/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
adsl og netværk
Fra : Brommi
Vist : 425 gange
200 point
Dato : 24-10-03 14:44

Jeg har 2-4 computere stående i mit hjem med 4 dynamiske IP´er fra TDC. Jeg kan ikke overføre filer lokalt over LAN (100mbit) uden at den nogle gange køre det over WAN (internet hastighed). Hvis jeg bruger FTP så kører den kun 100mbit half-duplex.
Jeg kan dog løse dette problem ved at sætte 2 netkort i alle computerene og sætte det ene kort til at køre statisk IP og det andet til at køre dynamisk, jeg kan også sætte en router til.
Dette vil jeg være meget træt af idet jeg ikke har mulighed for at gøre det på alle maskinerne.
Jeg kører med win9x/2k/xp
Hvordan kan jeg med ét netkort være tilkoblet på LAN (100mb full-duplex) og WAN samtidligt?!?

mvh Brommi

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 24-10-03 15:20

Hej Brommi

Hvis du bruger en Switch, kan du køre med 100MB (full-duplex) mellem Pc'erne, uden problemer. Og samtidig gå på WAN.

Hvis din Switch også køre med DHCP-server (tildeler IP), behøves du heller ikke at have 4 Ip'er hos TDC, men kun en, da din Switch så vil tildele IP'er.

Du kan få rigtige billige Switche, til omkring 200-300 kr. der opfylder dit behov.

En smart lille ekstra feature, er at købe en Switch med ekstra porte, og så sætte din printer og scanner, til Switchen. Printeren kræver dog også, at du køber en printserver ca. 400-600 kr. Men til gængæld skal du ikke tænde for en Pc'er, hvergang du skal printe ud.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-10-03 16:29

Du kan enten købe en switch eller en router, dog er routeren at foretrække. en switch koster omkring 250,- og en d-link router med 4 porte og indbygget firewall koster ca. 350,- Med routeren er det muligt at tilkoble en switch, hvis du skulle få brug for at få flere computere tilkoplet.

Med en router får alle maskinerne den samme "externe" IP altså ip på internettet, men bliver tildelt en anden intern ip, så det er muligt at snakke internt med hindanden på 100 mbit full duplex. Herudover er det muligt at konfigurere routeren til at forskellige porte skal gå til forskellige computere. f.eks, hvis du har en VPN eller en FTP server kørende på port 21 skal du blot skrive den interne ip ind på computeren som har ftp serveren kørende i routeren. herefter bliver traffikken automatisk routet videre til netop de maskine du vil have skal modtage dataen. Dette er der ikke mulighed for med en switch, med mindre du putter 2 netværkskort i en computer med linux, den kan du konfigurere til at virke ligesom en router, og tilkople denne computer til en tilhørende switch, herved har du lavet din egen "router". Men, hvis man ikke er erfaren indenfor linux kan dette være et problem. Dog findes der et program til windows, hvor det er muligt at yde samme funktion som i linux, men med begge kræver det dog at maskinen SKAL være tændt når man vil på nettet med en hvilken som helst af de andre computere. Dette er ikke tilfældet, hvis du vælger at investere i en router...

mvh ans (min søn hjalp mig)

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 24-10-03 17:34

Du kan ikke bruge en switch til at løse dit problem.

Årsagen til problemet ligger hos TDC. Jeg har selv haft det samme bøvl da jeg kørte med 4 dynamiske IP'er. TDC tildeler nemlig ikke altid 4 IP'er i samme segment. Når de så ligger i 2 forskellige segmenter virker det netværksmæssigt som om 2 maskiner står et tilfældigt sted på internettet. For at kunne udnytte dit LAN skal dine PC'ere sidde på samme segment. Den nemmeste løsning er at købe en router som allerede foreslået. Dens indbyggede DHCP server vil så automatisk tildele dine 4 maskiner IP'er i samme segment.

