/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Dyne om natten
Fra : MSS
Vist : 667 gange
50 point
Dato : 27-10-03 08:23

Hej

Sikkert et ret almindeligt "problem" de fleste kender til, men vores søn på 1½ år sparker dynen af hver eneste nat. Vi er inde og lægge den på ham i nattens løb, hvis vi er vågne, men tror han ligger og fryser lidt. Ofte har han kolde arme og ben om morgenen. Vi klæder ham i en god pyjamas, men det er ikke mit indtryk at han sparker dynen af fordi han sveder.
Er der nogle, der har et fif til hvordan dynen bliver hvor den skal være ?
mvh
MSS

Kommentar
Fra : Dark_Magician

Dato : 27-10-03 08:28

hej mss

BRUG SØM.....

ej, men prøv at lade være med at give ham pyjamas på..... (så sveder han jo ikke)
og hvis ikke det har noget med at gøre at han sveder, så ved jeg ikke hvad det er.

hilsen Dark_magician

Accepteret svar
Fra : sambo

Modtaget 60 point
Dato : 27-10-03 08:29

Man skal passe meget på med snore elastikbånd og den slags, men den "engelske" sengerednings metode kan bruges, blot må lagnet ikke være for stramt rundt om dynen.

lig et sammenfoldet lagen blødt rundt om dynen, således at begge ender går ned omkring og under madrassen, dette vil holde dynen på plads - husk blot ikke at stramme lagnet for hårdt, det ville virke ubehageligt for den lille.

Kommentar
Fra : sus39

Dato : 27-10-03 08:35

Hej
Kender til problemet fra mine børn var små.
Jeg gjorde detr, at jeg for det første brugte en stor dyne som jeg lagde på tværs i sengen, således at barnet lå på den ene halvdel og fik den anden halvdel over sig, lidt sandwichagtigt. Børnene lå blødt og dejligt i dynen og fik aldrig sparket den helt af.

Hilsen
Sus

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 27-10-03 08:40

Vi har samme problem, men efter snak med lægen (hun blev jo syg af det) har vi valgt at give hende strømper og nu også pusser på når hun skal sove, så er hun dejlig varm når hun vågner op om morgenen...

Hvis vi ikke lige får pusserne på hende, er det ved at være så koldt om natten at hun selv finder under dynen igen, efter at have sparket den af...

(det var også en ting lægen sagde; at hvis de små poder frøs i løbet af natten, skulle de nok finde under dynen igen, når bare den lå i sengen)

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 27-10-03 09:05

Kan det skyldes at barnet har en reaktion over for dynen, et skift af dynen kan muligvis klare problemet, ellers må du hæve temperaturen i børneværelset, der er ingen børn der har godt af at sove i kolde rum.
mvh nsl

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 27-10-03 09:12

Hej
I tyskland har man i mange år, kunnet få soveposer u. ærmer. De findes i forskellige str.
Mine 3 børn har sovet i sådan èn, til de var ca. 2 år. Vi skulle aldrig tænke på om de lå og blev kolde.
Louise

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 27-10-03 09:22

nsl> syntes det lydder underligt...??
Har ellers hørt fra både SP og læst i en del bøger om børn, at det er usundt for børn at sove i for varmt rum... De anbefaler en rum temp. på mellem 16-18 grader...
Lidt som voksne...!!???!!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 27-10-03 09:57

Mht. temperatur i rum hvor man sover, har nye undersøgelser vist at en rumtemp. på ca. 20-21 gr. er det bedste, fordi, der bliver for fugtigt i rummet (ved for lave temp. ), og derved har støvmider og andet kravl de bedste betingelser for at formere sig og med astma og allergi til følge.
Jeg kender godt problemet fra mine egne unger, med at de sparkede dynen af...jeg vil også forslå dig at hæve temp. i værelset og lade være med at give den lille nattøj på..prøv det og se hvad der sker!!

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 27-10-03 10:10

Hej MSS

Jeg har set i BabySam, at man kan købe en "sovepose", til børn der tit sparker dynen af.

Prøv at tjek deres hjemmeside under katalog, senge, tilbehør m.v., der er et billede af den.

Hilsen Rosekamp

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-10-03 12:37

FORSLAG

Man kan sy en flonelspose, og den kan man komme om barnet under armene, jeg har selv haft en sådan pose som barn.

Hilsen Conny

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 27-10-03 13:54

Jeg vil da godt forsvare, at jeg skrev at børn ikke har godt af at ligge i kolde børneværelser, jeg har ikke påstået at de skal ligge i meget varme rum, jeg går ud fra at når børn bliver kolde er det fordi de ligger i kolde rum, men det skal vi ikke lave et stort projekt ud af, mine tanker var også i allergiens verden samtidig, man kan jo altid prøve sig frem, om hvad der er bedst for netop sine børn, jeg har dog haft nogle stykker og derved ikke læst mig til det.
mvh nsl

Kommentar
Fra : lejski

Dato : 02-11-03 23:41

Hej MSS.
Jeg kender godt problemet fra mine to unger. Jeg har også fundet løsning på det men det kræver at barnet sover i en træmme seng.Jeg har syet 3 stk. snor(ca.40 cm)midt over på hver side af dynen(betræket) således at der i alt var 6 "dobbelte" snor på begge sider. Så bandt jeg dem fast til træmmene på den måde at barnet kunne løfte dynen op og ned men kunne ikke sparke den af. En god og nem løsning.
Hilsen Lejski.

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 04-12-03 08:38

Tak for svaret sambo.