/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Blindhed
Fra : calista
Vist : 811 gange
100 point
Dato : 16-02-02 10:54

Ak og ve
Min 11 år gamle neutraliserede hankat er ved at blive blind
Han går ind i lukkede døre, og står der fex legetøj hvor der ikke plejer at stå noget, vader han lige ind i det. Hans pupiler er konstant udvidede og han undgår direkte sollys, noget han ellers plejer at elske at ligge i. Er der nogle der har gode råd, ideer?
Overvejer seriøst at få ham aflivet, da jeg ikke mener det er noget katteliv ikke at kunne se. Synes i det er for drastisk en beslutning? Det gør så ondt i mig, at se ham på den måde

KH
Calista

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 110 point
Dato : 16-02-02 11:21

Hej Calista.

Hvis jeg var dig, ville jeg først og fremmest tale med dyrlægen om det,
(hvis du ikke allerede har gjort det). For det kan jo godt være at han IKKE
er blind, men at der måske er noget andet galt.

For hvis katten ellers har et godt liv, og du er glad for den, så tror jeg ikke
det er nødvendigt at aflive ham. Og hvis han er blind så tror sagtens han kan leve med det, hvis han ellers er sund og rask. Katte har jo en meget fin lugte og høre sans, så jeg tror ikke det vil være noget problem.

Er han ude eller inde kat???

For hvis han er udekat, så kan det nok godt blive et problem.

Jeg har selv 2 katte (indekatte), og jeg tror bestemt IKKE jeg ville aflive dem
bare fordi de mistede synet.

Men tag en snak med din dyrlæge, han/hun er nok den bedste til at råde dig.

Håber du kan bruge det til noget.

Og så held og lykke med misser.
Han kan jo leve mange år endnu.

Kærlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : briani

Dato : 16-02-02 11:22

Til Calista
Hvis blindheden er kommet gradvist og hvis du undgår forandringer i hjemmet (mht flytning af møbler, kradsetræ osv) så burde det ikke være noget problem. Katten er jo også indehaver af en god lugtesans og "stedfornemmelse", så der skulle ikke være grund til aflivning. Held og lykke !
MVH Brian

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 16-02-02 11:25

Hej igen Celista.

Jeg glemte lige noget.

Herinde er der et link der hedder www.dyrlaegevagten.dk, dem får jeg mail fra
indimellem, og der er mange gode ting at hente. Du kunne jo f.eks. prøve at skrive
til dem.

Kærlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-02-02 11:35

Hej Calista

I første omgang vil jeg råde dig til at lade en dyrlæge kigge på din kat. Og
så derefter overveje hvad der skal ske.

Hilsen
Joan

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 16-02-02 12:05

Han er indekat, og har altid været...Desuden er han re- vaccineret ( man kan jo aldrig være helt sikker på, at de alligevel ikke stikker næsen ud i haven..Blindheden er kommet snigende. Han er glad som han plejer, men adr..han kan ikke ramme kattebakken..det er dog til at leve med.
Dyrlægen er kontaktet og hun mener vi liiiige skal se tiden an.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 16-02-02 12:44

Hej Calista.

Det er jeg glad for at høre.

Og jeg tror I har mange gode år sammen endnu. For i gennemsnit lever
indekatte længere end udekatte, så op med humøret, det skal nok gå
altsammen. Jeg kan godt forstå det gør ondt at se ham sådan, for vi vil
jo kun det bedste for vores dyr. Men når dyrlægen har sagt at I liiige skal
se tiden an, så ville det da være synd at aflive ham.

Held og lykke til jer begge 2

Kærlig Hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-02-02 14:16

Hej Calista

Jeg har kendt en blind kat, der levede i mange år, og havde det godt, men
det kræver, at ALT altid er som det plejer. Du kan heller ikke "feje" den
ned af et bord, den skal løftes ned.

