/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordforbindelse/farlighed/køkken
Fra : wacher
Vist : 4080 gange
500 point
Dato : 27-10-03 15:09

Bor på 4 sal. i en lejl. Har HPFIanlæg. Da jeg købte opvaskemaskine fik jeg en der krævede jordforbindelse og fik i den forbindelse sat 2 kontakter op med jordforbindelse.
Den ene bruger opvaskemaskinen. Den anden sidder i køkkenet og den bruger jeg p.t
ikke..men er det ikke forkert? Burde jeg ikke bruge det noget mere? Hvad er det med den jordforbindelse? Hvorfor er den så vigtig? Har kigget på alle mine ting i køkkenet og næsten alting har de der runde 2 benede stik samt et jordhul. Har ladet mig fortælle at det er et tysk stik med jord idet de dernede har et jordben i deres stikdåse. Man kan købe en adapter til de der runde 2 benede stik med jordhul så de passer til en dansk stikdåse med jord. Burde jeg købe sådan en adapter og så tilslutte kaffemaskine, brødrister, mikroovn med mere til stikdåsen med jord? Så er der røremaskinen jeg selv
har impoteret fra udlandet. Den skal også have jord står er i vejledningen og så er der en kæmpe lang seddel med advarsel om stød m.m. hvis den ikke får jord. Jeg kan godt give den jord..men det bliver besværligt. Hvad er risikoen ved ikke at give den jord?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 27-10-03 15:15

Risikoen opstår - i teorien - først ved fugtige ting der får kontakt med strøm, idet dette kan være ledende (omend ikke lige så ledende som metal, naturligvis )... HPFI-relæer har erstattet mange af de muligheder man i sin tid havde for egentlig fejlstrøm, men særligt EDB-installationer bliver i mange virksomheder jordet som ekstra sikkerhed for at udstyret ikke lider overlast hvis HPFI-relæet svigter...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 27-10-03 15:49

almindelige husholdningsapparater er dobbeltisolerede, der skal være et mærke på dem med en firkant i en firkant.
Derimod røremaskinen som du selv har hentet hjem, er det nok klogt at sætte en stilprop med jord på.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 27-10-03 16:19

Fromsej --> det er korrekt, men for eksempel en elkoge-kande har jo uanset godkendelsesmærke direkte forbindelse til strømmen under den beholder man hælder vand i og løfter af og på.... Her er der fare for fugtighed og strøm.

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 27-10-03 16:31

Ja, det er rigtigt, og det samme gør sig gældende ved alle apparater, du kan selvfølgelig købe en "mangestikdåse" med jord, og sætte 3 benede stikpropper på alle apparater, men det er altså at skyde gråspurve med kanoner.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-10-03 17:32

Nye køkkener i dag, er det ved stærkstrømsreglementer et krav, at alle stikkontakter er forbundet til jord. Man ser dog stadidvæk mange køkkenredskaber der ikke er forberedt til jord, men også mangen hvor det tredje ben mangler, altså jord.

Det er ikke noget krav at almindelige husholdningsmaskiner skal være jordet, man hvis man har jordforbindelse indlagt, skal man være tåbelig ikke at anvende dem.

Man skal også være opmærksom på, at et HFI-relæ kun slår ud ved fejlstrøm, om altså ikke hvis man selv kommer til at blive "en forbrugende enhed", så er det sikringen der går (hvis den går). (Et menneske kan kun klare op til få miliamp. gennem hjertet, the rest is silent.)

Hvis du "saver" jordforbindelsen af det apparat du har købt i udlandet er den som sådan ikke ulovlig, men nu du har et stik mere kan du lige så godt bruge det.

Så apparater der er overgang i, og du rører ved en vandhane, er ikke smart.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 27-10-03 18:07

