/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
DVD-brænding af HJEMMEVIDEO
Fra : nissen19
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 28-10-03 20:05

Hej..

Vi har et digital videokamera som vi har optaget en del hjemmevideo med, og vil gerne have det brændt ud på DVD. Umiddelbart troede det blot var at ligge "filmen" ind på computeren og så mere eller mindre brænde ud... det har dog vist sig noget mere besværligt (tilsyneladende)... er der nogen som kan give en UDFØRLIG guide til at brænde sit hjemmevideo ud på DVD skiver? Jeg har fundet nogen sider på engelsk, men jeg synes det lyder meget besværligt og indviklet... jeg håber der er nogen der kan hjælpe!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 21:15

Hej.

Mit indlæg er mere udtryk for at jeg har gjort det at lave film, til en hobby.

Jeg selv har også filmet i en del år. (analogt) Efterhånden som stakkende at videobånd hobede sig op satte jeg for at foretage noget radikalt.

Jeg købte et videokort til min pc og et glimrende program som hedder adobe, og så havde jeg alle remedierne til selv at redigere, klippe, indlægge effekter, lydredigere og meget andet.

Jeg bruger selv et program der hedder MyDvd til at brænde mine film, hvor det smarte er at programmet direkte kan bearbejde .avi filer til DVD-film, lige til at sætte i den stationære DVD-afspiller.

Jeg skal indrømme at grundomkostningerne i dag vil være på ca. 7- 8000 kr. for kort og programel, men hvis interessen er der for at blive, kan man få rigtige mange gode timer til at gå ved selv at foretage processen hele vejen igennem.

Desværre er det meste, som du selv skriver, programel kun skrevet på engelsk, men ved hjælp af en ordbog og en notesblok til at skrive ned på, er det måske 100 ord man skal lære at kende, og hen ad vejen kan man disse ord på rygmargen.

Men i dit tilfælde. Kender du ikke nogen i din familie der er rimelig god til engelsk, så du kan få det oversat?
Hvor har du fundet den guide du omtaler?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : nissen19

Dato : 28-10-03 21:32

http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/159800.php dette var det link jeg lige gemte under "foretrukne"...

jeg er som end selv udmærket til engelsk... men nok bare for doven:) jeg håbede bare at man kunne få ÉT program som gjorde én i stand til at gøre hele processen, med måske kun et eller to tryk på musen... kan man det med MyDvd?? hvad koster det program siger du?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 22:37

Du kan købe en version her:

http://www.pc-netto.dk/default.asp?ProductGuid=2002800ENFR

og som du selv håber, skal der blot nogle få tryk med musen for at lave sin egen dvd-skive.

Begrænsning er ca. 1 times spilletid, men det gode ved mydvd er at den kan tage ens avi-filer direkte uden først at konvertere dem til mpeg-format.

Som jeg ser på siden du refererer til skal man netop først konvertere til mpeg-format.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 22:47

Har du det med at blive i tvivl.

Her kan du læse mere om mydvd:

http://www.sonic.com/products/mydvd/default.asp

50 $ svarer til ca. 320 kr.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-10-03 00:25

Hvorfor ikke bruge nogen af de gratis programmer der fåes?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-10-03 01:03

>pallebhansen

Jeg ved godt der findes gratis programmer, men lige netop mydvd adskiller sig fra andre programmer ved at du kan konvertere en .avi fil direkte til almindelig DVD-film uden først at konvertere til mpeg-format. Ved enhver konvertering vil der ske en forringelse af kvaliteten hvilket du bevarer med nævnte program.

Hvis man derimod skal lave en kopi af en eksisterende DVD-videofilm er man nødsaget til at konvertere til mpeg først.

Det er heri forskellen ligger.

Det er selvfølgelig noget helt andet hvis man skal lave en "mini-film" til ens hjemmeside, der er .mov eller divx-filer de bedste p.g.a. størrelsen, men kvaliteten er samtidig herefter.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tempoauto

Dato : 29-10-03 08:19

Hej
Jeg har selv haft problemet, men idag bruger jeg Pinnaccle Studio 8, som er et knaldgodt pogram. Det er lidt svært at bruge i starten, men hvis du har lyst kan jeg vise dig hvordan det fungerer, så vil jeg tro du er hurtig igang med selv at brænde og redigere dine videoer.
Kontakt mig på: tempo@tune.dk

Hilsen Peter.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-10-03 17:00

Hvorfor så ikke bruge det mest brugte brænderprogram, nemlig Nero burning rom
Eller den gratis Ulead VCD/DVD Disc Image Recorder
Eller http://teliadk.tucows.com/preview/320359.html
Eller http://teliadk.tucows.com/preview/327684.html
Eller konvetere: http://teliadk.tucows.com/preview/314571.html http://teliadk.tucows.com/preview/304604.html
Til redigering, hvorfor ikke et af de mest roste, og letteste Unlead VideoStudio 6 SE (fuld gratis version), som nu er på K_komp Nr.15, og ikke kommer i senere numre.
1 times DV - video fylder 12GB, dvs at man kun kan have godt 20 min på en DVD skive. Så hvis man har mere kan man blive nødt til at konvetere til MPEG
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-10-03 19:15

Jeg har også købt Pinnaccle Studio 8, som er et rigtigt godt program, men det koste også penge.

Jeg kender udmærket Unlead VideoStudio som jeg absolut ikke kan anbefale, det har simpelthen ikke kvaliteten eller nemheden i sig, og det i sig selv at der kun kan være 20 min. på dvd-skiven er ikke tilfredsstillende. Og igen skal avi-filen først konverteres til mpeg-fil som nedsætter kvaliteten, hvorfor så ikke ofre 3-400 kr. på et nemt men yderst godt og brugervenligt program.
Til sammenligning koster Pinnaccle Studio 8 et godt stykke over 1000 kr.

Og de gratis programmer er altså derefter, kvatiletet af afkastet alt for ringe, som andre her også påpeger.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-02-04 10:16

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-04 00:56

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen