/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ane Casper Feigh
Fra : svendgiversen
Vist : 1292 gange
100 point
Dato : 25-10-03 16:19

Nu hjælper jeg også Marianne Feigh, som jeg fandt i Sognetræf under Roskilde,
og spurgte om den forsvundne kromand Peder Jensen, evt. far til Carl Valdemar herunder.

Noget for noget, hvem kan hjælpe Marianne?
(og nu er da ikke tale om et almindeligt -sen navn).

Hilsen Svend

"
...
Hej fra
Marianne Feigh

PS: Kender du noget til mit efternavn, - det findes i Roskilde fra fra ca.
1725, - hvor jeg er gået i stå, da jeg ikke kan finde min Ane Casper Feig
født...................
"

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 25-10-03 16:34

Hej Svend!
Er det meningen at jeg skal se under Carl Valdemar-spørgsmålet, for jeg forstår ikke dette?

Er Mariannes ældste fund Casper Feig eller Ane Casper Feig?
Hvem havde navnet i 1725?

Jeannie

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-03 16:36

Er det ham der er den ældste?

Casper Feig
Male
Event(s):
Birth: About 1725 Of, Roskilde, Kobenhavn, Denmark

Christening:
Death:
Burial: 14 JAN 1790 Roskilde, Kobenhavn, Denmark

Marriages:
Spouse: Ame Elisabeth Adamsen Kruse Family
Han optræder adskillige gang på www.familysearch.org som født i henholdsvis Roskilde og København.

Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 25-10-03 16:39

Eller en Ane Casper Feig?
Anne Marie Casperson Feig
Female

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 27 JAN 1772 Of, Roskilde, Kobenhavn, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: Casper Feig Family
Mother: Ame Elisabeth Adamsen Kruse

Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-03 16:49

>Er det meningen at jeg skal se under Carl Valdemar-spørgsmålet

Det kan jeg svare på:
"Nej, det var kun for at forklare, hvorfor jeg nu stiller et spørgsmål for Marianne, der ikke kender Kandu"

>Casper Feig eller Ane Casper Feig?

Nu bliver jeg selv i tvivl:

Jeg opfattede det som den ældste kendte kvindelige Feigh, Ane Casper,
men Marianne kan jo mene ane, og det så drejer sig om den ældste mandlige Feig,
Casper som du allerede har fundet.

Jeg spørger hende,
og først nu bliver jeg klar over hvar langt tilbage i tiden vi er,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-03 17:33

Ud fra dette, fra Marianne, konkluderer jeg at det er Casper, hans levned og forfædre vi leder efter.
Der var vedheftet oplysninger om hans to koner/familier, men det afviste min virus beskyttelse.

Jeg forsøger at få det igen på en mindre smitte-mistænkelig form,
Svend

"
Jeg må da vist sende et par oplysninger til dig, - det er svært bare at søge i den blå luft, - som tillæg til Casper Feig født et eller andet sted, -. Så købte han Hede Mølle i Roskilde ca.- 1767, - så jeg har ham mistænkt for at have ”huseret” i en anden by ??? – Det er indtil videre min tanke……

Tak fordi du vil ha’ ylejlighed med filerne, jeg prøver at fremsende, - første gang jeg prøver, - de 2 filer handler om de 2 giftermål samt div. ”unger”….
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-10-03 17:40

Hvis det er den rigtige Casper Feig, jkrjk2 har er der Pedigree data fra 1725 til 1859 på familien Feig
Senta
Individual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19

--------------------------------------------------------------------------------

Casper FEIG (AFN: 4C6S-T4) Pedigree
Sex: M Family

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 1725
Roskilde, Denmark
Death: 14 Jan 1790

Burial: 14 Jan 1790
Roskilde, , Kobenhavn, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage(s):
Spouse: Maren JORGENSEN (AFN: 4C6S-V9) Family
Marriage:

Spouse: Anne Elizabeth Adamsdatter KRUUSE (AFN: TVQS-4W) Family
Marriage:

--------------------------------------------------------------------------------

Submitter(s): Details

--------------------------------------------------------------------------------

About Ancestral File:
Ancestral File is a collection of genealogical information taken from Pedigree Charts and Family Group Records submitted to the Family History Department since 1978. The information has not been verified against any official records. Since the information in Ancestral File is contributed, it is the responsibility of those who use the file to verify its accuracy.

--------------------------------------------------------------------------------

Please Note:
Names and address of submitters to Ancestral File and those who have a research interest are provided to help in the coordination of research. The use of this information for any other purpose, including commercial use, is strictly prohibited.

