/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Defragmentering
Fra : 1249
Vist : 728 gange
50 point
Dato : 15-02-02 23:47

Hej alle, jeg har et spørgsmål vedr. defragmentering :
Når jeg vil bruge programmet diskfragmentering starter jeg med at bruge Scan Disk og denne undersøgelse viser 0 fejl. Herefter starter jeg defragmentering af drev c.
programmet færdiggør 2% af defragmenteringen og begynder så forfra igen og igen efter 5-6 timer er defragmenteringen ikke kommet længere end de 2%
Hvad er der galt - maskinen burde vel kunne færdiggøre programmet.
Jeg har installeret windows 98 - er godt råd vil være velkommen.
hilsen

Kommentar
Fra : filuren

Dato : 15-02-02 23:51

Hej 1249

Geninstaller din Windows 98. Installer bare oveni det system du har. Så retter det dit problem

Kommentar
Fra : Thomsbaek

Dato : 16-02-02 00:06

Hej 1249.
Der er noget med at der skal være 15% fri harddisk for at kunne køre en defragmentering.

/Henrik

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 16-02-02 00:28

Da skal være noget ledig plads på harddisken for at køre defragmenteringen. Ved ikke om det er 15 %, men det kan godt passe. I stedet for at lukke alle baggrundsprogrammer kan du også køre Windows i fejlsikret tilstand. Hos mig er det CTR- tasten, man skal trykke under opstarten og så vælge fejlsikret tilstand fra DOS menuen.

Kommentar
Fra : Thomsbaek

Dato : 16-02-02 00:30

Fejlsikret tilstand, prøv med F8 når windows starters

/Henrik

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 60 point
Dato : 16-02-02 00:49

Prøv først briani's forslag. Det er næsten altid det der er problemet. Og mens den defragmenterer sidder manikke og laver en masse på computeren..
Lige en ting. Det er en god ide lige at rydde lidt op i alt det *skrammel* man gemmer på sin HDD.- cookies, temp, papirkurv, m.m.
mv.
summer

Kommentar
Fra : briani

Dato : 16-02-02 00:50

Til Clausen og Henrik
Hvorfor vil i have man skal køre en Defragmentering i fejlsikret tilstand?
Man kører kun i fejlsikret tilstand når man har et proplem med sin maskine
1249 har kun det proplem han/eller hun ikke kan kører en Defragmentering uden at den genstarter hele tiden
og det vil den gøre hvis der ligger for mange åbne programmer-derfor skal de lukkes ned først- som jeg skrev i mit formodet svar med ctrl+alt+del
det program der især kan volde proplemer under en Defragmentering er realplayer.
MVH Brian

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 16-02-02 01:12

Til briani
Det er kun fordi jeg synes det er nemmere at køre i fejlsikret tilstand end at lukke alle baggrundsprogrammer. I fejlsikret tilstand åbnes nemlig kun de allernødvendigste drivere og det kan umuligt forstyrre overfladescanningen eller diskdefragmenteringen.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 16-02-02 01:12

Tillæg
En diskDefragmentering er en god ting at lave tit på sin computer gør det selv en gang om ugen
da den er med til at forbedre maskinens ydeevne-og ryder op så windows hurtigere kan hente en fil fra harddisken-efter en diskDefragmentering ligger de forskellige filer ikke bare rundt omkring men pænt samlet.
Forstild dig at harddisken er en stor kummefryser der er fyldt op med mad-og du skal bruge noget bøffars så skal du lede hele fryseren igennem for at finde det bøffars som er ældst-men rydder man derimod op i sin fryser-bøffars for sig selv-medister for sig selv-oksestegen for sig selv-så vil man næste gang man skal bruge noget i sin fryser nemt kunne finde det
det er faktisk på den måde en diskDefragmentering gør ved sin Harddisk
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 16-02-02 01:39

Hej

Må indrømme at jeg personligt altid kører diskDefragmentering i fejlsikret tilstand,-som Clausen skriver er det meget nemmere,- samt 100% sikkert på, at intet forstyrrer diskDefragmenteringen.
Jeg har en fast rutine med at hver Mandag når Maskinerne starter op, står den på opstart i fejlsikret tilstand og
diskDefragmenteringen.
Men det er jo som så meget andet --smag og behag.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 16-02-02 22:12

Hej alle, det var dejligt at opleve "brevkassen" fungere - den virker !
Lidt oplysninger: Min harddisk er kun 75% udnyttet.
Da jeg ikke er særligt dus med de indre organer i maskinen kender jeg ikke funktionen i nogle af svarene :
alt+ctl+del og hvad så
F8 i opstarten?
ctrl tasten alene
kan nogen oplyse en trin for trin metode til løsning ?
hilsen 1249

Kommentar
Fra : summer

Dato : 16-02-02 22:55

briani's forslag med at lukke programmer med Ctrl+Alt+Delete: Tryk tasterne ned samtidig. Nu får du en boks der hedder Luk programmet. Nu kan du markere et program ad gangen og taste luk, undtagen Explorer og systray. Tjek på din proceslinie til højre om der er flere åbne programmer. Hvis ikke, er du klar til at Defragmentere uden problemer. Vær ikke nervøs, de programmer du har lukket åbnes automatisk igen.
Både F8 og Ctrl tasterne bruges, hvis du istedet vælger at defragmentere i fejlsikret tilstand. F8 holder du nede ca. midt i opstartsfasen, indtil du har en sort dos-skærm med 6 pkt. Her vælger du med piletasterne Fejlsikret tilstand og taster Enter. Nu får du en skærm hvor der står Fejlsikret tilstand i alle fire hjørner. Gå ind og vælg Defragmentering som du plejer. Når du er færdig, genstarter du bare . Det kan godt være dine ikoner på skærmen er lidt rodede placeret, det er helt normalt. Det retter du bare.
Ctrl-tasten. Den skal holdes nede under hele opstarten, ellers er det samme fremgangsmåde som F8.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 16-02-02 23:52

Tusind tak til "summer".

Jeg er ret sikker på, at nu kan jeg.

hilsen

Godkendelse af svar
Fra : 1249

Dato : 16-02-02 23:55

Tak for svaret summer.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 17-02-02 00:44

OK, tak for pointene. Jeg var blot lidt mere detaljeret end de øvrige, som jo havde givet svarene. Håber det virker for dig. :]
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 17-02-02 20:02

Hilsen til alle - jer er ny på disse sider og har ikke endu helt fundet pointfordelingen - hilsen 1249

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 24-02-02 23:59

24-2-02

Hej til jer som hjalp mig, jeg har efterfølgende fulgt "summers" trin for trin forklaring og det virkede - jeg har fået en anden maskine at arbejde med.
hilsen 1249