/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vold mod kæreste
Fra : Jimmy17
Vist : 877 gange
100 point
Dato : 28-10-03 20:30

Har en veninde, der har boet sammen med en fyr, der har slået hende
mange gange. Har stået på omkring et år.
Hun har nu nogle måneder efter lagt sag an mod ham for vold.
Hvor gode muligheder har hun for at vinde den sag?
Der er nogle vidner, der kan vidne på hun har haft mærker af vold
mens hun har boet sammen med hende.
Hvis hun vinder, hvad vil straffen så blive?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-10-03 20:43

Hej Jimmy17
Jeg tror ikke at "venners" vidneudsagn vil ha' den helt store indflydelse (dog uden at være 100% sikker). Den bedste vej at gå vil nok være igennem sin egen læge, så foreligger der et professionelt "syn for sagen".
Du / I kan evt. prøve at rette henvendelse via:
http://www.friproces.dk/ngr/
og
http://www.bavk.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-03 20:56

Hvis vennerne ikke har overværet volden mod din veninde tror jeg heller ikke, at vidneudsagnet har den store indflydelse. Mærker af "vold" kan man jo godt redde sig uden at der har været tale om vold. De gange, hvor hun har haft de mærker har, hun da været hos læge eller på skadestue?
Hun bør da kontakte en advokat, som kan hjælpe hende i den sag, som hun nu har anlagt. Hvis indtægten ikke er så stor kan hun søge fri proces.
Advokaten vil også kunne udtale sig om en evt. strafudmåling. Det er ikke til som bruger her på kandu at kunne udtale sig om en straf. Der skal jo være kendskab til hele "historien" fra begge parter.

mvh ans

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-10-03 21:03

Helt enig med ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-03 21:40

>Jimmy17
Har politiet accepteret anmendelsen?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 21:56

Hej.

For det første kan jeg kun sige at jeg afskyer enhver form for vold.

Problemet ved din veninde er dog at hun for længst skulle have sagt stop inden volden eskalerede. Men her kan man altid være bagklog.

Jeg kan tilslutte mig de øvriges indlæg, at din veninde for det første burde være gået til egen læge for at få sine synlige voldstegn nedskrevet af en uvildig person (objektiv).

For det andet skal der meget til, før et vidneudsagn bliver taget til indtægt, og det også i tilfælde af at hendes venner måske har overværet volden.
Selvfølgelig vil din venindes eks. benægte alt, og så vil der være tale om påstand mod påstand, og vennerne der har måtte overværet episoderne vil ikke i juridisk forstand være objektive, men jubjektive, da de helt klart under alle omstændigheder vil holde med din veninde.

Eneste realistiske mulighed er, hvis han har været involdveret i andre voldssager din veninde har kendskab til, og sammen anmelde ham. Her vil man juridisk stå meget stærkere, da der her er tale om to uafhængige episoder, eller hvis han i øvrigt tidligere har været anmeldt for vold.

Jeg kan ikke anbefale nok, at din veninde, hvis hun ikke allerede har gjort det, tager kontakt til en advokat for at får yderligere råd og vejledning. Jeg er helt overbevist om, at hvis hun henvender sig til retshjælpen vil det ikke koste hende noget.

Håber al held og lykke for din veninde

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 100 point
Dato : 28-10-03 22:38

>jimmy17

Om den omtalte person kan vinde en sådan sag, er umulig at sige, som nævnt af andre.

Voldshandlingerne bør under alle omstændigheder anmeldes til politiet, som så udfra de foreliggende oplysninger vurderer, om de vil rejse en straffesag. De rejser ikke en straffesag, hvis ikke de skønner den kan føre til domfældelse.

Hvis der rejses en straffesage, og vedkommende voldsperson bliver dømt, vil det formentlig ske efter Straffelovens Kapitel 25 §§ 244 - 247 - herunder citeret:
*************

§ 244. Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en andens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder

§ 245. Den, som udøver et legemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling, straffes med fængsel indtil 4 år. Har et sådant legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en særlig skærpende omstændighed.

Stk. 2. Den, som uden for de i stk. 1 nævnte tilfælde tilføjer en anden person skade på legeme eller helbred, straffes med fængsel indtil 4 år.

§ 246. Har et legemsangreb, der er omfattet af § 245, været af en så grov beskaffenhed eller haft så alvorlige skader eller døden til følge, at der foreligger særdeles skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel i 8 år.

