/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Er det ikke er lovpligtigt at have HFI e~
Fra : croaks
Vist : 5928 gange
400 point
Dato : 26-10-03 11:59

Er det ikke er lovpligtigt at have HFI eller HPFI afbryder opsat i sin ejendommen?

-Croaks

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-10-03 12:04

Hvis det er en nyinstallation skal der være det, dette gælder både lejlighed og hus.

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 26-10-03 12:06

Det er fra 1974

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-10-03 12:19

Du kan prøve at søge på nettet, jeg ved at i 1979 var det lovpligtigt - men jeg er ikke helt sikker på det var lovpligtigt i 1974, - kik på netttet!

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 26-10-03 12:23

I 1974 var jeg i lære som elektriker. Og dengang galdt det at stikkontakter skulle være ekstrabeskyttet med f.eks. en jordforbindelse i vådrum og den slags ligesom 380v stikk. skulle have jord.
I lejligheder brugte man tit at "nulle" d.v.s. man havde ikke en rigtigt jordforbindelse men man fik en tilladelse til at montere jordledningen på nulforbindelsen i gruppetavlen (Det er jo ikke så nemt at banke et jordspyd ned i forbindelse med en gammel lejlighed på 5. sal). Herefter kunne man trække en "jordledning" rundt i installationen som om det var en rigtig jord.
En jordforbindelse skulle have en meget lav overgangsmodstand til jord (jeg husker ikke hvor lav) med mindre man installerede et HFI relæ. I så fald var kravet til overgangsmodstanden ikke overvældene.
Men det var ikke givet at der overhovedet var nogen form for ekstrabeskyttelse i en alm. husinstallation dengang.
Nu er det efterhånden længe siden jeg har kigget i Stærkstrømsreglementet, men jeg tror lige jeg vil se om man kan finde det på nettet, for at se hvad der kræves nu om stunder. Dengang skulle man abonnere på det.

M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 26-10-03 13:22

Her er svaret på dit spørgsmål:

Fra 1985 skulle køkkener, badeværelser og lignende have en HFI-afbryder. Og fra 1. april 1994 skulle hele elinstallationen i nye boliger have HFI/HPFI-afbrydere.

En HFI/HPFI-afbryder er med til at forebygge elulykker. Selv de bedste elapparater kan efter flere års brug blive slidte. Det gælder både apparatets enkelte dele og den fysiske påvirkning, som de bliver udsat for. Det kan fx være ved gentagne vrid af apparatets ledninger. Så kan der nemlig opstå en fejlstrøm. I det tilfælde vil HFI/HPFI-afbryderen slukke for elinstallationen. Det kræver dog at apparatets jordforbindelse er i orden.

Jordforbindelsen er det tredje ben i stikproppen på normale 220 V apparater. Den giver sammen med en HFI/HPFI-afbryder en ekstra beskyttelse.

Hvis du vil have en HPFI-afbryder opsat, så kontakt en autoriseret elinstallatør. Du må ikke selv opsætte en HPFI-afbryder.

//Knud

(klippet fra http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=136 - så det er øverste myndighed på dette område, der 'taler')

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 26-10-03 13:23

Her er svaret på dit spørgsmål:

Fra 1985 skulle køkkener, badeværelser og lignende have en HFI-afbryder. Og fra 1. april 1994 skulle hele elinstallationen i nye boliger have HFI/HPFI-afbrydere.

En HFI/HPFI-afbryder er med til at forebygge elulykker. Selv de bedste elapparater kan efter flere års brug blive slidte. Det gælder både apparatets enkelte dele og den fysiske påvirkning, som de bliver udsat for. Det kan fx være ved gentagne vrid af apparatets ledninger. Så kan der nemlig opstå en fejlstrøm. I det tilfælde vil HFI/HPFI-afbryderen slukke for elinstallationen. Det kræver dog at apparatets jordforbindelse er i orden.

Jordforbindelsen er det tredje ben i stikproppen på normale 220 V apparater. Den giver sammen med en HFI/HPFI-afbryder en ekstra beskyttelse.

Hvis du vil have en HPFI-afbryder opsat, så kontakt en autoriseret elinstallatør. Du må ikke selv opsætte en HPFI-afbryder.

//Knud

(klippet fra http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=136 - så det er øverste myndighed på dette område, der 'taler')

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 26-10-03 13:42

Ja det er ganske vist.
Men bemærk sætningen:"i nye boliger"
Spørgsmålet er så hvor gammel en el-installation egentlig må være før man SKAL "opdatere" den
Hvis i forstår hvad jeg mener.
Kim

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 26-10-03 14:03

Før '85 mener jeg ikke, at der var KRAV om HFI. Dengang var der jo også de såkaldte FU-relæer, foruden direkte jord og nulling.