Grunden til at du ikke kan bruge switch er følgende: En switch virker blot som et samlingspunkt. Du kan ikke tildele andre IP'er (manuelt eller egen DHCP) end dem du får fra TDC. TDC tildeler dig nemlig en IP som ikke er optaget af en anden på internettet. På et LAN er det meget almindeligt at bruge 192.168.0.xxx som netværks segment. Hvis du ville tildele dine PC'ere an adresse i dette segment, ville TDC ikke tillade trafik fra dem ud på internettet.
Du bruger sikkert allerede en switch eller hub for at forbinde de 4 PC'ere med modemet. Det virker nemlig godt nok, da du blot bruger den DHCP server som TDC kører.

Så køb dig en router. DI-604 er et ganske godt bud. Jeg har selv én og er godt tilfreds med den.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 24-10-03 18:43

Jeg ved godt at jeg kan købe en router og løse problemmet på den måde.. men det har jeg ikke lyst til.. jeg er MEGET glad for mine dynamiske IPer.. jeg har haft router på før og der er mere bøvl med det end godt.
hjp1974 snakkede noget om IP segmenterne.. kan det ikke lade sig gøre at få lavet såen at man kun får fra det samme IPsegment? evt ved at snakke med TDC.
mvh Brommi

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 24-10-03 19:41

Hvad har du haft af problemer med at køre router? Det kan være at vi kan hjælpe dig med det?

Hvis du spørger TDC, så skifter de dine IP'er jævnligt af sikkerheds-hensyn. Jeg tror det eneste de kan gøre for dig er at sælge dig 4 faste IP-adresser. Men det vil nok være en dyr løsning.

Jeg synes du skal give routeren en chance til. Jeg vil ihvertfald gerne hjælpe dig med eventuelle problemer.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 24-10-03 21:21

Hey Brommi
Pc'erne med 2000 og xp kan holde både en dynamisk og en fast ip adresse på samme netkort, så hvis du har muligheden for at skifte din 9x ud med f.eks 2000, kan det løse dit problem uden ekstra udgifter.
1.Vælg egenskaber for netkort.
2. tcp/ip egenskaber
3. På første faneblad vælger du dhcp.
4. På andet faneblad [alternativ ip], vælger du fast ip f.eks 192.168.10.3-192.168.10.4 osv.
5. Så kan PC'erne "tale" sammen uden en gateway

En anden mulighed er, at montere 2 netkort i den ene maskine og lade den være "server".
Det skal være xp eller 2000 maskinen. Så bruger du dennnes ip som gateway.
Vi er sikkert flere herinde der kan guide dig igennem.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 27-10-03 15:45

det micjo anbefalede mig lyder enormt smart... men.. jeg kan ikke få det til at virke :(
kan det virkelig passe at jeg skal skrive mere end IP og subnet i alternate configuration?
PC1: 192.168.1.1/255.255.255.0
PC2: 192.168.1.2/255.255.255.0

Accepteret svar
Fra : micjo

Modtaget 200 point
Dato : 27-10-03 16:36

Hej Brommi
Jeg går ud fra , du har en switch eller en hub.
Du får lige hele historien. På alle maskiner skal du på "denne computer" lave et højre klik-tryk egenskaber.
Tryk på knappen "computer navn".Tryk på knappen skift.
Så giver du pc'en et navn f.eks brommi. Sæt en markering i arbejdsgruppe, og kald den "spil" på alle maskiner.
Så gør du som nævnt tidligere. Du har 2 faneblade. Generelt og alternativ config.
Generelt står til dhcp, og alternativ til 192.168.1.5 osv. START ALDRIG MED 1 OG 2, da de bliver brugt af modem m.m.
Det virker på XP og 2000.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 31-10-03 01:51

Det hjælper ikke noget hvis jeg skifter IP adr til f.eks. 192.168.1.30 og 192.168.1.32
jeg har enda prøvet at re-installere windows idet det kørte en anelse underligt :)
hvad kan være problemmet?

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 11-11-03 17:44

jeg har makket med det i et par dage nu.. og jeg har opgivet.. så nu har jeg købt en router.. DI604
men ellers tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Brommi

Dato : 11-11-03 17:45

Tak for svaret micjo selvom jeg måtte opgive det du foreslog