/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Stort hul igennem trævægge?
Fra : Garmund
Vist : 849 gange
50 point
Dato : 27-10-03 14:37

Hej - jeg står for at skulle føre et aftrækningsrør - 125 mm fra et emfang - igennem to trævægge. Først en indvendig væg og dernæst en udvendig. Væggene er udført i - Indvendig: profilbrædder - og udvendig: 1 tomme ru 2 på 1.
Hvordan få jeg lavet et pænt hul - findes der træbor eller boretilbehør der kan klare denne dimension?

Med venlig hilsen
Gert Garmund

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-03 14:44

Yes du kan få en skæreskål - et såkaldt hulbor, men det er særdeles dyrt i den dimension.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 27-10-03 14:45

.....og kørt det nu lige i ø160 istedet for, så bliver din emhættes funktion væsentlig bedre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-03 14:48

Hulsav ø133 uden holder 515,- + moms ved Øland Hulsav ø168 uden holder 827,- + moms
holder 150,- + moms.

Hvor bor du?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-03 14:49

Jeg har to til at ligge

Godkendelse af svar
Fra : Garmund

Dato : 27-10-03 14:53

Tak for svaret 3773. Men hvor kan man købe sådan en skæreskål?

Kommentar
Fra : Garmund

Dato : 27-10-03 15:00

Hej 3773 - tak for tilbudet - send mig en mail på garmund@post8.tele.dk - og jeg vil vende tilbage senere.
Mvh Gert Garmund

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-03 15:00

Den er skaffevare på trælaster, men som sagt har Øland 70 20 19 11 dem. Går du ind, på en af deres afdelinger, kan du normalt købe sådan en kontant. På trælasten skal du nok regne med meget højere pris. Kender du ikke en ventilationsmand - de har dem normalt. Lån en, hvis du kan komme afsted med det. Hvis ikke du bor alt for langt væk, kan jeg bore det for dig.

Muligvis kan de lejes på trælaster, tror det bare ikke.

Du kan jo til nød skære det med en stiksav, det bliver bare ikke nær så flot.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-03 15:02

Lav det nu med ventilationsrør og fittings. Tre skruer pr samling. FLEX SLANGE ER NOGET LORT OG DYBEST SET FORBUDT jvf brandregulativerne.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-10-03 15:06

Ja der findes træbor, men de er dyre og der skal kraftig boremaskine til.
I praksis bruger man et feks. 10mm træ/jernbor, og borer ca 12 huller, så kan man vride boret, for at raspe "mellemstykkerne", af, saver eller med et stemmejern tager det sidste. Saven skal være en enhånds evnt til jern (smal klinge)
Men en anden og nok bedre løsning, er at have et langt bor, så borer man kun 2 huller helt igennem, feks. foroven og forneden.
Så tegnes en cirkel, udvendig og indv., så saves ud med en el-stiksav, (svært at komme til ved væg, loft, gulv.) Det er nemmest at se hvor man vil placere, når man står udenfor.
Det behøver ikke være et pænt hul, da afkastes flange, er stor, og der kan også fåes flange til indv.
Typisk bruges igennem væggen, en stump kloarkrør, som tætnes med fugemasse, (specielt udv.), man skal nemlig passe på, at den varme damp ikke presses tilbage ind i væg.
Kloarkrøret (eller tæpperør), stikker 3cm ud fra indv. side, så flexslangen kan spændes omkring røret med et spændebånd.
VH Palle Hansen