/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DVD
Fra : cccf
Vist : 699 gange
50 point
Dato : 28-10-03 13:46

Jeg har fået en DVD-rom drive (der står ingen navn på den) af en ven og indstaleret den på Win XP
men den nægter at afspille DVD. skiver. Almindelige cd er der ingen problemer med.
I Win XP skriver de at det kan være der mangler en DVD dekoder driver
kan det være rigtigt og hvordan får jeg fat i sådan en.
hilsen
Cccf

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 14:01

Hej.

Det er helt klart driver du mangler til din dvd. Det gør det heller ikke bedre at du ikke ved hvad det er for en dvd.

Det du kan prøve er:

gå ind i programmet instaler ny hardware, og lad xp selv finde en driver til den.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 14:10

Jeg tror du mener at windows media player ikke kan afspille dine DVD'er? Du kan downloade codecs her http://www.doom9.org/index.html?/software.htm Du skal ned under filters og downloade den der hedder Fraunhofer

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 14:15

>tedd

Læs nu lige hvad der står. DVD dekode driver. Hvis du ikke har den rigtige driver til DVD'en kan det være ligegyldigt med codec.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 60 point
Dato : 28-10-03 14:17

>tedd

Læs nu lige hvad der står. DVD dekode driver. Hvis du ikke har den rigtige driver til DVD'en kan det være ligegyldigt med codec.
Og iøvrigt kan Xp godt afspille, dvs. mangler ikke codec.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 14:21

Jep jeg læser hvad der står! Du behøver ikke en speciel driver til en DVD afspiller ellebye! Den kan jo afspille CD'er ikke? Alene det indikerer kraftigt at winXP har installeret drevet!

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-10-03 14:51

I enhedshåndtering står der
DVD/ CD/ rom- drev
IDE DVD-rom 16x
så WIN har fundet DVD drevet.
hilsen
Cccf

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 28-10-03 14:55

Holder med tedd her, ligner codec mangler

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 14:57

Nu faldt ti-øren.

Ingen cd-drev, men cd og cd-rom drev i et.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 28-10-03 15:04

Xp har jo installeret DVD drevet, så er der jo kun codec'ne tilbage ikk??
Han kan jo godt mangle nogle codec's selvom han bruger Xp, den har jo trods alt ikke alle sammen

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-10-03 15:11

Hvad er Codec ?
Cccf

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 15:12

Jeg kan se at mit link kun linker til hovedsiden cccf! Du skal ind under downloads og ned til filters og så download fraunhofer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 15:16

Her er en forklaring http://www.sikkopi.dk/codecs.htm

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 15:18

Jeg ved nu ikke rigtig.
Du kan bruge din dvd som cd-rom-drev og her fungerer dine codec, efter jeg forstår.
Når du så skal bruge din dvd som dvd-drev kan den ikke afspille.

Codec afhænger af hvad man skal afspille, så spørgsmålet er hvad du skal kunne afspille med dit dvd-drev. Er det musik? eller film, eller blot back-up filer du skal læse?

Og nok har XP fundet driver til dvd'en, men vil den ikke normalt finde den driver XP selv finder passer bedst, hvilket ikke nødvendigvis er kompertibel med XP.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 28-10-03 15:21

Jeg taler film, altså DVD-film eller divx film han måske vil se via dvd afspilleren, til det kan han godt mangle codecs

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 15:24

Normalt følger der en software dvd player med et dvd drev så man kan se dvd film! Windows media player kan ikke vise DVD film før man har installeret et codec, og man kan heller ikke downloade det via media players indbyggede codec download facilitet! Ergo skal man hente codec andre steder på nettet for at afspille DVD i media player!

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-10-03 15:29

Altså:
Det er Privat computer`s DVD jeg har prøvet med.
hvis jeg dobbeltklikker på DVD drev ikonet beder den mig om at lægge en disk i drevet selvom jeg har lagt DVD skiven i. den nægter simpelhen at kendes ved min DVD. Hvis jeg lægger cd i er der ingen problemer.
Cccf

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 15:43

Ok! Det jo en hel anden snak! Kan være den dvd er defekt. Har du prøvet med andre?

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-10-03 15:54

Jeg har også prøvet med en DVD film.
Jeg kan ikke engang se hvad der er på skiven (liste den)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 15:55

>cccf

Jeg tror mere og mere på, at du mangler den rigtige driver til din dvd, jævnfør mit første indlæg.

