/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lidt at tænke over
Fra : Ishoey
Vist : 387 gange
100 point
Dato : 24-10-03 14:41

Tidsmaskiner?

Prolog
******

Jeg undres vel ligesom alle andre mennesker over livet og universet og tænker på hvor naturligt de to begreber altid ligger i forlængelse af hinanden.

Her kommer tanken om Tidsmaskinen også ind i billedet.
Videnskaben har faktisk accepteret det som en realistisk mulighed en gang i fremtiden (ok ikke imorgen! Men måske om 200 år ifølge Igor Novikov, Niels Bohr Inst.).

Forestil dig en slags elevator, hvor vi kan stige ud undervejs og foretage ændringer i historien for at hjælpe fortidens skæbner.
Det er dette aspekt, som jeg synes er dybt fascinerende.
Jeg er jo ikke fysiker eller videnskabsmand men jeg prøver alligevel at give dig kære læser et lille indblik!

Kan det overhovedet lade sig gøre?
*****************************

Rent faktisk er dette emne noget, som beskæftiger mange videnskabsmænd (fx.: David Deutsch, Raymond Chow, Günter Nimtz, Kip Thorne, Stephen Hawking, Carl Sagan, Igor Noulvkov, Matt Vissner, John Wheeler) men det er ofte tabu-belagt idet forskerne ser en risiko for at blive sammenlignet med Science Fiction-forfattere!
Men der forskes skam i emnet og helt urealistisk er "tidsmaskine-teorierne" slet ikke, da fysikkens love ifølge videnskaben ikke forbyder os at rejse tilbage i tiden. Men praksis er selvfølgelig straks noget helt andet.

Ideen med tidsrejser stammer fra Einsteins relativitetsteorier hvor han beviste, at jo hurtigere man bevæger sig, jo langsommere går tiden.

Men videnskaben står over for flere problemer, før en sådan rejse kan blive en realitet, bl.a. det faktum, at ingen rejse kan gå længere tilbage i tiden end tidsmaskinens alder. Men kunne vi så ikke på et tidspunkt få hjælp fra andre universer eller fra andre "virkeligheder" og benytte deres tidsmaskiner?

Man taler i videnskaben om såkaldte sorte huller. Det er kæmpestjerner, som ligesom dør ud og "falder sammen om sig selv" og efterlader nogle supertunge og superkomprimerede rester, som kan danne et "sort hul" med en ubegribelig form for tyngdekraft som suger alt til sig.

Hvis 2 sorte huller forbindes, taler vi om et ormehul.
Dette begreb blev udtænkt af den fremtrædende fysiker John Wheeler i 1950´erne.

(Se figur 1.) http://megapixel.dk/vis/album/3663
Figur 1. Et "ormehul" med to mundinger som kan lave en genvej i rumtiden.

Ormehuller er essentielt set gateways imellem forskellige dele af universet og fremkommer ved at linke et par "sorte huller".
Dette skaber på effektiv måde en tunnel gennem tid og rum: En rejsende som går ind ad det ene hul vil samtidig eksistere et andet sted på et andet tidspunkt.
Prøv at forestille dig at du har punkt A til punkt B på et stykke papir.
Afstanden vil blive forkortet, hvis du folder papiret på midten og rejser igennem et "ormehul" i papiret.

Disse ormehuller kan i teorien bruges som en form for tidsmaskine, hvis man forestiller sig, at man kan komme igennem dem, men her har vi problemets kerne! Ormehullerne trækker sig nemlig lynhurtigt sammen - så hurtigt at selv lyset ikke kan nå at komme igennem dem.

Man behøver istedet negativ energi for at holde hullet åbent. Negativ energi opnåes ved at klemme energien ud af et vacuum, som man danner i det lille mellemrum mellem to plader. Men det er umuligt at skaffe i det fornødne kvantum.
Det ville svare til minus én gange hele Jupiters energi, hvis vi skulle have et hul åbent på ca 1 meter i diameter ved hjælp af negativ energi.
Et "ormehul" er milliarder af gange mindre end atomer!

Hvor skulle rejsen gå til?
******************

Det parallelle univers?
*****************

Jeg forestiller mig eksempelvis, at jeg kunne rejse tilbage i tiden og blive sat af omkring år 1965, hvor min far var meget syg af kræft og hvor datidens viden angående helbredelse af cancer ikke var fyldestgørende nok til at redde ham.

