/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fliser
Fra : Frants
Vist : 454 gange
20 point
Dato : 24-10-03 11:20

Jeg har i mit badeværelse fra 50'erne de skønneste fliser på væggene.
Jeg vil nu bygge badeværelset om og ønsker at genbruge fliserne.

Er der en smart måde at tage de gamle fliser ned på, uden de går i stykker?

Frants

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-10-03 12:45

Du kan søge på www.google.dk "nedtagning af fliser" der er flere links, men link nr. 5 vil jeg mene at du kan bruge.

mvh ans

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 02-11-03 22:15

Det kommer meget an på hvad de er sat op med. Da huset er fra 50'erne regner jeg med at de er muret op. Dvs. at der sidder en god klat mørtel på bagsiden. Den klat mørtel skal du ind og have fat på, HELT inde bagved, altså langs murstenene. Der skal du banke lige så forsigtigt med en bredmejsel. Hvis det skal lykkes med det bedste resultat, skal mørtelen af i ét helt stykke med flisen PÅ. Flisen skal så renses til brug bageefter. Men HUSK: alle fuger omkring fliserne, skal skæres/kradses helt fri/væk først. Dertil kan bruges en maskine, en Fine. Det er en maskine med mange forskellige tilbehør, iblandt en metalskive med slibediamanter (diamantskær) på, som har til formål at vibrere fuger ud med. Den kan lejes i de fleste byggemarkeder.