Som >tedd anfører, kan man ikke blot afspille en dvd-film, det kræves der andre programmer til, ekx. mydvd har en afspiller med i "pakken".

Inde på downloads. com findes der flere shareware programmer til dette, men for at afspille en hel film kræves fuld licens.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-10-03 16:14

Elleby
Det kan jeg godt forstå men,
Man burde da kunne læse hvad der ligger på en DVD skive som følger med de blade man kan købe i kiosken eller hvad.?

hilsen
Cccf.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 16:14

Ok. Prøv lige at checke om dine kabler til DVD'en sidder rigtigt i? Tag dem ud og sæt dem i igen!! Husk lige at slukke for computeren først (tag strømstikket ud)! De skal osse sidde rigtigt på dit motherboard!

Hvis det stadigvæk ikke virker så prøv at downloade en winxp aspi layer hos http://www.adaptec.com/worldwide/support/suppdetail.html?prodkey=ASPI-4.70

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 17:27

>cccf
Ikke nødvendigvis.

Den første dvd-brænder jag havde, var en Viastar, men de data/film eller hvad jeg lagde ind på skiven, kunne ikke læses af andre dvd-drev.

Det er det jeg mener med kompalitetproblemer. Viastaren kunne kun læse "sig selv".

Det kan også være et sådan problem du er løbet ind i.

Men omvendt kender du XP som er endog meget "kræsen" hvad angår driver.
Som >tedd foreslog, kunne du prøve med en anden skive, men jeg tror ikke det ændre noget. Men det er da forsøget værd.

Og >tedd, hvorfor skulle kablerne ikke sidde rigtig, dvd'en virker jo udmærket som en cd-rom.

Jeg mangler dog lige svaret om der er tale om både et dvd-drev og et cd-rom drev, eller om det er et og samme drev.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 17:29

Lige en strøtanke, der er vel taget forbehold overfor marster/slave-funktionen.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-10-03 23:06

Jeg har kun det samme drev monteret,
og det er det samme drev både til DVD og CD.
Cccf.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 23:12

Jeg tror, desværre, at det er driverproblemer, men hvis du vil investere i en ny dvd-afspille er de meget billige idag.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-10-03 01:29

Grunden til at jeg sagde det med kablerne, er at jeg ved søgning ude på nettet fandt et forum hvor problemet netop var løse kabler, så det skader vel ikke at prøve! De fleste andre løsninger på problemet var en manglende/opdateret aspi driver, så det er jo osse værd at prøve! Det kunne jo osse være laserhovedet på DVD'en der er beskidt eller at drevet er defekt!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-10-03 05:05

Du skal have

Dvd-dekoder
Jeg bruger selv den fra intervideo,det koster lidt gysser,jeg har ikke
fudet en gratis DVD decoder på nettet endnu,der med følger en DVD afspiller
software men er også kompatibel med windows media player,man kan ikke afspille DVD'er uden>
http://windowsmedia.com/9series/personalization/plugins.asp?page=4&lookup=Plugins#DVDDecoder

Manse9933

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 30-10-03 11:21

hej Manse
Jeg har set den dekoder du henviser til på nettet
Er det ikke den der hedder "intervideo DVD XPack" til win media player version 8.?
Skal jeg selv hente den hjem fra nettet og ved du hvor meget den fylder ?
jeg har nemlig kun et 56K modem.
Installerer den sig selv.?
Hvis jeg købte en ny DVD ville sådan en driver så følge med.?
venligst
Cccf.
NB: tror du at det er derfor jeg ikke kan afspille DVD skiver.?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 11:30

Jeg har hele tiden sagt du skal downloade en codecs til din dvd afspiller! Jeg har ovenikøbet henvist til en gratis på nettet! Codecs står for Koder/dekoder! Så når manse siger du skal downloade en dekoder så kører vi sgu i ring her siden det allerede kom op i mit første indlæg!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 11:33

>cccf

Til dit sidste spørgsmål, hvis du køber en ny dvd vil der helt sikkert følge al software med, både drivere og formentlig et dvd-afspilningsprogram.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 11:33

