/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Barn med blæner/svamp i munden
Fra : NIEBUHR
Vist : 2022 gange
100 point
Dato : 29-10-03 12:41

Hej !
Er der nogle, der har et godt råd til en lille pige på 4 år, som kronisk har blæner/blister/svamp i munden ?
Vi går hos en zoneterapeut, som mener at det kan være overfølsomhed overfor fødevarer - evt. mælk. Ved hver virus-infektion blusser det kraftigt op og kan gøre ondt og svide. Og jeg synes at hun er tit forkølet...
Kan det virkelig passe, at der slet ikke er noget, jeg kan gøre ?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-10-03 12:46

Hej
Prøv klorhexiden, der købes på apoteket. Det skal hus skylle munden i. På apoteket ved de hvilket % det skal være.
Torben

Kommentar
Fra : briani

Dato : 29-10-03 12:59

Hejsa NIEBUHR

eg fandt det her til dig på dette links

http://www.klinikhuset-klitgaard.dk/oss/after.htm

After eller blister i munden er formentlig den hyppigste mundslimhindesygdom, idet ca. 20% af befolkningen periodisk lider heraf. Diagnosen stilles alene ud fra det kliniske billede, kombineret med oplysninger om tilbagevendende sår.
Årsag: En række faktorer (mekanisk traume, visse fødeemner, psykisk stress etc.) kan muligvis provokere after hos disponerede personer. Selve årsagen skyldes sandsynligvis virus, som allerede latent er tilstede i slimhinden, og som aktiveres ved et svækket immunforsvar.
Profylakse: Det menes at tandpasta-skummemidlet (-laurylsulfat) kan aggravere udbruddet med after. Der findes enkelte tandpastaer uden dette skummemiddel, Zendium og Denivit.
Behandling: LongoVital - en dansk urtevitamin tablet - har som det første bivirkningsfri præparat vist sig at have en positiv effekt og nedsætter antallet af udbrud. I svære tilfælde kan LongoVital ikke alene forebygge nye udbrud, men her bør forsøges med supplement med Acyclovir, som er et specifikt antiviralt midde

ved ikke om det er noget du kan bruge.

Hvorfor de opstår ved man ikke med sikkerhed. Der findes ikke nogen bestemt kur, men det synes at bedre tilstanden hvis man anvender Zendium tandpasta. Nogle voksne patienter er tillige hjulpet af Longo Vital tabletter samt A-vitaminer. Du bør tale med din læge om der er behov for anden behandling end at forsøge sig med Zendium tandpasta.

Dette har jeg hentetpå netdoktor

http://www.netdoktor.dk/q&a-svar/taender/0000002.htm

Mvh Brian

Accepteret svar
Fra : jensthybo

Modtaget 100 point
Dato : 29-10-03 17:19

Hej

Det som Brian har sakset omkring Longo Vital og Zendium kan jeg varmt anbefale. Jeg har selv haft ligende problemer men de forsvant da jeg begyndte at tage Longo Vital. De samme problemer havde min søn som nu er 7 år, vi begyndte også at give ham 1 Longo Vital om dagen og det har gjordt at han ikke længere døjer med det. Så måske dette ville hjælpe dig.
/Jens
Ps. Vi har altid brugt Zendium tandpasta

Kommentar
Fra : nillenolle

Dato : 29-10-03 19:25

Hej!

Jeg kender selv til problemet med blister og har på apoteket fundet noget der hedder MYRRA, det er en væske som man endten kan smøre på selve bliten eller gurgle munden i. Det samger a h..... til men hjælper, dog ved jeg ikke hvor børnevenligt det er når det smager så dårligt!! (Det gør også lidt ondt)
Desuden kan man få en creme fra lægen, men den er underlig at bruge og indehoder vist nok cortison, så den er nok heller ikke så god for børn.
Du/I kunne jo også forsøge at undgå mælk i en periode og så holde øje med hvornår der er blister - tit hjælper det også at sætte det lidt i skema, da man tit tror man har dem længere end man rent faktisk har, så jeg skrev ned min kalender hvornår jeg fik dem og fandt ud af, at det tit var i forbindelse med menses!!
Mælk (I det hele taget mælkeprodukter) kan barnet jo godt klare sig uden i en længere periode, så måske var det et forsøg værd!!?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 29-10-03 20:31

Blister og svamp i munden, kan ofte afhjælpes ved et simpelt råd: Skyl munden i kærnemælk, inden du går iseng...og det er da børnevenligt...
selvfølgelig ikke hvis din datter tåler mælk dårligt!!
Men (jeg er selv uddannet zoneterapeut) jeg synes jeg ofte at alternative behandlere, giver mælk skylden for alverden ting og sager!
Jeg mener, hvis man ikke ligefrem får en allergisk reaktion, af at drikke mælk, er der så mange gode ting i mælken, som vi har brug for. Specielt børn!! Det er nemmere som voksen at undgå mælk og være opmærksom på, at vi får den kalk og lign, som mælken giver os...det er straks mere besværligt, når det er børn det handler om.
Ellers er de andre råd, ang. tandpasta og Longo vital absolut en god ide´.
Men jeg ved ikke om så små børn må få Longo Vital...??- men det står selvfølgelig på pakken.

Venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 30-10-03 04:30

jeg har prøvet at sende et svar to gange - og jeg bliver ved at få at vide, at jeg ikke er logget på, selv om jeg var. det vil sige, at jeg bliver smidt af...Jeg prøver igen næste nat. Vent med at give point. Ikke fordi jeg vil have dem, men fordi jeg gerne vil give dig mit råd. desværre er jeg på arbejde, så jeg kan ikke skrive det hele igen nu.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 30-10-03 05:45

Hej igen Niebuhr!

Mit forslag er urtetandpastaen Paradontax/Paradentax (tog navneforandring på et tidspunkt). Jeg har i de sidste ti år kun haft blister i munden, når jeg i perioder ikke har brugt den. Tidligere solgtes den i helsekostbutikke, men nu efter der er blevet tilsat flour, sælges den kun på apoteket og på internettet. På apoteket koster den knap halvtreds kroner for tiden - forrige gang jeg købte den kostede den knap fyrre. Den smager salt og kræver lidt tilvænning - efter et stykke tid, synes man at det er de traditionelle tandpastaer, der smager af sukker. Personligt synes jeg smagen er frisk. Min tidligere tandlæge begyndte selv at bruge den, men kunne ikke overtale sin kone eller børn. Jeg synes man kan føle at tænderne umiddelbart bliver glattere/ renere. Og urterne skulle styrke tandkødet. Ligesom Zendium indeholder den ikke skummemidler (laurylsulfat) som kan irritere slimhinderne. HUSK: man skal kun bruge så meget tandpasta, som kan ligge på ens lillefingernegl - derfor også meget mindre til børn.

Alternativ til mælk: Soyamælk med vanillesmag og tilsat calcium/kalk

Alternativ mundskyllemiddel: kamillete

Venlig hilsen Sismofyt

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 30-10-03 05:46

Soyamælk kan købes i Kvickly og Føtex for cirka 16 kr pr liter

Godkendelse af svar
Fra : NIEBUHR

Dato : 04-03-04 08:22

Tak for svaret jensthybo.