§ 247. Begås nogen af de lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246, af en person, der tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig vold, kan straffen forhøjes med indtil det halve.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 28-10-03 22:43

Hvis anmeldelsen er blevet accepteret, har din veninde formentlig været hos en læge for at få lavet en politiattest. Det er et stykke papir, der skal bruges i retten og hvor en fagmand ( lægen ) beskriver de skader, der er at se, og udtaler sig om de kan være fremkommet på den måde, som din veninde siger.
Venner, der kun har set blå mærker, kan ikke bruges til ret meget. Der skal vidner til, der har set, at din veninde er blevet slået. Disse venner skal så vidne i retten under strafansvar, dvs. hvis det bliver bevist, de ikke taler sandt i retten, så bliver de straffet. Derfor vil et sådant udsagn tillægges en vis værdi. Modsat er det med ex-fyrens udtalelser. Han har ikke pligt til at udtale sig i retten, heller ikke at tale sandt, hvis han gør det.

Det bedste din veninde nu kan gøre, er at få et polititilhold på fyren. Det vil sige, det bliver forkyndt for ham, at han ikke må kontakte hende hverken personlig, telefonisk eller skriftlig. Hvis han gør det bliver han straffet - i første omgang med en påtale; men bliver det ved, kan han komme i fængsel for det. Det betyder så også, at hun ikke må kontakte ham på nogen som helst måde. Hvis hun gør det, bliver polititilholdet annuleret med det samme.

mvh

Flemming

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-03 22:58

Jimmy17 skriver at hans veninde nu et par måneder efter har lagt sag an mod vold. Hvis veninden ikke har været hos læge/skadestue lige efter volden, så er hun dårligt stillet. Politiet forlanger en lægelig udskrift lige efter "volden "er sket. Et par måneder efter, kan det jo ikke bevises at det er den evt. sagsøgte, der har forvoldt de skader.

mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 23:07

>gedestalden

Meget tyder desværre på, at veninden netop ikke har været ved egen læge, og at evt. mærker kun kunne verificeres af andre venner, herved det ulykkelige.
Desværre er der tilsyneladende heller ikke direkte vidner.

Men potititilhold bør din veninde >jimmy 17, med det samme få.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-10-03 07:32

Jimmy17
Det vil under alle omstændighedder kunne hjælpe at anmelde det, da det kan mindske risikoen for, en gentagelse.
At venner indvoldvere sig i tingene kan på det længre sigt give uvenskab, så tænk over hvilken hjælp, man giver.
Mange gange finder et par sammen igen og der vil så altid være nogen der kommer i klemme i venskabet.
Foreslag:
Din hun og EN vendinde, henvender sig til, noget retshjælp, og der igennem få noget kyndig vejledning.
Måske alt dette virker uoverskueligt, så den korte vej er lige til politiet, Tag EN veninde med til støtte.

http://www.familieadvokaten.dk/
http://www.retshjaelpsguiden.dk/
http://www.hmconsulting.dk/
http://www.whiteribbon.dk/
http://www.sus.dk/
http://www.kvinderaadet.dk/
http://www.manderaad.dk/
http://www.vold-som-udtryksform.dk/
http://www.vold-som-udtryksform.dk/vsk/index.htm
http://www.retsinfo.dk/
http://www.politi.dk/
Håber linkene giver lidt indblik og hjælp !
Mvh. Natmaden
Citat
STOP VOLDEN,,,, ELLER I FÅR BANK :-B

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-10-03 08:37

Et overfald på en restauration, med en "million" vidner, hvor en fuldstændig sagesløs mand bliver pandet ned bag fra = 30 dage i skyggen!!!!

Se Ram's indlæg mht straframme!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-10-03 10:41

>3773.

Ja - men stjæl 4,- kr. mens du fremviser plastik pistol, så får du 3 år i skyggen. Lovgivernes tydelige holdning til kapital og mennesker.
*************************************************************

Men lige for at rette nogle begreber ud –

Man anlægger ikke en voldssag. Man anmelder den til politiet, som efter en konkret vurdering af evt. bevismateriale (vurderes af en eller flere jurister) afgør om sagen kan føre til domfældelse. Hvis det ikke skønnes at den kan dette, vil sigtelse ikke blive rejst. Hvis det derimod vurderes, at sagen kan føre til domsfældelse, vil den anmeldte skadevolder blive sigtet af politiet(statsadvokaten / eller stedfortræder) for overtrædelse af den eller disse overtrædelser af straffeloven, som man mener overtrædelsen vedrører. Herunder Retsplejelovens Kapitel 67 §§ 742 –743 –744 / afvisning: jvf. §749

§ 742. Anmeldelser om strafbare forhold indgives til politiet.
Stk. 2. Politiet iværksætter efter anmeldelse eller af egen drift efterforskning, når der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.

