/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Retsplejelovens §922
Fra : jyk
Vist : 589 gange
100 point
Dato : 26-10-03 20:41

Hej. Skal i retten og indkaldelsen står der:

"Sagen vil blive søgt fremmet til dom efter reglerne i retsplejelovens §922"
Hvad betyder det?

Sagen forventes at vare 15 min.
Skal retten votere i sagen eller har de på forhånd vedtaget dommen?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-10-03 20:45

>jyk

RPL §922 omhandler tilståelsessager.

Her citeret fra loven:

Tilståelsessager
§ 922. Afgiver sigtede i et retsmøde efter § 694, stk. 3, en uforbeholden tilståelse i en sag, hvor lægdommere ellers skulle have medvirket, kan sagen straks fremmes til dom, uden at der udarbejdes anklageskrift, hvis

1) tilståelsens rigtighed bestyrkes ved de i øvrigt foreliggende oplysninger,

2) sigtede og anklageren giver samtykke,

3) retten ikke finder det betænkeligt at afgøre sagen uden domsforhandling og

4) der ikke bliver spørgsmål om anvendelse af straffelovens §§ 68, 69, 70 eller 73.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-10-03 20:47
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-10-03 20:55

Som generelt supplement til ram2, kan jeg oplyse at der er et sted på internettet der hedder "retsinfo", hvor landets samtlige love kan beses helt gratis.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : Felix

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-03 09:32

Hej Jyk.
Hvis sagen er oplagt, - hvilket den typisk er, når det er en tilståelsessag, - vil dommeren ofte give en tilkendegivelse, d.v.s. sige fortælle hvordan han/hun agter at afgøre sagen, hvad der bliver lagt vægt på osv. og så vil der gå et stykke tid før dommen er skrevet og kan sendes til sagens parter. Dvs. voteringen sker altså umiddelbart i forbindelse med retsmødet.

mvh

Felix

Godkendelse af svar
Fra : jyk

Dato : 04-11-03 10:00

Tak for svaret Felix.

Kommentar
Fra : Felix

Dato : 04-11-03 13:54

Selv tak og pøj med det

Felix