Du har ret med hensyn til de tyske stik, de er tilladt at bruge herhjemme, selvom jordforbindelsen ikke er virksom.
Det gælder også alle andre ting du køber herhjemme, at de er godkendt som de er. Du må altså ikke klipper et trebenet stik af, og sætte et 2-benet på.
Men du kan roligt stole på dit HFI/HPFI relæ, hvis du prøver den på prøveknappen en gang imellem.
Et sådant relæ er et af de største landvindinger hvad angår elsikkerhed.
Relæet reagerer så hurtigt (millisekunder), og på så svag en strøm (mA), at hvis en brugsgenstand skulle have fejl (fase til stel), så vil den udløse relæet (kun hvis den kan lede strøm til jord, hvis den står på feks. tørt træ kan den ikke). Hvis den står isoleret, og ikke udløser relæet, så kan det være at du rører dens metal og den strøm (afhænger af fugtighed på hænder, strømper, sko) der løber gennem din hånd og ned gennem gulvet, vil få relæet til at udløse.
Du vil få et chok, men kun i meget meget sjældne tilfælde dør folk af det.
Relæet virker ved at den strøm der løber ind i lejligheden, også skal løbe tilbage (vekselstrøm), hvis en lille del af strømmen løber til jord, så kommer det jo ikke tilbage gennem relæet, og det udløses, og slukker for strømmen. (Det er osse medvirkende til at undgå elbrande)
Hvad er risikoen ved ikke at give den jord? Den er meget lille, men du kan da nemt selv give den et 3-benet stik og bruge den på den stikkontakt du nu har, hvis den har "tysk" stik er der 3 ledn. i, og jord er forbundet inde i maskinen. Forøvrigt ved jeg ikke rigtigt om man må importere, og EU regler osv. landende imellem?
Alle vaske/opvaske/tørretumbler, skal have jord, men de kører som regel også på 380/400 Volt.
Alle nye køkkener skal have jordkontakter, også ved en event. ombygning, endvidere gælder der skrappere krav til storkøkkener og erhverv, men det er en helt anden snak.
Men slap bare af, ingen grund til adaptere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-10-03 18:49

Det Tyske "schuco" (nok ikke stavet rigtigt) stikprop er med et "omvendt" jordstik, d.v.s. der er jordhul af metal i stikket i stedet for det 3. ben. Det bør skiftes til et trebenet stik i Danmark, da vi ikke har noget jordben i vores stikkontakter som de har syd på.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-10-03 19:32

>emesen

Der er mange former for stik hvilket land du kommer i. Jeg har lige været en tur i London, og egen stik (undtaget til babermaskine) kunne man ikke bruge derovre.

Man skulle næsten tro at hvert land havde sine egne stikforbindelser, måske netop for at undgå umiddelbar handel med el-ting landene imellem.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-10-03 19:56

Ja det er helt gak, og måske lagde du mærke til at det er apparatets stikprop sikringen sidder i. Bagved er der fuld power.
Emesen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-03 09:01

Er det lovligt at sælge transportable elektriske apparater, fx brødristere, med Schuko-stikpropper (en stikprop med to stikben og en blank skinne på hver side)?

Et tranportabelt apparat er et apparat, som er beregnet til at blive flyttet under brug. Det kan også være et apparat, som har en masse på under 18 kg. Og ikke er fast monteret. Og det er indtil videre tilladt at sælge transportable elektriske apparater af det man kalder isolationsklasse I. Det betyder, at apparatet har en jordleder og jordforbindelse.

Kilde elektricitetsrådet.

Men større apparater skal forsynes med danske jordstikpropper. Der findes ingen godkendt adapter mellem danske stik og schuko-stikpropper.

kig iøvrigt her http://www.goer-det-selv-el.dk/pdf/g-d-s-kursus.pdf

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 01-11-03 19:55

Der er mange indlæg på dette emne , men det er vigtigt at passe på med sikkerheden , og hvis man har maskiner (køkkenredskaber) der skal have jordforbindelse , skal man skifte stikkene til et stik med "dansk" jord , forudsat at der er jord i stikkontakten som den tilsluttes , det er vigtigt at gøre dette idet du ellers selv kommer til at fungere som jordledning hvis der opstår fejl. Adaptare kan godt bruges men kan ikke anbefales idet disse ofte er af tvivlsom kvalitet , og kan således udgøre en sikkerheds risiko. Er du i tvivl , så spørg en el installatør , han kan altid give dig et godt råd.
Lige til sidst , jordledningen er lige så vigtig selvom der forhåbentlig er opsat HFI / HPFI afbryder.
Vedr. de udenlandske "trebenede" stik så giver de ikke mere sokkerhed end et 2 benet. Så derfor sørg altid for at der er en aktiv jordledning hvor det er muligt.
Det skal dog bemærkes at udstyr der er leveret med 2 benet dansk stik OG har en mærkning som dobbeltisoleret (2 firkanter indeni hinanden) de skal ikke jordforbindes for her er sikkerheden indbygget i apparatet.
mvh Egon

Godkendelse af svar
Fra : wacher

Dato : 02-11-03 12:47

Tak for svaret pallebhansen.