/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
renualt 19, tror ikke min mekaniker
Fra : elcid
Vist : 572 gange
160 point
Dato : 23-10-03 22:00

Jeg har en renualt 19 1.4i på en køre tur på motorvejen tabte den pusten til ca. 60 km/t men tog så lidt hastighed igen ca. 80 km/t men kunne overhoved ikke accelerere, jeg kontrolere tændrør tændkabler den lyder lidt som en fiskekutter og lugter lidt af benzin, så jeg tænkte at den køre ihverfald ikke på alle cynlindere.
Jeg ringede til min mekaniker og sagde hvad der var galt, så kom en lang smøre om dit og dat undskyld mit udtryk, han sagde at ventilerne nok var brændt af og det ville kost nye ventiler og et nyt topstykke ca. pris 6000- 12000kr. på en bil til 40000 kr.
nu spørger jeg kan tændrør død fra sek til sek eller kan et kabel knække vi har ikke været i motorrummet og hvad sker der når en ventil brænder?

Accepteret svar
Fra : skatten

Modtaget 170 point
Dato : 23-10-03 23:00

fejlen ligger næsten 100% i tændingssystemet tændrør kabel eller dæksel

Kommentar
Fra : skatten

Dato : 23-10-03 23:09

Hej igen ja et tændrør kan godt dø fra sekund til sekund,når en ventil brænder er det tit fordi at der sætter sig sod på stammen så den ikke kan lukke korekt og så kan den begynde at brænde i kanten og det bliver gerne mere og mere,eller det kan skyldes at ventilen ikke er korekt justeret = afstand

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-03 23:22

Når den lyder som en fiskekutter, er det helt sikkert tændingen.
Du starter den og får en til at holde den igang med speederen, så tager du en kraftig handske på, den anden hånd og kroppen må ikke røre bilens karrosseri, (det kan være ubehageligt, at få stød), (du kan også lægge et tæppe hen over skærm, for at du kan læne dig ind over den) så tager du tændrørshætten af et tændrør, og kan straks høre om det er en cylinder der er "med", dvs hvis motoren dør, fordi du tog den af, så virkede den tændrørsledning(og cylinder) godt nok. Sæt den på igen (også medens motoren hakker afsted), og en ny....
Et tricks er at de kun er skubbet lidt på, så er de lettere at tage af og på.
Tag aldrig mere end en af ad gangen, for det første dør motoren, og du kan komme til at bytte rundt på dem(så skal de mærkes), og så er du på herrens mark.
Du vil finde den ledning der ikke tænder, og kan skifte den.
Alternetiv, og det bedste er at køre hen til en koblings/bremseservice, og få 4 nye (5 med tændspolen), hvis de ikke har et færdigt sæt, så laver de et på stedet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 24-10-03 01:20

Har selv lige haft samme fejl. Det var tændingen på den ene cylinder der satte ud, på grund af en tynd stråle vand fra en revnet kølerslange havde oversvømmet det hul tændrøret sidder i.

Så ja, det kan være tændingen.

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 24-10-03 07:49

Du skriver ikke noget om problemet vedblev og stadig er der, eller det kun var over en kortere strækning, altså periodisk???

Alle tidligere forslag kan sagtens være årsagen, ligesom et "overvarmt" tændrør eller fugt i brændstofsystemet, eller fejl i indsprøjtningssytemet.

begynd med det billigste, undersøg tændrørene, er de pæne rødgrå i farven eller lugter de stærkt af olie eller benzin og er helt sorte?

hæld evnt. lidt kaburatorsprit på bilen, hvis ikke du kører med fuld tank i denne tid og kun kører sjældent og korte ture er der stor chance for fugt i dit brandstofsystem.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-10-03 10:39

Ja, ja... pas nu på, for det kan også være et ødelagt topstykke eller brændte ventiler, som mekanikeren påstår. Det afsløres let ved en kompressionstest - forlang en sådan udført!
I øvrigt er det som sambo foreslår en god idé med kaburatorsprit på denne årstid, men KUN på biler uden indsprøjtningssystem... altså biler med kaburator og UDEN katalysator.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-10-03 10:41

NB: Kompressionstesten udføres let og elegant, når du nu ali'veller skal "prøve" at skifte tændpløkker

Godkendelse af svar
Fra : elcid

Dato : 25-10-03 21:29

Tak for svaret skatten.
Jeg tog ind på et reservedelslager og købte tændrør og tændkabler har nu skifte dem og bilen køre godt igen

Kommentar
Fra : skatten

Dato : 25-10-03 22:31

Selv tak dejligt at jeg har kunnet hjælpe dig