/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hvad kan de tåle
Fra : Marchwitz
Vist : 1281 gange
100 point
Dato : 24-10-03 13:22

Min kone har fået den idé at vore nymfeparakitter skal have nogle kastanier ind i buret som legetøj og tidsfordriv.
Men så melder tvivlen sig! Kan fuglene overhovedet tåler sådan noget?
Og hvad er det egentligt lige man må/ikke må give fuglene af den slags ting (kviste, blade, frø, bær og lign.)

Med venlig hilsen
Kim

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 24-10-03 13:39

Kastanier tager de ingen skade af

Bær er en dårlig ide, især hvis man ikke ved hvad slags det er. Fugle har dog en slags 6. sans der gør at de meget sjældent sætter 'næbet' i noget de ikke kan tåle. Alligevel åd mine Parakitter engang en halv telefonbog og bagsiden af en komode. Redebygger instinkt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 24-10-03 13:56

Tak for kaffe.
Så skal vi altså ikke give dem telefonbøger
Men vi har lige besluttet at prøve med de der kastanier.
Jeg er tilbøjelig til at acceptere dit svar molokyle lige med det vums,
men lad os lige lade billedet stå et øjeblik (som man siger).
Kim

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 14:04

Helt iorden Marchwitz... Lad spørgsmålet 'køre' ud af Seneste 25 og se om der ikke inden kommer andre med nogle 'Guldkorn' til de små

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-10-03 14:54

Her kan du læse lidt om hvad nymfeparakitter kan tåle
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/dosc/5daa1789aa4f463dc1256b3003ec155
mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-10-03 15:09
Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 24-10-03 15:15

Ans- Jeg kan godt se der er noget kuk med den side, men jeg har dog fundet frem til noget om nymfeparakittet på dyrenes-beskyttelse.dk som du foreslår.
Det er gode "brugsforvirringer" til nymfeparakitter, men ikke umiddelbart noget om kastanier.
Jeg har gemt det hele på pc'en.
Kim

Godkendelse af svar
Fra : Marchwitz

Dato : 24-10-03 16:42

Jeg skulle hilse fra fuglene og sige tak.
De har det fortsat godt.

Kim

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 16:54

Rart at høre. Stik dem en telefonbog, som tak fra mig

Hilsen 'Pippi' & 'Ivan' i pleje på Ordrup Jagtvej & </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : assies

Dato : 08-03-04 21:11

Jeg har en blåkindet conure. Om sommeren plejer jeg at samle forskellige bær til ham. f.eks rønnebær, hyben og hyldebær han spisen dem med stor fornøjelse. Han kan også godt lide jordbær, hindbær ( hans yndlings farve er rød så han kan faktisk lide alt der er rødt ). Han får også kæmper ( nogen kalder den vejbred ) mælkebøtter, græs osv. Jeg giver ham også tit friske grene også med blade på. Hvis du giver dine grene fra frugttræer kan du ikke gå fejl. Jeg plejer at lægge et forråd af bær i fryseren så er der også lidt til vinteren. Han får også agurk, tomat peberfrugt ( der kan han bedst lide kernerne ) han kan også godt lide kød.
Du må endelig ikke give dem avokado de er meget giftige.
Ellers giver jeg ham almindelig frugt som æble, appelsin, blomme, vindrue osv. Han er helt pjattet med kernerne fra æbler.
Jeg håber du kunne bruge det til noget.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-03-04 22:46

Jo tak Assies.
Og fuglene har det stadig godt, selv med de mange forskellige ting vi efterhånden har budt dem.
Med venlig hilsen
Kim