/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Vejsalt i garage
Fra : k_m_s
Vist : 906 gange
60 point
Dato : 26-10-03 09:23

Jeg er ved at bygge en garage (ca. 30m2) Jeg skal have trailer, fejemaskine m.m. i garagen, da jeg ryder sne om vinteren. Kan jeg have vejsalten i garagen også. Jeg har hørt at fordamningen af salten vil angribe trailer, fejemaskine m.m. Er der noget om det??

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-10-03 09:46

Jeg ved ikke om fordampningen kan gøre det, men jeg på helt ude til kysten på nordBornholm og her er der problemer med biler og andet metal der ruster enormt hurtigt p.g.a. pålandsvinden, det må være noget af det damme da vamndet jo ikke kommer herop. Saltet kommer med vinden. (kan også ses på husvinduer op til 300 m fra kysten.
Stig

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 26-10-03 10:49

Ja, salten vil angribe din trailer og fejemaskine når du opbevarer det i samme rum. Urea salt angriber ikke på samme måde metal dele som alm. salt, men uanset hvilken type salt du opbevarer er det ikke optimalt at opbevarer det i samme rum som din trailer og fejemaskine.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-10-03 11:06

Salt smelter først ved 800 grader Celsius, og fordamper ved lidt højere temperatur. Det er lidt anderledes ved Havet, hvor atmosfæren kan optage kolloidt saltstøv. V vintertiden dannes der også kolloidt saltstøv, der kan optages i luften når bilerne sprøjter det saltholdige vand op fra vejbanen. Vandet fordamper, og der er koncentreret saltstøv med indkapslet vand i.

Med andre ord,ligger dit salt stille i garagen burde det ikke på nogen måde give problemer. Du får meget mere salt på trailer og fejemaskine, ved at køre en tur med dem på fugtige saltede veje, eller have dem stående ude tæt på en befærdet vej eller ved kysten. Se evt. Poul Begsøe: Kemi på en anden måde (1964) s192 og fremad.

Mvh
A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 02-11-03 23:12

Hej A.C.Rosmon

Du skriver at salt smelter ved 800 grader, men det smelter da når det kommer på isede veje og de er jo ikke 800 grader ????????

Hilsen
K_M_S

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 60 point
Dato : 03-11-03 09:13

Kære k_m_s
Der er forskel på at smelte, og opløses. Salt er et meget letopløseligt stof i vand. Saltey kan få is til at smelte helt ned til ca -4 grader0, hvor det så opløser saltet. Det der sker med saltet ved 800 grader, svarer til det der sker med is, når temperaturen stiger til +0 grader. har du aldrig prøvet at udsætte salt for høj varme? Først sprutter det, det er når det indkapslede vand koger, og sprænger saltkrystallet. Senere begynder de knuste krystaller at smelte sammen, og endelig begynder saltet at koge.

Mvh
A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : carsten_f

Dato : 20-11-03 21:36

Det du skal være opmærksom på, er at salt tiltræker fugt, så salt på fejemaskine er = rust, derfor er det en god ide at vaske dine maskiner når du har brugt dem.

mvh. Carsten

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 21-11-03 19:00

Tak for svaret A.C.Rosmon.
Dejligt at jeg ikke skal til at bygge et andet skur til salten.
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-11-03 21:49

Husk, som carsten_f sagde, at skylle saltet af efter brug, så ruster det ikke så nemt. Især hvis du har egen boring, skal du skylle et sted hvor vandet ryger i kloarken, så det ikke går i grundvandet.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 22-11-03 17:29

Det vil jeg gøre når sneen kommer, tak for hjælpen alle.
Hilsen
K_M_S