Jeg mener heller ikke, at en installation skal 'opdateres' med et relæ, før et apparat 'kræver' det. (Fx vaskemaskine). Men det kan der da finde ud af.

//Knud

Kommentar
Fra : PEDRE

Dato : 26-10-03 14:20

hvis der laves en større ændring eller der laves en ny installation på to stikk og op efter skal der sættes hpfi op.
ligeledes hvis der laves kraft til vaskemaskine eller ligende.
Og endelig hvis der er overgang på installationen skal man jo f.eks skifte ledninger og det går for at være en større ændring/indgreb på installationen så skal der laves hpfi.
( ved ældre tavler kan Hpfi'et ikke umidelbart sættes op "som før set" ved siden af eller på tværs men så må man skifte hele tavlen)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-10-03 14:33

ja det lovpligtigt at der er monteret hfi/pfi/hpfi i boliger efter 197. boliger før denne tid er det ikke ulovligt. med mindere at der er monteret nye bruggenstande som freks. køleskab eling. som kræver ekstrabeskyttelse.( I den pågældene stikkontakten hvor brusgenstanden er monteret og at der ikke forekommer jord i stikkontakten skal der ekstrabeskyttes i form af hfi/pfi/hpfi )
dvs.
1. nye brugsgenstande ingen jord i stikkontakten skal der ekstrabeskyttes selvom boligen er opført før 1974

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-10-03 14:55

ks9000 du nævner en del forkerte ting, som jeg lige vil rette, udenat det nu skal blive en diskussion ud af det.
Citat:Det kan fx være ved gentagne vrid af apparatets ledninger. Så kan der nemlig opstå en fejlstrøm. I det tilfælde vil HFI/HPFI-afbryderen slukke for elinstallationen. Det kræver dog at apparatets jordforbindelse er i orden.

Ved vrid i ledninger, sker der en kortslutning, sikringen springer, og HPFI-afbryderen bliver ikke aktiveret.(Og dette er ingen fejlstrøm, og kræver ikke at apparatets jordforbindelse er i orden)
Hvis vrid i ledn. får en fase til at røre stel, vil både sikring og HPFI reagerer, hvis brugsgenstanden har jord, hvis den ikke har jord, vil somregel kun HPFI udløse, i hverttilfælde når du røre den (og får stød)
Citat: "Jordforbindelsen er det tredje ben i stikproppen på normale 220 V apparater" , Så er der ikke så mange normale 220V`s apparater længere, er din støvsuger, kaffemaskine, standerlampe, sengelampe osv. jordforbundet?

Croaks, hvis nogen har råd til at købe en ejendom, bør de også have råd til at installere en HPFI afbryder i hver lejlighed, det er den bedste beskyttelse man får til mennesker/dyr/installationer (brand), og iøvrigt et krav hos en del forsikringsselvskaber.
Iøvrigt er det sådan at ved væsentlige omforandringer af den faste installation, skal de nye "regulativer",opdateringer indføres.
Før hen havde man 110V ledninger hængende på isolatorer ved loftet, det er ikke tilladt længere.
I øvrigt kom installation af HFI afbrydere til for at erstatte visse andre typer af extrabeskyttelse (visse steder), bla. nulling, som der skulle særlig tilladelse til at bruge, og som ved uheld kunne have den direkte modsatte effekt, nemlig at der kom fase på stel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 26-10-03 15:23

Det er ikke om at have råd til en HFI/HPFI-afbrydere, men om det er lovpligtigt at have HFI eller HPFI afbryder opsat på ejendommen fra 1974!

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 26-10-03 15:34

I så fald kan vi nok konkludere, at det ikke er lovpligtigt at have HFI afbryder i en ejendom fra 1974, med mindre man foretager ændringer/reparationer/udvidelser i installationen.
Kim

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-10-03 17:08

I 1992 til 1997 lavede jeg hele el installationen om i det hus jeg havde den gang. Det var en bygning fra ca. 1907, og den "nyeste" renovering skete i 1934, hvor der blev opsat 4 stikontaker samt to lys udtag i bygningen!

Det blev der naturligvis monteret et HFI relæ.
Derudover så fik jeg at vide, at fordi det var at betragte som en helt ny installaton, at der SKULLE trækkes jord forbindelse rundt til alle stikkontaker. Det er en del af den nyeste harmonisering i EU.