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-03 17:53

Jeg sendte de 12 navne Family Search giver på Feigh i Danmark til Marianne,
derfor indledningen.

Og nu kan vi efterhånden bedre forstå hvad hun leder efter,
og det er i mindre grad en sag der er velegnet for Kandu end jeg først troede.
Svend

"
Jo, jeg har de personer, - faktisk er jeg fremme ved ca. 1845 med alle børnene, - arbejder med dem, som hver sin gren, - men efterhånden kalder de sig ikke Feigh mere, - benytter Johansen etc.

I Himlingøje (Præstø Amt) har jeg også en klump Feigh (h er kommet få engang ?), - så jeg kører med en Roskilde-fil og en Himlingøje-fil, - da jeg ikke har kunnet mikse dem sammen, der mangler en bekræftelse, som jeg stadig søger på, - tror det er ham der er født 1785, der er ”exporteret” til Himlingøje ??? – Bare lidt historie på en dejlig lørdag
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-10-03 18:09

Der skal nok søges i Tyskland til anen før 1725.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-03 20:38

Jeg var lige ved at lukke dette spørgsmål,
som jeg, vist lidt forhurtigt, tilbød Marianne i Roskilde
(hvor jeg er har fået aktuelle søgebehov) at stille i Kandu.

Nu ser det ud til, at Marianne gerne vil have flere informationer om:
- den danske senior Feigs, Caspers liv, (vi ved nu, at det er i perioden 1725-1790)
-hans forældre, der nok kommer fra Tyskland, (her er Marianne jo enig med Senta ovenfor).

Er der nogen der kan/vil bidrage hertil, ellers vil jeg afslutte dette spørgsmål?
Får jeg intet response, vil det ske inden for et par dage.

Iøvrigt,
søger man i Tyskland med Family Search, kan man vælge delstater, men Slesvig-Holsten er undtaget,
søger man i Danmark med Family Search er det én stat, også uden data fra Slesvig-Holsten.
Hvor findes de mange danske indvandrere fra vore tidligere hertugdømmer i Family Search?

Hilsen Svend

og her er så Mariannes sidste mail, I kan let gætte hvad jeg har spurgt hende om:
"
Caspers liv……..ja og meget gerne hans forældre, - har en lille fornemmelse om, de kunne komme fra Tyskland

De 2 filer fra mig er virusscannet fra mig, - om det gør det lettere ?

På forhånd tak

Marianne Feigh
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-10-03 20:55

Navnet Feig. Feigh, Feigt osv. er der mange varianter af,jeg ville sende en efterlysning til en Tysk hjemmeside,der kan være andre der søgerkontakt til efterkommer af Feig. Feigh, Feigt familien.
Der er en Tysk genealogi database du kan sende oplysninger til, svarende til den Danske dk.videnskab.historie.genealogi.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-10-03 21:05

her er adressen til den Tyske database,hvor du ,i kan stille spørgsmål om bla. Feigh.
Senta
de.sci.genealogie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-10-03 21:12

På denne adresse har du flere valgmuligheder til andre databaser der har aneefterlysning på programmet

http://www.dis-danmark.dk/links/linkusa.htm#news
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-03 22:47

Besynderligt:

>Navnet Feig. Feigh, Feigt osv. er der mange varianter af... skrev Senta ovenfor.

Så fandt jeg på at se i min kones telefonbog fra Flensborg (hun arbejder der),
om hvilke varianter of Feigh, der er de mest almindelige...

Og så virkede flere af navnene underligt bekendt.

Så huskede jeg mit sidste svar til Suhmo:

>>om Fei/Fey/Fai slægtsnavne i området?

Er det ikke mærkeligt at to personer i Danmark samtidigt efterspørger navne af tysk oprindelse
så tæt på hinanden? Nu mangler vi lige at Suhmos Fei familie oprindeligt hed Feig ??

Angående det med at gå videre og spørge efter Feigh i Tyskland:
Jeg tilbød Marianne at stille spørgsmålet i Kandu,
det har jeg gjort, og hovedpersonen blev straks fundet af Jeannie.
Kommer der ikke nye oplysninger om Feig familien i morgen,
afslutter jeg dette spørgsmål, der slet ikke er så entydigt og velafgrænset som jeg først troede.