Men lad dyrlægen se på den, meget gerne en øjendyrlæge. På Sjælland er der
Boserup i Buddinge, Aalund i Karlslunde og (måske endnu) Knudsen i Skelby.
Raiku Sarvaa på Frederiksberg er også god, men har ikke den specielle
øjenuddannelse.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"calista" <calista.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ZRpb8.11845$5L3.542517@news010.worldonline.dk...
> Ak og ve
> Min 11 år gamle neutraliserede hankat er ved at blive blind
> Han går ind i lukkede døre, og står der fex legetøj hvor der ikke plejer
> at stå noget, vader han lige ind i det. Hans pupiler er konstant
> udvidede og han undgår direkte sollys, noget han ellers plejer at elske
> at ligge i. Er der nogle der har gode råd, ideer?
> Overvejer seriøst at få ham aflivet, da jeg ikke mener det er noget
> katteliv ikke at kunne se. Synes i det er for drastisk en beslutning?
> Det gør så ondt i mig, at se ham på den måde
>
> KH
> Calista
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-02-02 15:08

Hej Calista
Hvor er det trist at høre med din mis. Er du sikker på, at det er blindhed,
er det kommet pludseligt eller over længere tid?.
Det jeg kender til blindhed har altid været gråt/hvidt i øjnene på
pupilerne,
og det er kommet stille og roligt, men jeg mener ikke at pupilerne er
udvidede, men jeg ved heller ikke meget om det.
Hvad jeg også har hørt er, at indekatte klarer sig fortrinligt selvom de er
blinde, man skal
bare lade være med at flytte rundt på tingene. Du bør du nok snarest høre
hvad en dyrlæge siger, og hvis du bor her på Sjælland kan jeg varmt anbefale
øjenlæge Mogens Ålund i Karlslunde, et dygtigt og varmt menneske.
Hilsen Denise

"calista" <calista.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ZRpb8.11845$5L3.542517@news010.worldonline.dk...
> Ak og ve
> Min 11 år gamle neutraliserede hankat er ved at blive blind
> Han går ind i lukkede døre, og står der fex legetøj hvor der ikke plejer
> at stå noget, vader han lige ind i det. Hans pupiler er konstant
> udvidede og han undgår direkte sollys, noget han ellers plejer at elske
> at ligge i. Er der nogle der har gode råd, ideer?
> Overvejer seriøst at få ham aflivet, da jeg ikke mener det er noget
> katteliv ikke at kunne se. Synes i det er for drastisk en beslutning?
> Det gør så ondt i mig, at se ham på den måde
>
> KH
> Calista
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-02-02 21:20

"calista" <calista.news@kandu.dk> wrote in message
news:ZRpb8.11845$5L3.542517@news010.worldonline.dk...
> Ak og ve
> Min 11 år gamle neutraliserede hankat er ved at blive blind
> Han går ind i lukkede døre, og står der fex legetøj hvor der ikke plejer
> at stå noget, vader han lige ind i det. Hans pupiler er konstant
> udvidede og han undgår direkte sollys, noget han ellers plejer at elske
> at ligge i. Er der nogle der har gode råd, ideer?
> Overvejer seriøst at få ham aflivet, da jeg ikke mener det er noget
> katteliv ikke at kunne se. Synes i det er for drastisk en beslutning?
> Det gør så ondt i mig, at se ham på den måde
>

Øv hvor er det træls. Men selvom det tyder på det (når den går ind i
tingene) er du så sikker på at den er blind? Grunden til at jeg spørger er
at vores ene kat (16 år, kastreret han) også han konstant udvidede pupiller,
men der er ikke noget der tyder på at han ikke kan se. Ved sidste
dyrlægebesøg udbrød dyrlægen "Sig mig, kan den kat overhovedet se?" - noget
der dengang rystede mig, fordi jeg ikke havde tænkt nærmere over hans "store
øjne" men hun kunne jo hurtigt konstatere at det kunne han. Men næsten
uanset lysmængden er hans pupiller så store at man næsten ikke kan se det
blå i hans øjne (han er siameser)

Derudover vil jeg sige at min søster havde en kat der blev blind på sine
gamle dage, men som klarede sig fint (indendøre naturligvis), den blev først
aflivet da det senere viste sig at den også var blevet døv, men der var den
også 18 år.

Jeg kan godt forstå det piner dig, og jeg synes det er flot at du ikke bare
overvejer hvad der er rarest men også hvad der er bedst for katten. Virker
den meget generet af det vil jeg mene det er synd at lade den leve videre
men 11 år er jo ikke så meget, så hvis ikke det er meget synd ville jeg se
tiden lidt an.

Mange venlige hilsner
Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************