En helt anden detalje, det er jeg overhovedet ikke vil bo i et hus uden HFI relæ. Uanset hvad reglerne siger. Derudover, hvis jeg har nogen som helst mulighed for at trække et jord kabel til min pc, så vil jeg heller aldrig køre mit pc system uden jordforbindelse på de dele som får ført 220V direkte til kabinettet.

Hvorfor vil du gerne vide om der SKAL være HFI relæ i en ejendom? Er det for at få nogen til at betale for at få det installeret hos dig? Eller er det en diskussion mellem holdninger?

Det er lidt ligesom ansvarsforsikring, som faktisk er et lovkrav at alle med cpr nummer har en ansvars forsikring. Den koster ca. 75,- om året. De fleste har imidlertid ansvar med som en del af indbo forsikringen, og denne forsikring omfatter ansvar for alle i husstanden.
Så selv om jeg faktisk kan "nøjes" med en ansvarsforsikring, så vil jeg ALTID også have en indboforsikring, og som regel også en ulykkesforsikring (den er ofte en del af en job-pensions-ordning)

mvh. Per

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 400 point
Dato : 26-10-03 18:06

http://www.ecvvs-el.dk/for%20du%20setter%20stikket%20i.htm
I boliger opført efter 1975 er elinstallationer i køkkener, badeværelser m.v. ekstrabeskyttet med enten jording, nulling , HFI- eller HPFI-afbryder. I boliger fra før 1975 kan man ekstrabeskytte ved blot at instalere en HPFI-afbryder, når man anskaffer nyt køleskab, fryser, opvaskemaskine, vaskemaskine, tørretumpler, vandvarmer eller brusekabine med afløbspumpe.
Er boligen opført efter 1975, er der ekstrabeskyttelse, og man kan trygt sætte stikket i.
Bor man i en ældre bolig uden ekstrabeskyttelse, skal ekstrabeskyttelsen etableres, inden man installerer nye større elapparater som køleskabe og frysere.
Kravet til ekstrabeskyttelse gælder også, hvis der installeres en ny stikkontakt eller der blot trækkes et nyt kabel til en lampetilslutning - inde som ude.
Nej det er ikke lovpligtigt i ejendomme fra før 74, men som jeg har skrevet før: Hvis der er lavet ændringer i den faste installation (eller man installerer/bruger brugsgenstande som kræver), skal man lave ekstrabeskyttelse (ikke nødvendigvis HFI/HPFI). Og hvem har ikke ændret feks gruppetavle til de små sikringer, og andet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 26-10-03 18:14

Til pallebhansen.

Nej vi skal ikke afspore debatten, med JEG har ikke skrevet noget om vrid i ledning m.v.

Jeg har klippet Elrådets tekst ind (som jeg også skriver), så det er deres tekst.

Men jeg er da enig i dine kommentarer, at de vrøvler lidt, men jeg vil ikke irettesættes for et CITAT fra den øverste myndighed på området.

//Knud

Kommentar
Fra : PEDRE

Dato : 26-10-03 19:30

Lige et lille point
Hvorfor al den debat om noget som er til for at beskytte sig selv (HPFI = Menneskebeskyttelse)
Croaks hvorfor er du egentlig interreseret i om det er loven der siger....... hvis man må spørge ????

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 26-10-03 21:18

Der er ikke lovkrav om at der skal installeres HFI/HPFI relæ i den pågældende installation, idet der normalt ikke lovgives med tilbagevirkende kraft.
Har der været foretaget indgreb i installation/ombygninger eller udvidelser , skal installationen samtidig opgraderes til
at følge det gældede stærkstrømsbekendtgørelse, og i så fald er der lovkrav om at HPFI relæ skal være installeres.
så svaret må være at har der ikke været foretaget ændringer/udvidelser i installationen er der ingen krav om at der skal
installeres HPFI relæ.
derudover er jeg enige i at det under alle omstændighed er en god ide at få et installeret, det kan i sidste ende rede liv.
Med Venlig Hilsen
Sveda

Godkendelse af svar
Fra : croaks

Dato : 27-10-03 08:04

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : JJ_Hawk

Dato : 21-09-07 12:51

Hej
Pr 1/1 2007 er stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 8 gældende. Afsnit 8 pålægger alle at få installeret HPFI afbryder i installationen, så denne beskytter alle stikkontakter sikret med indtil 16 Amp. og andre tilslutningssteder indtil 20 Amp.
Dette skal efter leves senest 1/7 2008 hvis ens elinstallationer skal være lovlige. Dette gælder boliger, kontorer og alle andre steder.

Med venlig hilsen

Jens Haugaard