Tilbage bliver det mere principielle:
Hvor er grænseområderne blevet af hos mormonerne,
der ellers har styr på os alle sammen; i mange tilfælde to tre gange.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-10-03 16:50

Angående FS. prøv at besøge et af deres center i Danmark adresserne er her .
Senta
Family History Centers are branch facilities of the Family History Library in Salt Lake City. Centers provide access to most of the microfilms and microfiche in the Family History Library to help patrons identify their ancestors. Everyone is welcome to come to the centers and use Family History Center resources.

Family History Centers in Denmark [refine search]

Aalborg Denmark
Riishöjsvej 20
DK-9000 Aalborg
Aalborg, Nordjylland County, Denmark
Phone: 45-98131157

Aarhus Denmark
Langenäs Alle 31
DK-8000 Aarhus
Aarhus, Aarhus County, Denmark
Phone: +45-86141584

Copenhagen Denmark
Maglegards Alle 83
Søborg DK-2860, Denmark
Phone: +45-39561890

Esbjerg Denmark
Spangsbjerg Möllevej 34
Esbjerg DK-6700
Esbjerg, Ribe County, Denmark
Phone: +45-75457725

Fredericia Denmark
Kaltoftevej 27
Fredericia DK-7000
Fredericia, Vejle County, Denmark
Phone: +45-75912672

Frederikshavn Denmark
Nils Juelsvej 51
Frederikshavn DK-9900
Frederikshavn, Nordjylland County, Denmark
Phone: +45-98427733

Odense Denmark
Lahnsgade 58
Odense C,
Odense C, Fyn County, Denmark
Phone: +45-66178674

Slagelse Denmark
Skovvejen 50
Slagelse, Vestsjaelland DK-4200
Slagelse, Vestsjaelland County, Vestsjaelland, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-03 19:40

Mener du virkeligt, Senta,

at jeg ukristne, amatør, slægtsforsker, skal besøge et af de mange Mormon Centre ovenfor,
blot for at finde ud af, hvad de har gjort af de mange oplysninger, de helt sikkert har fra Hertugdømmerne?

Når vi nu betjener os af moderne IT teknik; det må da kunne gøres lettere, direkte over nettet??

Sammenligner vi med folketællingerne ligger de Slesvig-Holstenske sogne jo her sammen med de danske,
(selv om det kan være vanskeligt at udvælge de relevante, ret ukendte områder dernede sydpå).

Er det virkeligt tilfældet,
at FS hverken har det store grænseområde Slesvig-Holsten med i Tyskland eller Danmark?
så må det jo tages op på en langt mere central plads??
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 26-10-03 20:00

Nej jeg tror de har check på det.

Jeg prøvede place search på FS for Kiel.
Den har de placeret under Tyskland, Slesvig-Holsten. Det samme gælder Rendsburg.

Bortset fra det, så tror jeg nødden bliver svær at knække:
På FS er der 10-20 hits på Feig født ca. 1725 i Roskilde/København. Men ingen af dem har så meget som et bud på forældrene.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-10-03 20:03

Du kan finde mange aner på FS. du kan låne film hjem mod betaling osv. der er bare den lille hage ved FS. alt skal tjekkes i kirkebøger, mange data er dobbelt op, navne er ændre som feks. Feigh, du skal lege med efternavne, fornavne osv..
det er altid spændende at se og høre andres mening om hvad kristendom er.

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-03 20:40

>search på FS for Kiel. Den har de placeret under Tyskland, Slesvig-Holsten. Det samme gælder Rendsburg.

Når jeg søger her: http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
og vælger Tyskland: Germany, kan jeg kun vælge 7 delstater:
Baden, Bayern, Hessen, Prussen, Sachsen, Thuringen og Wurtenberg.

Gør jeg noget forkert, Jeannie?
Er Slesvig-Holsten alligevel med under "alle stater" ??
Hvorfor kan man så ikke vælge Slesvig-Holsten???

>tror jeg nødden bliver svær at knække:

Vi får se, der er jo mange andre kilder end FS,

og Senta, hvorfor skulle jeg betale for informationer om en vis afdød hr. Feig,
det er jo kun min vinterhobby, via næsten gratis søgning over nettet?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-10-03 20:45

Det var kun en spøg med det navn, spørgsmålet omhandler jo Feigh, jeg kunne ja have valgt feks . navnet Jensen
Senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-03 20:47

Tak for svaret jkrjk2.

Trods et dårlig formuleret spørgsmål fandt du straks svaret, Jeannie.

Jeg er på kursus de næste dage og har så ikke tid og kræfter
til at hjælpe flere udenfor stående.
Svend