Jeg ville så stige ud af min "maskine" og viderebringe "nutidens" viden.
Problemet er så, hvorvidt jeg ville være istand til at give denne viden fra mig, og sådan at man troede på mig.

Men forudsat at det lykkedes, så ville jeg måske kunne ændre min fars skæbne.
Men hvor ville han leve videre?

Jeg mener ikke, at det kunne være i den samme verden, som jeg har udgangspunkt i og kommer fra men derimod en parallelverden?
Frugterne af min mission ville jeg ikke opleve med mit nuværende jeg, da indgrebet foregik i det parallelle univers - jeg er der kun som tilrejsende gæst.

Jeg forestiller mig at jeg står på "sidelinjen" betragtende og ser min fortid.
- Jeg kan godt ændre noget eller tilføje noget, men mit nuværende "jeg" som sådan kan ikke få lov til at leve i denne verden. Ændringerne er forbeholdt de individer som på det tidspunkt er lige præcis på dette sted (måske mit "fortidige jeg"?).

Vi bliver efter min mening nødt til at acceptere tanken om parelleluniverser, da vore handlinger ellers ville gribe ind i vores egen historie og derved i realiteten ville kunne bryde logikken i naturens love.

Det individ - hvis skæbne vi forsøger at ændre, så en evt. tragedie kunne undgåes - vil fortsætte sit liv som om intet var hændt - altså uvidende om vores indgriben. Med andre ord en helt almindelig verden for ham men ikke for os.
Vi andre vil derimod nu ikke kun have relation til én verden men til to verdener. Den vi rejste fra og den vi rejste til.

Man kan sige at vores nutid er det statiske og uforanderlige univers og verdenen fra fortiden er det som kan ændres.

Paradokserne
**********

Bl.a. filosoffen David Deutsch har beskæftiget sig med "parrellelunivers-teorien" og hvordan man som tidsrejsende undgår at komme i konflikt med fysikkens og naturens logik, og her bringer jeg nogle uddrag af citater fra oversættelsen af: The Quantum Physics of Time Travel, Scientific American, Marts 1994. af David Deutsch og Michael Lockwood:

"..Et andet paradoks, som ofte dukker op i science fiction, er blevet gennemgået af Oxford filosoffen Michael Dummett. En kunstkritiker fra fremtiden besøger en maler fra det 20'ende århundrede, som i kritikerens eget århundrede betragtes som en stor kunstner. Da han ser malerens nuværende arbejde, finder han det middelmådigt og konkluderer, at kunstneren endnu ikke har fremstillet de inspirerede malerier, som gjorde sådan et indtryk på fremtidige generationer. Kritikeren viser maleren en bog med reproduktioner af disse fremtidige arbejder. Det lykkes for maleren at gemme denne bog og tvinge kritikeren til at rejse uden den og han begynder at kopiere reproduktionerne omhyggeligt på lærred. Reproduktionerne eksisterer derfor, fordi de er kopieret fra malerierne, og malerierne eksisterer, fordi de er kopieret fra reproduktionerne. Skønt denne fortælling ikke truer med nogen modsigelse, er der noget meget forkert ved den. Den giver os malerierne uden, at nogen behøver at udfolde kunstneriske anstrengelser for at skabe dem - en slags kunstnerisk "gratis frokost"..."
".......I kunstkritikerhistorien tillader kvantemekanikken begivenhederne, set fra deltagernes perspektiv, at ske sådan som Dummett beskriver. Universet hvorfra kritikeren kommer, må have været et, hvor kunstneren, med tiden lærte at male godt. I det univers blev billederne frembragt gennem en skabende indsats og reproduktionerne blev senere ført til et andet univers' fortid. Der blev malerierne faktisk efterlignet - hvis man kan siges at efterligne arbejdet, som en anden version af en selv har udført - og maleren fik "noget for ingenting". Men der er intet paradoks, fordi billedernes eksistens nu skyldes en ægte kreativ indsats, selv om det var i et andet univers..."
(Citater fra oversættelsen af: The Quantum Physics of Time Travel, Scientific American, Marts 1994. af David Deutsch og Michael Lockwood)

Epilog
******

Det er et spørgsmål om vi ikke på et tidspunkt er så langt fremme teknologisk, at vi kan foretage disse rejser - hvem ved?

