|
| Olieskift ved vinteropbevaring? Fra : Franko | Vist : 1115 gange 100 point Dato : 27-10-03 09:54 |
|
Hej med jer,
Jeg kører omk. 4000 km. hvert år på min 3 år gamle Suzuki VZ800 Marauder.
Den blev opstaldet til vinteren igår - men uden olieskift! Den har kun fået skiftet olie + filter ved 5000 km. service.
Jeg regner dermed ikke med at skifte olien før 12.000 km. service.
Hvad siger i? Er det vigtigt at skifte olien inden den ryger i garagen til vinter? Skal jeg smide en billig olie i nu, og smide en lidt lækre olie når den kommer ud til sommer? Skal jeg give den en god og lækker olie nu? Skal jeg vente til 12.000-servicen?
Tak for hjælpen,
F
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 27-10-03 10:17 |
|
Jeg ville give den ny lækker olie + filter nu. Tørne motoren (ikke starte) hver 14. dag.
Tørne først og så starte til foråret.
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 27-10-03 10:25 |
|
Hej Franko
Jeg er 100% enig med 3773. Hvis du ikke har mulighed for at tørne motoren i løbet af vintermånederne, så kan du fylde olie ned i dine cylindre også. Ud med tændstifterne og sprøjt med en "lagringsolie" ned i dine cylindre. Her efter montere du nogle gamle tændrør, ellers skal du skifte til nye til næste sommer, det med at afvaske tændrør ender al'tid op i noget bras.
Fyr også en dåse "Pronto" (eller anden fugtfortrænger) af på dit tændsystem og kabler.
Hust også at sprøjte dine støddæmpere (det blanke cyl. område) med en syrefri olie/fedt. Ditto vil din kæde ha' godt af at ligge i olie vinteren over.
Hygge med at konservere kværnen
Søren
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 27-10-03 10:33 |
|
NB: nulrik har et pointe... står kværnen ikke frostfrit, så sker der kondens (i mild form), altså en god idé at skifte olien igen til sommer. Derfor en billig lagringsolie (kan fås til formålet, men en alm. billig olie kan gøre det).
Hust det er ikke kun i motorens indre, der sker kondens... så fyld tanken op med benzin evt. tilsat kaburatorsprit. Spritten gør at evt. vand (kondens) går i forbindelse med din benzin og herved kan brændes af uden problemer (frostpropper over dysser, spjæld osv.).
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 27-10-03 10:39 |
|
Skal det være helt blæret køber du gammeldags kædefedt, koger det op, koger kæden og lader den dryppe af. Afkøl kæden og lad den hænge.
Årsagen til du bør skifte olie nu, er at der vil være nogle rester af "et eller andet forbrændingsnoget" i din olie. Derfor vil det være rart at motoren står i blød i noget rent fint noget. Da der ikke er tale om esterolie (suger vand som en svamp), kan olien ukritisk bruges når forårssæsonen starter. Inden jeg bliver overfaldet om fugt og ældning af olien. Nej moderne olie bliver ikke for gammel. Moderne motorcykel olie suger ikke fugt. Og skulle der bindes en anelse fugt i olien, bliver det ikke gammel når man starter kværnen.
->Clan - du er bare helt vild med det der pronto. Du bhøver sgu da ikk' bruge så meget - en hel dåse. Har du aktier i prontofabrikken. Olien ovenpå pløkkerne er jeg enig i, også selvom du tørner. MEN START NU IKKE MASKINEN.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 27-10-03 10:53 |
|
Arh Clan, hvodden skal vandet komme til olien? Der er jo ikke noget luftskifte i motoren. Det lille udluftningshul der måtte være, kan ikke bibringe olie nogen fugt af betydning.
På den anden side set er der jo behersket oliemængde på sådan en "knallert", så vil man forkæle, tjaee hvorfor ikke.
Gad ikke og gøre den slags på min gamle Patrol (9 liter).
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 27-10-03 11:57 |
|
Jow Jow, står gerne og savler længe og sådan noget mekanik. Er heldigvis ikke blevet voksen endnu. Anbefalelsesværdigt er veteranmuseet i Stauning. Der har de en komplet Spitfire + et par løse Merlin motorer. Da vi var der sidst, smed de en gl russisk Antonov biplan i luften. Den lød bestemt ikke rar i maskinen, men den kunne flyve. Olie forbruget fik vi at vide var ca 10 - 15% af benzinforbruget (uha). Take-off fart = Lidt hurtigere end ganghastighed. Støjniveau = Enormt.
Har også været i det gode skib Glarea's maskinrum og kigget mig rundt. Det tætteste jeg selv har været på at eje noget med en ordentlig maskine, var som ovenfor nævnt en oldgammel patrol , med 3,3 liters turbo 6 cylindret diesel maskine (som forgængeren havde pillet lidt ved). Sådan en har den rigtig lyd og det rigtige bundtræk - trak klokkeklart fra 45 - 180 km/t i femte. Vægtafgift afregnes desværre pr tons, til gengæld kørte den fint på fyringsolie.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 31-10-03 11:01 |
| | |
|
Heyy
Måske Er det godt at skrift olie inden du skal ud og køre igen..
mææn jeg sku mene at det ikk Er nødvændig..
hilsen Dark_Magician..
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 28-11-03 13:33 |
| | |
|
Jeg ville da klart anbefale du skifter olien ! da der ligger gamle syrerester og en masse skidt i ! så tag og skru bundproppen ud, lad den tappe alt olien og hæld frisk nyt olie, på ! når du har gjordt det, lader du lige motoren, kører lidt igennem ! så stemplerne og cylindrene, lige kan få den friske olie igang ! kun lige 5 min. når det er gjordt er den sgu parat til stilstand ! du behøver slet ikke at ta ud og starte din cykel om vinteren, jeg har min ducati 916, yamahar r1 og yamaha r6, skildt rimelig meget ad om vinteren, men husk lige at smide benzin i tanken så den ikke ruster !
Hmm jaér nu har der været 18 indslag med mit, så burde du ha fået svar efterhånden
Vh
Thomas
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|