/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fra win me til xp?
Fra : LottaJ
Vist : 364 gange
50 point
Dato : 27-10-03 21:46

Hej

Jeg har to computere, hvoraf den ene kører med win xp home ed. og den anden med win me.
Nu vil jeg gerne have den med win me skiftet ud med xp.
Jeg har fundet følgende tilbud på pc-netto.dk: Microsoft Windows XP Professional DK (Educational Upgrade) 527 kr.

Vil jeg kunne bruge denne til at opdatere fra me til xp?

Med venlig hilsen Lotta

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 27-10-03 22:05

Hej LottaJ

ja, det kan du godt, Educational upgrade, eller students license, som den også nogle gange hedder, er en ganske almindelig XP pro.

Nogle forretninger kræver dog at du fremviser studiekort, eller kan godtgøre at du har børn i folkeskolen.

Kravende fra Microsoft, til at få den version, er ret lempelige, så hvis du har den mindste mulighed for at kunne købe versionen, er det et rigtigt godt køb.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-10-03 22:11

Jeg ville bare gerne have formateret min harddisk inden installation af xp, men så forsvinder me, gør det ikke?
Og jeg skal bruge me for at kunne opdatere ikke?

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-10-03 22:13

Jeg ville bare gerne have formateret min harddisk inden installation af xp, men så forsvinder me, gør det ikke?
Og jeg skal bruge me for at kunne opdatere ikke?

Jeg kan da ikke bare købe nævnte program og installere helt uden andet på com, vel?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-10-03 22:19

Hej.

Ja du kommer ikke uden om at skulle formattere din HD med WIN ME udgaven på.
Så er der noget du vil beholde skal du kopiere det over til den anden harddisk før du formattere.

Du kan godt bruge ME til at formattere din HD eller lave en startdiskette fra den anden HD og bruge denne til at formattere med .

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 27-10-03 22:20

Nu er det vel ikke Microsoft Office XP, for det er officepakken med word osv.
Hvem kan købe Student License?
For at kunne købe Microsoft Student License skal du være studerende, elev eller lærer, på fuldtid eller deltid, ved en af følgende godkendte uddannelsesinstitutioner:

Folkeskoler, privatskoler, efterskoler, friskoler
Gymnasieskoler, HF kurser, Handels- og tekniske skoler og andre erhvervsskoler
Kommunale voksenuddannelser
Universiteter og højere læreanstalter
Jeg syntes du skal ringe eller maile til Microsoft.
http://www.microsoft.com/danmark/msdk/content/cservice.asp
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 27-10-03 22:31

Hej LottaJ

Når du skriver, at du vil formatere din harddisk, så er det rigtigt at din ME forsvinder.

Jeg har selv en Student License, og har oven i købet også opgraderet fra ME. Om du SKAL bruge ME, for at du kan installere XP, ved jeg desværre ikke. Jeg mener at det er en fuld version af XP. Måske skriver Microsoft at det er en opdatering, for at alle, ikke skal fare ud og købe den version. Helt konkret tør jeg dog ikke svare dig.

Men du kan prøve at starte med at lægge XP på et andet drev, og derefter formatere ME-drevet, det gjorde jeg.

Ellers skal du sørge for at have registreret din ME, så Microsoft kan se at du har retigheder, så kan du altid ringe til dem. Det er nok lidt ringe det sidste forslag.

Alternativt kan du altid kontakte Microsoft, og spørge dem, før du gør noget.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : briani

Dato : 27-10-03 22:41

Hejsa lotta

Når man har en opgraderings xp

Så skal du bare starte computeren op med den,så kan man under installationen selv vælge om man vil opgradere eller lave en ren installation,man skal bare sørge for at det er en orginal windows me man har-for under installationen vil xp bede dig om at putte din windows me cd i.for at lave en tjek om du har en fuld lovlig version af me-hvis ikke kan installationen ikke forsætte.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-10-03 23:51

Det er netop en Upgrade du har kig på, så du skal da for guds skyld ikke formatere din harddisk! Ved en Upgrade bibeholder du dine dokumenter og mange af dine settings i WinME; mange programmer kan du osse umiddelbart bruge!
Hvis du sletter din harddisk kan du ikke installere WinXP, den har netop brug for et tidligere windows system!

Og Manse er det rigtigt? Jeg har opgraderet både fra winxp home til pro, og fra winME til winxp, jeg synes ikke jeg skulle sætte nogle CD'er i fra det tidligere styresystem!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-10-03 23:52

Manse siger jeg! *L* Jeg mente naturligvis Brian!

