/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Flere PC´er på lokalnetværk
Fra : jens.tand
Vist : 188 gange
40 point
Dato : 28-10-03 23:18

Vi har ADSL fra TDC og 3 computere koblet op via en switch. Vi har ikke fast IP-adresse, men 2 dynamiske.
Der er win98_SE på den ene Win2000_prof på den anden og XP-prof på den tredie.
Vores problem er, at vi ikke kan logge på samtidigt og der kan ofte gå lang tid før der kan logges på med en af de andre.
Hvad skal jeg gøre for at løse dette problem

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 28-10-03 23:44

Der er formentlig 2 løsninger: Enten købe dynamiske IP-adresser svarende til antallet af computere, der kan tilslutte sig ELLER ofre pengene på en router - koster omkring 500 kr.).
Jeg startede osse med 2 dynamiske adresser hos TDC, men måtte indrømme efter kort tid, at det kun rækker til de samme 2 computere. Jeg har 3 PC + en notebook. Den første PC, der blev tændt, fik ofte - men ikke altid - adgang, nr. 2 PC, der blev tændt kom nogle gange på, andre gange ikke. Det var nærmest tilfældighedens princip. Nr. 3 og 4 kom aldrig på.
Jeg kørte den gang med TDC's medleverede Unex-switch med 4 porte, ogh alle 4 kunne fint snakke med hinanden på lokalnettet, men som sagt kun 1 var på nettet. Nr. 2 var som regel ikke på.
Jeg købte så hos TDC 4 dynamiske IP-adresser, så gik det, men ikke uden problemer. Nr. 1 og 2 kom nu altid på, nr. 3 en gang imellem og nr. 4 som regel aldrig. Jeg fandt frem til en bestemt rækkefølge med den samme som den først tændte, så nr. 2 og tilsidst nr. 3. Det kørte - men rækkefølgen skulle være slavisk. Nr. 4 kom næsten aldrig på.
Investerede så i en router (Linksys Router med Wireless Access Point, fordi notebooken osse har trådløs netkort).
Den var nem at sætte op, kostede lidt over 500 kr. og nu kører alle 4 PC gnidningsfrit uafhængig af hinanden, uanset startrækkefølge og jeg har igen kun 2 dynamiske IP-adresser. Se udvalget hos http://www.elsborglink.dk - de giver forresten glimrende support og er ret flinke med at følge en helt til dørs, hvis der opstår problemer (Jeg havde lidt vrøvl, fordi jeg fik nr. 5 wireless til børnebørnene, men det forklarede de vældig godt, hvordan det så skulle klares).
De forklarede osse lidt om, hvorfor dynamiske IP-adresser giver problemer, hvis ikke det er nøjagtig den samme eller de nøjagtig samme 2 PC og med nøjagtig opkoplingsrækkefølge. Fin service.
Overvej en router i stedet.

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 28-10-03 23:47

P.S. Styresystemerne har ingen indflydelse - jeg kører med Win98SE (børnebørnenes spil kræver det), min server med Win2000 og de 2 andre med WinXP home + WinXP Pro. Ingen problemer med Windows.

Kommentar
Fra : stj

Dato : 29-10-03 08:04

Hej
Der findes også en anden og helt gratis måde, Internet Connection Sharing (ICS).
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/index.htm
Denne måde bruger jeg selv i privaten med 3 pc'ere.
stj

Kommentar
Fra : StigNA

Dato : 03-12-03 03:02

Hmm...se det var interressant læsning.
Jeg siddr med et lille spørgsmål...mine 4 maskiner kører alle sammen fint på nettet over min lille 5 ports switch ud gennem mit Speedstreem 5100 og ud på det store internet.
4 dynamiske IP´r og det virker...meen...min interne private net..i guder..maskinerne kan ikke finde hinanden.
Jeg kører 3 stk. XP pro og 1 stk. ME alle med hver sin lille firewall.
Hvordan hulan skal jeg sætte det op inde i LAN forbindelserne for at de også kan finde hinanden...?
Kan i øvrigt varmt anbefale www.praestkjaer.dk som har ydet mig meget god service.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 21:06

Hey, køb extra dynamisk ip-adresse... Det har jeg selv gjort, da jeg har 3 pc'er på min TDC-ADSL-forbindelse... Via en switch. Ip-adresser koster ikke en sk*d... Det er ikke styresystemerne formegentlig... Ustabil forindelse - kontakt TDC... Og hvis de ikke kan gi' dig et ordentlig svar, så er det fordi de er nogle pap-hoveder... Kan kun udlede at det er forbindelsen... Du er sikker på at de er dynamiske ikke?