§ 743. Efterforskningen har til formål at klarlægge, om betingelserne for at pålægge strafansvar eller anden strafferetlig retsfølge er til stede, og at tilvejebringe oplysninger til brug for sagens afgørelse samt forberede sagens behandling ved retten.

§ 744. Politiet udfærdiger snarest rapport om de afhøringer, der foretages, og om andre efterforskningsskridt, medmindre oplysning herom foreligger på anden måde.

§ 749. Politiet afviser en indgivet anmeldelse, hvis der ikke findes grundlag for at indlede efterforskning.
Stk. 2. Er der ikke grundlag for at fortsætte en påbegyndt efterforskning, kan beslutningen om at indstille efterforskningen træffes af politiet, såfremt der ikke har været rejst sigtelse. Er sigtelse rejst, finder bestemmelserne i § 721 og § 722 anvendelse.
Stk. 3. Afvises anmeldelsen, eller indstilles efterforskningen, underrettes de, der må antages at have rimelig interesse heri. Afgørelsen kan påklages til den overordnede anklagemyndighed efter reglerne i kapitel 10

Og så lige - Et polititilhold er ikke noget man BARE går op på en politistation og bestiller. Jeg har indsat straffeloven bestemmelse vedr. polititilhold, og efterfølgende en uddybning skrevet af en advokat.

§ 265. Den, der krænker nogens fred ved trods forud af politiet given advarsel at trænge ind på ham, forfølge ham med skriftlige henvendelser eller på anden lignende måde forulempe ham, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. En af politiet meddelt advarsel har gyldighed for 5 år

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-606.html
[citat]
Et polititilhold er en advarsel, som politiet giver en person om, at han ikke må trænge ind på, forfølge med skriftlige henvendelser eller på lignende måde forulempe ham. Ved "ham" forstås juridisk både privatpersoner, institutioner og offentlige myndigheder.
Der skal i almindelighed være foretaget flere krænkelser, før der kan gives en advarsel, men hvor mange der skal til afhænger af grovheden. Det er ikke tilstrækkeligt at det befrygtes, at der vil ske en krænkelse. Krænkelserne skal også være foregået over en vis periode, og det skal være sandsynligt, at disse vil fortsætte, hvis der ikke gribes ind. Hvis politiet giver en advarsel (tilhold) kan der klages herover til justitsministeriet, som kan ændre/ophæve polititilholdet.
En advarsel/tilhold har gyldighed i 5 år, og en overtrædelse kan straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder, jfr. straffeloven § 265.
Tilhold bruges ofte over for tidligere ægtefæller/kærester og kan f.eks. gå på, at man ikke må opsøge den tidligere kæreste.
Har en mand et tilhold mod at opsøge sin tidligere ægtefælle, kan han således godt kontakte hende gennem en skrivelse, der i form og indhold er saglig, med henblik på praktiske arrangementer omkring samvær med fællesbarn.
Det er således vigtigt at vide hvad et polititilhold helt præcist går ud på.
Med venlig hilsen
Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)
[/code]

Som det fremgår af ovenstående, er det højst usandsynligt at en person får et polititilhold, hvis ikke vedkommende tidligere er dømt i relevant straffelovsovertrædelse.

Et konkret eksempel var en tidligere bekendt, der havde fået udstedt et polititilhold, gældende for 5 år. Da disse 5 år var gået, henvendte kvinden, som tilholdet vedrørte, sig til politiet, for at få det forlænget med yderligere 5 år. Politiet afviste dette, med begrundelsen, at der ikke forelå særlig bestyrket mistanke om at vedkommende ville genere hende, i det han havde overholdt tilholdet i de foregående 5 år.

Så - Polititilhold….. Det er ikke bare noget man lige får eller bestiller.

