/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatormålere...
Fra : Nuserpigen
Vist : 6101 gange
200 point
Dato : 29-10-03 11:40

Hejsa

Hvis man har radiatore med fordampingsmålere, hvor der er en masse tomgangsfordampning, så betaler man jo også for det... Det er da ret ufair eller ??
Ved nogle om man som lejer, har ret til og få skiftet dem ud til nogle bedre målere...?
Har hørt at man kan proppe vat og sølvpapir omkring målerne, så væsken ikke fordamper så hurtigt... Kan det virkelig passe...? Og er det ikke ulovligt ??

På forhånd tak

Qnuz fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 11:44

Hej Nuserpigen
Der er skam taget højde for tomgangsfordampning. Se http://www.calorius.dk/ og http://www.varmekontrol.dk/sider/fordampning.html
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 11:47

NB: Der forefindes mange måleformer, se http://www.varmekontrol.dk/sider/produkter/frame.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 11:52

NNBB: Om egnetheden i de forsk. målere kan du læse om på http://www.brunata.dk/side5/ArtiklerPDF/RodeVVS_marts2003.pdf
Kræver Adobe Acrobat Reader installeret (PDF-fil)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 11:54

Til sidst (nu skal jeg nok stoppe)
Citat
Er du tilfreds med din varmeregning?
Jubler du når regningerne kommer dumpende ind af brevsprækken? Næppe. Alligevel kan en regning godt gå hen og blive en positiv overraskelse. Fx når beløbet på bundlinjen er mindre end forventet eller endnu bedre: Du skal have penge retur.

Vejen til en måske billigere varmeregning ligger lige for. En rimelig og retfærdig varmeregning forudsætter en præcis måler. Ellers risikerer du bl.a at komme til at betale for tomgangsfordampning, dvs. for at din måler registrerer enheder, selv om du ikke har haft et varmeforbrug.

Grundlaget for en præcis og retfærdig varmeregning er først og fremmest, at de data der beregnes på er korrekte. Derfor kan det betale sig at kigge lidt nærmere på sin varmemåler. Her på varmeregning.dk kan du læse hvad du kan forvente af en kvalitetsmåler.

Læs mere på http://www.varmeregning.dk/default.htm

Søren

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 29-10-03 12:26

Har kigget på vores radiatorermålere... De hedder ISS Clorius... Nogen der ved hvor jeg jeg kan finde informationer om netop denne måler ?

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 200 point
Dato : 29-10-03 13:11

Clorius har deres egen hjemmeside på http://www.cm-s.dk/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 13:15
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 13:23

Ellers er der lidt på dette link http://www.cm-s.dk/default.asp?id=102402907013043124102002&lag=2
men hvorfor ikke rette direkte henvendelse til Clorius hvid der er noget som ikke stemmer over ens med virkeligheden? De kan kontaktes via anviste hjemmeside, hvor du også kan finde dette:
Citat
Clorius Måler-Service K/S – Århus afd.
Silkeborgvej 279
8230 Åbyhøj

Tlf. 87447700
Fax 86152633

Clorius Måler-Service K/S – Haderslev afd.
Nørregade 52
6100 Haderslev

Tlf. 73535353
Fax 73535354

E-mail

Generel mailadresse: cms@cm-s.dk

Salg: salg@cm-s.dk

Montage: montage@cm-s.dk

Regnskab/bogholderi: regnskab@cm-s.dk

Haderslev afd.: haderslev@cm-s.dk

Alt sammen fra http://www.cm-s.dk/default.asp?id=61158025821484322102002&lag=2

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 29-10-03 14:12

Hej med jer.
1. spørgsmål. Jo, det virker som om det er en uretfærdighed, men ved varmeårets begyndelse starter du med en "overfyldning" netop for at kompensere for den fordampning der foregår i sommermånederne. Statistisk baseret på data gennem mange år.
2.Undlad at gøre indgreb i / ved fordampermåleren. Det hjælper ikke.
3.Indtil videre er det den mest retfærdige og samtidig den mest økonomiske måde at måle forbruget af varme på. ( varmt forbrugsvand fordeles efter aftapningssteder m.v. )
4.Hvis du ser på streginddelingerne i de forskellige rum, er inddelingen ikke ens. Det er den kun hvis det er den nøjagtig samme radiatortype. Også inddelingen i en gavllejlighed contra en midterlejlighed er forskellige.
Men i princippet er jeg enig i, at der findes bedre metoder. De er kostbare at få stablet på benene, og til syvende og sidst er der jo kun os forbrugere der betaler.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 14:23

