/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Luftgevær
Fra : PeptoBizmo
Vist : 6540 gange
70 point
Dato : 27-10-03 19:17

Jeg er den lykkelige ejer af et Norica Jet luftgevær cal 22. Altså 5,5 mm, men jeg kan ikke finde nogen steder på nettet hvor jeg kan se mundingshastigheden eller energien det kan sende afsted. Jeg har monteret et Weaver kikkertsigte K4-1, 4x32 tror jeg nok eller osse er det 4x30. Det er vel nok til at at tage en skade eller to ude i haven??
Og jeg har læst om en masse forskellige hagltyper herinde til jagt. Kan man købe dem på nettet?? Eventuelt hvilke der er bedst til prisen.
På forhånd tak for hjælpen, og tak fordi jer der har forstand på de her ting og som har mere erfaring gider at sidde og svare på spørsmål i diverse forums, og hjælpe en ung knøs som mig.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-10-03 10:54

Ser på første linie af søgning på www.google.dk ,
at det er nævnt på inginørnet http://cph.ing.dk/konf/root/tekmil/html/1238.all.html
"norica marvic gold 5,5mm 250 ms" søgte ordet 'norica' og kun sider i danmark, det gav 17 resultater
søgning på hele verden/nettet gav 7980 resultater en af dem er http://www.qlacoach.com/Norica_air_rifle.html
God søgning.
Mvh.
Natmaden

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 29-10-03 23:37

Det var så ikke lige det jeg var ude efter. Jeg har selv tænkt så langt at søge på google. Men jeg kan ikke finde noget om den. Der for ville det være dejligt hvis nogen vidste det.

Accepteret svar
Fra : bb1

Modtaget 70 point
Dato : 13-11-03 17:16

Du spørger om udgangs hastigheden. Den opgiver fabrikanten til 250 m/s. Det er en forholdsvis lav udgangshastighed. Hvorfor du skal være meget på passelig med ikke at skyde på levende dyr på ret langt hold.Desuden skal du være bevidst om, at der findes noget der hedder jagtloven og ifølge den må de slet ikke afgive skud til levende vildt !! Med mindre du har et jagttegn og er over atten.
Kikkerten er størrelsesmæssigt ok.men da du ikke opgiver navn. Så kan jeg ikke sige dig om den også er det kvalitetsmæssigt. I alle jagtforretninger kan du se de forskellige hagltyper,men med den udgangshastighed er det næsten ligegyldigt hvad du bruger.

Godkendelse af svar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 13-11-03 17:31

Tak for svaret bb1. Jeg syntes så ikke at 250 m/s er lavt, og jagtloven gælder ikke altid på vores matrikel. Og den kan sagtens tage en fugl. Og 250 m/s er mere end nok til at tage en hare hvis bare energien er høj nok. Der er jo stor forskel på at sende et hagl på 12-15 grains afsted med 250 m/s og så at sende et hagl på 23-25 grains afsted med den samme hastighed, så er energien noget større og kan dræbe en hare på 35-40 m. Det vil jeg ikke gøre med dette gevær efter som jeg ikke synes det er kraftigt nok. Det har ikke energi nok. Og lige et spørgsmål, hvor fandt du ud af at det er opgivet til 250 m/s.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-11-03 09:50

Uha - PeptoBizmo Du kan ikke dræbe en hare på 30 -40 meters afstand med et luftgevær. Husk du har kun et hagl på 5,5 m/m Du skal kunne ramme endog meget præcist,for at skade det livsfarligt. Derfor er dette våben da også ifølge jagtloven forbudt til jagt på hare.

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 14-11-03 10:37

Det kan man så godt. Det er nok derfor det i udlandet bliver brugt til jagt på harer. Det er heller ikke fjedergeværer man bruger det er pcp geværer, altså pre contained pressure. De er istand til at skyde et større hagl afsted med den samme hastighed. Altså der er mere energi i haglet. Og det skulle være meget effektivt, eftersom der ikke er noget brag der skræmmer de andre dyr væk. Så man kan skyde flere dyr.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 15-12-03 21:35

PeptoBizmo

Du mener vist kaniner i stedet for harer. Selvom man sagtens kan bruge pcp luftgevær fra cal .22 til over cal .50 til
nedskydning af forskellige slags vildt. PCP står altså for PreCharge Pneumatics og ikke for det andet du skriver.
Brug kun rundhagl eller allerbedst hollowpoint hagl til jagt. De kan sagtens fåes på nettet, især fra udlandet.

Dennis

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 15-12-03 21:57

PeptoBizmo

Jeg glemt lige en ting. Hvis der ikke bruges nogen form for lyddæmper på PCP geværer, så lyder der et kæmpe brag. Med
lyddæmper bliver lyden sænket en hel del, men kan ikke fjernes fuldstændigt. Selvom nogle påstår dette !

Dennis

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 16-12-03 10:24

bb1

Harer på 30-40 meters afstand med cal .22 PCP gevær, INGEN problemer ! Et tung nok hagl (100-200 grains eller mere)
og så en kraft på 100-150 fpe eller mere vil sagtens kunne nedlægge harer. Muligvis også med krop-skud.

Dennis