Jimmy17 – op til politiet med din veninde – og tag den så derfra

Hold da k... det blev en lang smøre

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-11-03 13:51

Hør her: Din veninde kan politianmelde og håbe på, at politiet vil rejse straffesag, vente et halvt år, før hun finder ud af, om de gør.......det er måske ikke lige det, hun har brug for. Hun kan anlægge retssag...men om hvad?..kræve erstatning måske, men beviserne, og hvordan opgør hun sit krav i kroner og øre, - og: har hun penge, nerver og tålmodighed til at vente et år eller to på, at en dommer afgør sagen --- måske frifinder voldsmanden, fordi beviserne ikke var stærke nok? Gå til advokat, ja, udmærket, hvis det er en advokat, der har forstand på den slags, men det er der ikke så mange, der har, for der er lissom ikke rigtig penge i det.

Så jeg vil tro, at hun allermest har brug for at tale med nogen, der har solid forstand på det her, måske en læge eller psykolog, eller bare en frivillige ved et af centrerne for voldsramte kvinder. Slå op på Google søgemaskine, skriv "voldsramte kvinder", så kan du eller hun kredse jer ind på et center nær hende, hvor hun kan få en samtale og finde ud af, hvad der er mest realistisk.

En anden ting, hun skal gøre, er at læse nedenstående site med masser af god erfaring og råd til kvinder, der er i den situation:

http://www.google.dk/search?q=cache:nAsd5jD8xkkJ:www.feministiskselvforsvar.dk/optakt.htm+%22vold+mod+kvinder%22&hl=da&ie=UTF-8

Held og lykke for din veninde.... Mænd, der optræder som voldsmænd er svage karakterer, faktisk ikke rigtige mænd på det punkt. Volden er et stort svaghedstegn, de kan ikke klare sig med ord eller følelser, derfor slår de.....på mændenes vegne skammer jeg mig over, at der er så mange af den slags. Det er utrolig vigtigt at sige fra... derfor læs sitet ovenfor.

Hilsner fra en erfaren mand
Oldboston

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-11-03 14:49

Lige en tilføjelse (hvis din veninde tænker på at anmelde til politiet og kræve erstatning under straffesagen (det er sådan, man gør)). For en meget, meget grov voldtægt (5 mænd til juleforkost, ubekendt kvinde kommer forbi, bindes fast i en mørk baggård og voldtages samt diverse andre overgreb af alle fem mænd), sagen meget omtalt i aviserne for to rå siden) her fik den stakkels kvinde måske smadret sit liv og fik tilkendt den højeste erstatning, en domstol kunne forestille sig, nemlig 50.000 kr. ikke af hver mand, men af dem alle tilsammen. I den sag, du fortæller om, hvis din venindevar på skadestuen, og hvis ellers nogen kan huske det længere, og hvis nogen kan forstå, at din veninde først gik til politiet efter så lang tid, og hvis hun får en kanondygtig advokat, skal vi så gætte på, at hun kan få 10.000 kr. i erstatning? Næppe mere end det, højst. Og der går et år eller to. Retssager er ikke nogen god løsning for ofrene.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-11-03 19:50

Er der sket noget i sagen?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-11-03 20:23

Jeg tror at en del mennesker, melder sig til kandu, stiller et spørgsmål, og forsvinder igen.
Mens en del andre prøver seriøst at hjælpe.
Tit er spørgeren den eneste med et-to indlæg. og virker ikke særlig aktiv.
God Jul til alle !
Mvh.
Natmaden.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 30-11-03 21:02

Tak for svaret ram2.
Har flere gange prøvet at acceptere svaret, men er blevet ført fra siden hver gang.
Skal siges det var en fejl i mit system, der gjorde det...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 30-11-03 21:05

Så lykkedes det!!!.
Kan oplyse han har blevet anklaget for to tilfælde af vold.
Han har fået 18 måneders fængsel.
Bliver muligvis prøveløsladt til sommer.

Tak for mange andre gode besvarelser.

Og undskyld til jer at det tog så lang tid at få accepteret svaret.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-11-03 21:14

>Jimmy17.

18 mdr. Det var fandme ikke så lidt. Det er da ikke bare et enkelt blåt øje han har leveret. Han har måske været straffet før, for tilsvarende forbrydelse - Men fint - Ind med svinet, så kan han lære det, kan han.

Bare lige noget jeg ikke forstår - Han er lige blevet dømt, eller hvad - dit sp. er fra 28/10, og han har fået 18 mdr. Mulig prøveløsladeæse efter 2/3 udstået straf, giver tidligst løsladelse i okt /nov næste år - hvorfor skriver du så sommer

Mvh
Ram