/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Kopiering af celler i Excel
Fra : VasicekII
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 24-10-03 12:53

Jeg har en serie af værdi i én række. Det er månedstal. Disse skal omregnes til kvartalstal vha simpel gns. (celle c3=sum(b3:b5)/3) Dette er naturligvis ikke noget problem. Problemet kommer når jeg kopiere den beregnede celle ned i næste række. Jeg vil jo gerne have den til at beregne (celle c4=sum(b6:b8)/3) men den beregner (celle c4=sum(b4:b6)/3).

Løsningen der går på at kopiere den beregnede celle med mellemrum på 2 celler er et alternativ, men det vil kræve for stort manuelt arbejde (læs stor dataserie).

Håber du kan hjælpe ;)

/René Schjøtt Brogaard

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 24-10-03 14:58

Jeg kan godt se problemet.
Prøv lige at kopiere én gang, ret manuelt, og så prøv at kopiere igen i den næste.
Hvis du forstår.
Så kan det være Excel har forstået hvad du vil.
Kim Marchwitz

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-03 17:00

Jeg har prøvet at "lære" excel den metode du vil benytte - det vil den ikke.
Men den vil godt.
1 = 3 (=sum(b3:b5)
2 = 6 (=sum(b6:b8)
3 = 9 (=sum(b9:11)
Jeg har markeret celle c3-c5 og kopieret ned.
Det er jo ikke helt hvad du skulle bruge. Så nu mangler du "bare" at fjerne de tomme celler, måske med en lille makro.
Jeg har forsøgt med en makro. stå i tom celle c4
Kode
Sub tommeceller()
'
' tommeceller Makro
' Makro indspillet 24-10-2003 af Eyvind
'
' Genvejstast:Ctrl+q
'
Selection.Delete Shift:=xlUp
End Sub

Den sletter de to tomme celler, men jeg kender ikke kommandoen til at flytte en celle ned
Eyvind.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 24-10-03 17:32

Du kan måske også dele op på 2 ark.
Sådan at b3:d3=e3, b4:d4=e4 osv på de ene ark
og cellerne e3, e4 osv kopieres over på det andet ark.
Kan det mon bruges?
Kim

Kommentar
Fra : VasicekII

Dato : 26-10-03 12:35

Tak for hjælpen begge to. Det hjalp mig til at se at jeg ikke havde overset en funktion i excel, dvs en nem metode til løsning af problemet. De foreslåede metoder er dog lettere end den jeg havde til at begynde med. Tak for det!!
/RSB

Godkendelse af svar
Fra : VasicekII

Dato : 26-10-03 12:37

Tak for svaret emesen.