Og den fraunhofer jeg henviser til fylder kun 142 kb, så det tager ingen tid med et 56k modem!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-10-03 12:42

tedd>vad er det for en gratis DVD decoder du snakker om?,jeg har ikke oplevet at man kan få en gratis på nettet,jeg har ledt over alt på nettet før jeg købte intervideo DVDXpack.
cccf>DVDXpack har en størelse på 10,5MB der følger også en Media player med
men køre også sammen med Windows Media Player 9.
Skal jeg selv hente den hjem fra nettet:ja
Installerer den sig selv:ja
Med 56K modem kan du sagtens hente den ned det bare lidt tid.
Med aida kan du finde ud af hvad ddint DVD drev hedder og det's serie nummer
er,der er som reglen også et link i programmet som henviser til drivere,vis
du i det helet aget mangler en sådan,hvad jeg ikke tror at du gør,siden
du kan køre cd medier.

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-10-03 12:46

lus i tastaturet
Vælg AIDA32 - Enterprise System
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 12:55
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-10-03 13:24

tedd>for mig at se så handler det sig om codec man kan inkoperer i en allerede eksisterende DVD decoder,en DVD decoder kræver mange flere ellementer end codec,ocx,direkt X filer o.s.v,jeg er sikker på at han ikke kan afspille DVD kun med disse codec,men han kan da bare prøve og se vad der
sker,vis man vil se om man så har mulighed for at afspille DVD i win media
player,så kan man gå ind under funktioner>indstillinger og er der så et
fane blad der hedder DVD så kan man,men er der ikke et fane blad der hedder DVD så har man ikke en DVD decoder indstalleret på pc'en,dette fane blad
fremkommer først når man har en DVD decoder indstalleret.
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 13:34

Ja ved det godt! Men der er masser af media player codecs! En af dem må sgu da virke Når han nu ikke har fået software med til DVD'en!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-10-03 13:42

Jeg har prøvet alt muligt,angående codec til media playeren ,men måtte til sidst bide i det sure æble og købe en DVD decoder,før skittet virkede.
Man vil jo helst have alt gratis,vis det kan lade sig gøre,selvføligt

Manse933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 13:58

fandt forøvrigt en gratis dvd player her!
http://download.com.com/3000-2139-10221993.html?tag=lst-0-25
download og installer den, og hvis du så stadigvæk ikke kan se dvd så lyder det som et hardware problem!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 14:00

Helt ærligt >cccf, er alt dette besværet værd, når man kan købe sig en ny DVd til omkring 300 kr.?

Der er ikke meget der tyder på at noget alligevel virker, og så er den ny med garanti osv.

ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 14:01

eller osse mangler du at updatere til directx9 (kan godt anbefales)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-10-03 14:17
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 14:35

tak manse men jeg kan nu godt klikke på mit link og komme ind på siden

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 14:36

Men jeg ville nu heller ikke downloade hvis det var mig!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-10-03 14:39

nååå,du har læst det og anbefaler at dawnloade programmet?,fyldt med spy og adware,der er ingen DVD decoder der er gratis.
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 14:42

nej jeg anbefaler det netop heller ikke nu! Jeg tror heller ikke jeg vil downloade noget fra cnet mere, når de har sådan nogle lorteprogrammer! Tak for advarslen Manse

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-10-03 14:42

Heller ikke her,det er et skummelt stykke software.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 14:44

Det jeg anbefalede var forøvrigt osse directx9!!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-10-03 14:47

jeg troede også at cnet var en seriøs HP,men når de vil have sådan noget lort på deres side så skal man nok tænke sig om to gange før man dawnloader
noget fra deres HP i fremtiden.
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-10-03 14:48

Men der er ingen virus i programmet har lige downloaded og checket! Men spyware og addware er der temmelig sikkert meget af, så er det jo op til folk om de vil have det på deres maskine!

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 30-10-03 16:57

Hej alle sammen og tak.
Men jeg tror at jeg opgiver her og venter til jeg har råd til at købe mig en DVD brænder.
Man kan få en LITEON til 1300 kr.
I mellemtiden vil jeg bruge min DVD til CD da den er hurtigere en den gamle jeg har.
Jeg troede jo bare det var et lille problem fra starten.
hilsen
Cccf.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 17:25

>cccf og den kan du godt være tilfreds med.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 05-08-06 12:39

Tak for svaret ellebye.