Hejsa Søren i Roskilde (se denne gang rigtigt)
Ang. spg. 2 så kan jeg komme med op til flere løsninger som virker, men jeg vil ikke opfordre til ulovligheder her på Kandu. Derfor er det ikke kommenteret... men tro mig, jeg kan godt (især med de gamle målere).
Hygge...
Søren i Grenaa

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 14:25

NB: Har ikke behov for det (fusk)... bor i eget hus, men selv fjernvarme målere er IKKE sikre, hvis jeg først begynder at "pille"

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 29-10-03 14:35

Clan din lille gav
Rigtigt nok, men ……………………(Hvisk mig det i øret)
Men lige et par staldtips til nuserpigen og andre for den sags skyld.
Hvis du bruger natsænkning el.lign. så må rumtemperaturen ikke komme under 16 C. Så sættes der kondens og al den første varme du pumper ud i rummet bruges til fordampning(kemisk reaktion) og gi´r derfor ingen varmegrader.
Alle termostater(rum) bør stå med den samme varme indstilling. Hvis ikke, så skal døren til det koldeste være lukket.
Fugtig tung luft er næste umulig at varme op.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 14:42

Nåååhhh!
Glem alt om sølvpapir, vat, vand, isterninger, frostelementer osv. det har ikke den store virkning - for ikke at sige slet ingen. Fjern målerøret fra måleren helt (stil det i køleskabet), fyr og ta' bad som en åndsvag... men hvordan vil jeg ikke oplyse. Flade batterier til nymodens målere osv. kan også nævnes... og nu er jeg godt i gang med at bryde mine principper, så jeg må hellere stoppe.
Søren... prøv min mail
Hygge....
Søren

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 29-10-03 15:03

Saln din lille gav UUPPPSSS det var forkert, men jeg rettede det inden det blev sendt. Det var meningen.
Når man bor i en etageejendom som jeg og mange andre gør viser det sig at det er næsten umuligt at få en fornuftig varme til en fornuftig pris. De såkaldte ”Varmemestre” er ganske enkelt for dårligt funderet eller også gider de ikke sørge for at anlæggene er indstillet optimalt. Strengene til de forskellige rum arbejder ikke med det samme fremløb o.s.v.
Men det er jo et sidespring UNDSKYLD til Nuserpigen.
emil ????????????????????Hvor
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 15:14

Søren.... nu skuffer du
Du må ud og søge på nettet
Prøv f.eks Søren Marquardsen på Google

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 29-10-03 15:18

hmmmmmmmmmmm..................

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-03 15:24

ellers er der også CLAN@pc.dk din

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 29-10-03 19:31

Lyder til at I hygger Jer Det gør det jo kun hyggeligere og være her på kandu
Det jeg mener med tomgangsfordampning er.... hvor intellegent målerne er... der er jo forskellige slags... Det er jo ikke særlig fedt og have en måler, som fordamper en hel masse om sommeren, når solen står lige ind...
Tak for hjælpen
Er da blevet lidt klogere....

Qnuz fra Nuserpigen

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 29-10-03 19:40

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 29-10-03 19:45

Hygger os ? jo da
Tomgangsfordampning, Tja, godt ord, men se lige det jeg har skrevet:
[
1. spørgsmål. Jo, det virker som om det er en uretfærdighed, men ved varmeårets begyndelse starter du med en "overfyldning" netop for at kompensere for den fordampning der foregår i sommermånederne. Statistisk baseret på data gennem mange år.
]
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 29-10-03 20:28

oki ja.... var lidt i tvivl med den... var ikke helt sikker på om det nu også passede sammen, har været inde og læse lidt, og fandt noget om netop det... men håber da at du har ret

Qnuz fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 11:21

Hejsa Nuserpigen
1000-tak for points... jow' jow vi hygger skam på Kandu (det kan man faktisk også). Nu gik det så lidt ud over dig
Tjah! Statestik er noget sjovt noget. Storm P. skrev engang at statestik er som en gammel gas-gadelampe. Den er meget god at læne sig op af, men belyser tingene af helvede til.
Ditto så skulle man statistisk ha' det behageligt, hvis du står med den ene for i en spand isterninger, og den anden i en spand kogende vand.
Hygge med Clorius
Søren