/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Ang. løbegård
Fra : Jessica1980
Vist : 690 gange
20 point
Dato : 27-10-03 12:27

Hej!
Jeg vil gerne bygge en løbegård, men føler mig lidt på herrens mark. Det er til mainecoon katte. Den må ikke være for lille, men heller ikke vildt stor. Er der nogen her der har bygget en eller gerne flere? En, som måske kan vejlede lidt over email eller her på siden?
Det jeg godt kunne tænke mig var måske en plan, altså en tegning og hvilke materialer i har brugt og hvad den løb op i prismæssigt. Jeg har tre katte, så der skal være plads til dem alle tre, så de rigtig kan klatre og løbe derinde. Den skal ligge ind mod huset, med udgang fra vindue. I løbegården skal der være en dør, så vi mennesker også kan komme ind.
Hvordan holder man græs i løbegården? Katte skal jo som bekendt have adgang til græs.
Venlig hilsen Charlotte Andersen.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 20 point
Dato : 28-10-03 02:07

Hej Jessica.
Vi har bygget vores så den ligger i en vinkel af huset. Det giver mest læ. Men hvis du ikke har en vinkel, kan du bare bygge den ud fra den ene mur. Vi har sat 4 x 4 (påstår min samlever) med halvanden til to meters afstand. De (og også hegnet) skal graves godt ned, for katte graver godt, og det gør ræve også, hvis de kunne tænke sig at komme ind. Løbegården er 6 x 3,5m. Nettet er trådnet, men du kan også bruge volierenet. Det er bare noget dyrere, og hønsetråden som vi brugte, er småt nok til Maincoon. Vi holdt bare vores killinger inde, til de var for store til at komme ud gennem trådene. Vi har sat en kattelem i den korte væg ud til løbegården, så kan de gå ud og ind som de vil. I den anden korte ende sidder døren. Lige uden for kattelemmen/muren har vi fliser på et par meter. Resten er græs og nogle planter. Du kan lade en del af løbegården være overdækket af en klar trapez-plade. Så har de læ hvis det regner. Lige uden for fliserne har vi plantet en bambus, så de kan få skygge for solen og læ for blæsten. Langs muren på den lange side har vi sat/lagt nogle træstammer, de kan klatre rundt på. Vi havde også en hylde oppe i toppen af løbegården langs trådnettet, men den blæste desværre ned. Så hvis du laver sådan en, så husk at den skal sidde så fast, at en decemberstorm ikke kan trække den af. Til foråret regner vi med at bygge en hule til dem også. De er også vilde med papkasser derude. De skal bare skiftes, når det har regnet.
Vi har 4 katte i vores, og den er rigelig stor til dem. Husk også at lave et tag af trådnettet. Vi har sat vores fast på de to mure, men hvis du kun har en, må du lave stolper på de tre sider - evt. fire, hvis du ikke vil slå huller i massevis i huset.
Hvis du er i tvivl om noget, kan du maile til os på: jarl@fakse-net.dk
Så kan du altid få vores tlf.nr. der.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Jessica1980

Dato : 28-10-03 07:44

Jeg fik et svar jeg virkelig kunne bruge til noget, hvilket jeg sætter stor pris på.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-10-03 01:07

Det var da dejligt jeg kunne hjælpe dig. Hvis du kommer i tvivl om noget under byggeriet, så bare mail. Så skal vi nok se om vi kan hjælpe dig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 11-11-03 13:55

Du har nok lige hjulpet en mere Jette. Tak for det :)