(Jeg ved ikke hvem der har skrevet dette, men jeg synes at det er spændene læsning.)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 15:03

Teori er et, praksis noget andet. Glem den tidsrejse; sket er sket. Her er en fysiker der har idéer om at tiden slet ikke eksisterer !!! http://www.platonia.com/ideas.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 15:04

Den er lidt 'tung' til smalltalk Ishoey, måske du skulle have prøvet Filosofi ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 15:07

Vi diskuterede denne problemstilling lidt under : http://www.kandu.dk/dk/spg/18992

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 15:26

Iøvrigt er der andre som undrer sig over ormehuller : http://www.snn.dk/frontsider/bigbang.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 24-10-03 15:40

Lad os nu sætte at vi KAN rejse tilbage i tiden.
Hvorfor kan vi så ikke ændre noget?
Måske er vi tilstedeværende i en anden form end vi kender nu.
En del af Einsteins teori var, så vidt jeg husker, at en rejse med lysets hastighed vil ændre objektet til lys. Måske skal vi gå endnu videre, måske vil vi være tilstede i fortiden som en slags svævende energi, som måske kun kan fornemmes af visse særligt følsomme mennesker.
Lad os vende den om.
Hvis dette kan lade sig gøre, må dem fra fremtiden jo kunne rejse tilbage og besøge os.
Er det så derfor nogle mennesker kan mærke/føle/kommunikere med disse overnaturlige væsener?
Måske sker det allerede idag uden vi ved det. Måske er en del af min energi lige nu på tur i tiden?
Kan være derfor jeg engang imellem føler mig lidt ved siden af mig selv?
Et er i hvert fald sikkert.
Der er mere mellem himmel og jord. Vi har ikke alle svarene endnu, får det sikkert aldrig.
Vi må nok indse at vi må leve i lykkelig uvidenhed om svaret på altings mening:
Hvad er meningen med os?

M.v.h. Kim

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 24-10-03 15:41

Interessant! Der er meget Science fiction literatur der har det her som emne! Min første tanke er dog at hvis tidsrejser var mulige, ville vi nok allerede havet fået virkninger af dette! F.eks at fjerne Bush før Iraq krigen eller at man undgik 7/11! Naturligvis under forudsætning at tid er relativt og man har fundet ud af tidsrejser i fremtiden!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 15:51

Her er en til, som har tænkt over dit spørgmål : http://www.wandel.subnet.dk/ultimatefrontier.html
..en lægmand altså.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-10-03 17:35

Uha uha - tilbage i tiden, så var jeg måske ikke blevet født. Og så kunne jeg ikke gå tilbage i tiden og ændre den fremtid som jo nu ikke eksisterer. Og den som hjalp mig med min computer, ville han være væk, og kunne jeg ikke sidde her og.................

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 17:46

emesen -> Joda , gør som jeg : Jeg hopper lige tilba.....

...og her er jeg igen, men der var ingen kandu.dk, så jeg ku' skrive til dig. Kun nogle blyanter og noget viskelæder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 24-10-03 18:00

Hvis jeg vidste jeg tog fejl, kunne jeg undlade at dumme mig.
Hvis jeg aldrig dummede mig, ville jeg aldrig lære af mine fejl.
Hvis jeg aldrig fejlede, ville jeg ikke vide hvad fejl var.
Hvis jeg ikke kendte til fejl, hvordan kunne jeg da vide jeg tog fejl?

Hvad skal det dog ende med det her?

Kim

Godkendelse af svar
Fra : Ishoey

Dato : 24-10-03 20:44

Tak for svaret tedd.

return, send back

mvh
Ishoey

**********************************************************
Min mening om TIP!

Det er noget fis, at reklamere for sig selv, eller for sit firma.!
Under tip mener jeg også at det kun skal bruges i almen interesse.
Noget andet er at oplyse om et godt tilbud, men som andre kan få glæde af.
Og hvis man oplyse om et godt tilbud, som man ikke selv får udbytte af!
**********************************************************

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-10-03 20:48

Jeg tror egentlig du stiller det her spørgsmål på grund af din far og lignende! Jeg tror desværre ikke man kan vende tilbage! Det svært for jeg har selv lavet noget lignende lort! Hvordan forklarer man et dødt menneske at man ikke mente de ting man sagde? Bare man kunne gå tilbage og forklare dem det! Så generelt er det vel egentlig ens egen dårlige samvittighed man vil lette! Sorry det var vel ikke det svar du forventede på det her spørgsmål?