Kommentar
Fra : briani

Dato : 28-10-03 09:21

Hejsa Tedd

Da jeg i tidernes morgen købte windows xp home (opgradering)
Blev jeg bedt om under installationen a at putte min win98 cd skive i.
Men det var fordi at jeg i stedet for opgradering valge en nyinstallation,det er ikke sikker den spørger om den tidligere versions cd,hvis man vælger at opgraderer
Mvh og en forsat god Tirsdag
Brian

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 09:31

Ok Brian, nu forstår jeg

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-10-03 09:44

http://www.microsoft.com/danmark/license/os/license_os.asp

http://www.microsoft.com/danmark/license/student

Hvad sker der efter min studietid?
En Student License kan kun købes som studerende, og må ikke anvendes efter endt uddannelse
Ude i højre side.
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 09:49

Er der stadigvæk noget der hedder evighedsstudenter?

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 28-10-03 09:55

til Pallebhansen: Jeg er nyansat lærer på en alm. folkeskole og mener derfor at være så heldig at kunne købe denne "educational upgrade".

Min computer med "win me" er købt med forudindstallerede programmer, der fulgte ikke nogen cd med til win me. Hvad gør jeg så?

Mvh. Lotta

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-10-03 10:05
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-10-03 10:08

>LottaJ

Hvorfor vil du så gerne opgradere din ME til XP, når du har een XP i forvejen.
Du skriver du har 2 PC, og du kan da kun bruge een af gangen.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-03 10:24

Du skal bare upgrade din winME såmæn! Altså ikke formatere harddisken først og sige ja til at upgradere, når winxp spørger dig om du vil opgradere eller lave en nyinstallation! Det foregår i 99% af tilfældende helt smertefrit og du for oven i købet mulighed for at vende tilbage til winME, hvis du ikke synes det kører godt med XP! Du bør dog mindst have en 233 MHz processor og 128 Mb ram hvis du vil bruge WinXP!

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 28-10-03 11:18

Du har 2 muligheder:
1: Smid XP ovenpå din ME. Så bebeholder du alle indstillinger o.s.v. (kan IKKE anbefales)
2: Ren nyinstallation af XP (anbefales, da du så bliver fri for alle gamle rester og fejl hos ME). Du laver slvfølgelig back-up af alt det du ikke vil miste og smækker så bare WinXP-cd-en i maskinen og laver en nyinstallation. Det kan ske at du inder installationen bliver bedt om at indsætte din ME-cd, for at bevise du er berettiget til en opgradering, men det er ikke sikkert.
Vejledning her: http.//www.hcma.dk/tips&tricks.htm (kig på installation, generelt og vær opmærksom på)
m v h
catbody

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-10-03 16:54

"der fulgte ikke nogen cd med til win me. Hvad gør jeg så?"
Du ringer eller mailer til Microsoft som jeg har foreslået dig, og spørger om Microsoft Windows XP Professional DK (Educational Upgrade), skal køres ovenpå ME, eller man kan vælge ren installation (Ren: Cdèn spørger om man vil slette alt inden den inst. XP) Samtidig vil jeg spørge dem om Educational Upgrade, også kan lægges ind på en ny comp. uden at ligge ME ind først.(Det er jo nemmere næste gang du skal have ny comp.)
Hvis du gerne vil beholde en del af de filer/opsætning som du har nu, skal inst. ikke være ren.
Men der er altid mulighed for problemer, når installationen ikke er ren.
Jeg ville personlig godt give lidt mere for en XP der kunne køre ren, men jeg er som sagt i tvivl om Educational Upgrade, det lyder jo som en opgradering (ovenpå)
Personlig kan jeg godt forstå at du vil have XP, selv om ME, er en udemærket version.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-10-03 17:00

EØjh, hvad koster sådan en xp-upgrade hvis man ikke er studerende? Er der ikke noget, der hedder xp-upgrade for pensionister? -Jeg er så træt af min ME.

Lotta, Min Medion-computer er også købt med ME installeret, men der fulgte en Medion-CD med, som kan bruges ved geninstallation. På den ligger også Windows. Kik lige i gemmerne om du ikke også har sådan en CD, som hedder det samme som din PC.
---Og på mit D-drev har jeg en (medfødt) fil, der hedder Recover, som skulle kunne bruges ved geninstallation af Windows ME. Den indeholder kun ét program, der hedder "retten"... --Jeg er selv ved at samle mod til at bruge den..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-03 12:26

Spørgsmålet har stået længe, og du bedes lukke det, ved at give point til den der kom nærmest svaret, uanset om du mener at dit spørgsmål er besvaret.
Du giver point ved at trykke accepter som står til højre ud for kommentar.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : LottaJ

Dato : 30-12-03 12:49

Tak for svaret pallebhansen.