROM drev, burde du ikke behøve at ændre den forvalgte kommandoindstilling, fordi Nero igen sandsynligvis har forvalgt en "rimelig" enhed.
Sæt Nero CD'en i CD-ROM drevet for automatisk søgning. I øvrigt skal det være en Nero CD; enhver anden CD vil ikke virke! Vent venligst nogle sekunder til dit CD-ROM drev er færdigt med at scanne CD'en. Normalt kan du se det ved at se på det "travle" LED-lys på forsiden af drevet.
CITAT SLUT
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-03 23:41

Det eneste nero nogensinde har bedt mig om er at fravælge automatisk indlæsning af CD'en og det var forøvriget versioner før nero 5.5! Det vil altid være klogt at sætte sine drev til dma (direct memory access) hvis det kan lade sig gøre da det aflaster cpu'en betydeligt! Og det kunne jo være en overload af processoren, der var skyld i at computeren låste!

Godkendelse af svar
Fra : cmyk

Dato : 11-11-03 14:55

Tak for svaret pallebhansen.
Pisse godt gået Palle - den med DMA virkede,så nu er min nabo igen en glad mand.