/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvor nemt er det at overfodre ?
Fra : Perhaps
Vist : 617 gange
51 point
Dato : 14-02-02 22:45

Hejsa !

Jeg har næsten ikke hørt andet, end at man skal passe på ikke at overfodre. Så kommer det svære spørgsmål. hvorlidt er, ikke formeget ?. Jeg HAR hørt 5 min. "reglen". Men mine fisk ((33 stk.)12 neon 12 lygte/tetra 2 sg.maller resten platty,guppy og sværdrager.) får 3 gange daglig og spiser på få min. rup og stup. det jeg mangler er et rimeligt nøjagtigt mål. ex ½ ts. MvH ph

Accepteret svar
Fra : Clausen

Modtaget 51 point
Dato : 15-02-02 00:54

Tommefingerreglen er, at det meste af foderet skal være spist op, inden det er sunket til bunds. Det er flagfoder jeg hentyder til. I alle de bøger jeg har læst om emnet er der ikke angivet noget bestemt mål. Det er en erfaringssag og i starten er man meget tilbøjelig at overfodre. Bortset fra at fiskene kan dø af det, så sviner det også dit akvarium til.
Ellers er det rigtigt med ca 3 gange om dagen.
God fornøjelse
Claus.

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 15-02-02 09:39

Husk at dine bundfisk også skal ha' noget at spise. Det er en udbredt misforståelse at maller er støvsugere af alt, men det er kun føde og ikke affald de suger til sig. Nu har du ikke så mange at du kan bruge en foderpille, så tag istedet lidt foder mellem fingerspidserne og før det under vandet. Herved falder det hurtigere til bunds, så de andre fisk ikke når at spise det.
Rikke

Kommentar
Fra : Perhaps

Dato : 15-02-02 20:34

Rikke !!
Tak for din kommentar, den kunne jeg godt bruge sammen med det første svar.
ph

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-02-02 15:04

Hvis dine fisk spiser op, og ikke dør af at æde for meget, så passer din
mængde sikkert fint, og så længe dine planter ser fine ud, og du ikke har
overflod af alger er der jo ikke noget galt.

Det eneste jeg vil sætte spørgsmål ved er at du fodre 3 gang om dagen, jeg
ville nok nøjes med en gang, men så længe dit akvarium køre uden problemer,
skal du vel bare forsætte som du gør.

--
Mvh
Leo Vaeversted
http://www.hobbylink.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-02-02 21:48

Leo Vaeversted wrote:

> Hvis dine fisk spiser op, og ikke dør af at æde for meget, så passer din
> mængde sikkert fint, og så længe dine planter ser fine ud, og du ikke har
> overflod af alger er der jo ikke noget galt.
>
> Det eneste jeg vil sætte spørgsmål ved er at du fodre 3 gang om dagen, jeg
> ville nok nøjes med en gang, men så længe dit akvarium køre uden problemer,
> skal du vel bare forsætte som du gør.

Jeg ville helt sikkert blive ved med at fodre 3 gange om dagen i små mængder.
Fiskene søger efter føde dagen lang i naturen, så jo oftere man kan fodre, jo
bedre efterligner man de naturlige forhold. Jeg har desværre ikke tid til at
fodre 3 gange om dagen .

-Peter

>
> --
> Mvh
> Leo Vaeversted
> http://www.hobbylink.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-02-02 23:41

Hej Peter
Din teori om 3 gange foder betyder altså også, at chancen for at få renset
ordentlig op efter hver fodring bliver mindre.
Min erfaring er altså, at kun sultne fisk går og leder efter rester. Jeg
mener også at det er positivt for fisken, at den skal lede efter sin næring,
som i naturen. Med 3 gange fodring er det lige ved at fisken bare kan stå
med åben mund og lade foderet komme drattende lige ned i gabet.
hilsen
Jørgen

"Peter Stegenborg Larsen" <stegenborg@bigfootnospam.com> skrev i en
meddelelse news:3C7BF486.2ED89DDA@bigfootnospam.com...
>
> Leo Vaeversted wrote:
>
> > Hvis dine fisk spiser op, og ikke dør af at æde for meget, så passer din
> > mængde sikkert fint, og så længe dine planter ser fine ud, og du ikke
har
> > overflod af alger er der jo ikke noget galt.
> >
> > Det eneste jeg vil sætte spørgsmål ved er at du fodre 3 gang om dagen,
jeg
> > ville nok nøjes med en gang, men så længe dit akvarium køre uden
problemer,
> > skal du vel bare forsætte som du gør.
>
> Jeg ville helt sikkert blive ved med at fodre 3 gange om dagen i små
mængder.
> Fiskene søger efter føde dagen lang i naturen, så jo oftere man kan fodre,
jo
> bedre efterligner man de naturlige forhold. Jeg har desværre ikke tid til
at
> fodre 3 gange om dagen .
>
> -Peter
>
> >
> > --
> > Mvh
> > Leo Vaeversted
> > http://www.hobbylink.dk
>

Kommentar
Fra : Perhaps

Dato : 28-02-02 23:04

Jeg har justeret min fodring ned til at hedde 2 gange daglignu. Da jeg er bange for at de skal få for meget.Fiskene trives. de fleste planter er også ok.( - vandpest se indlæg)
MvH ph