/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Holdbarhed på computerfotos??
Fra : Rfou
Vist : 577 gange
200 point
Dato : 23-10-03 18:50

Hvor længe holder udprintede computerbilleder sig inde farverne ændrer sig – Og hvor længe kan de holde sig på en cd-rom

Kommentar
Fra : byp

Dato : 23-10-03 18:57

Jeg har foto der er 3år i album på fotopapir cdrom holder mellen 1 og 10 år alt efter media

Kommentar
Fra : byp

Dato : 23-10-03 18:58

Jeg har foto der er 3år i album på fotopapir som er som nye cdrom holder mellen 1 og 10 år alt efter media

Kommentar
Fra : byp

Dato : 23-10-03 18:58

Jeg har foto der er 3år i album på fotopapir der er som nye cdrom holder mellen 1 og 10 år alt efter media

Kommentar
Fra : pan2

Dato : 23-10-03 19:00

hejsa Rfou

hvis du selv printer ud er levetiden ca 1 -3 år med en overflade evt laminat 5-7 år de kan holde sig på en cd rom ca 50 år siges der.
hvis udprintningen finder sted på et fotolab er det også ca 50 år alt efter opbevaringsmetoden
vh
per

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 23-10-03 19:13

D.v.s. at man regelmæssigt skal kopiere sine billeder hvis man vil bevare dem .Hvad så hvis man opbevarer dem på harddisken?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-03 20:08

Jeg ville lægge dem på CD-rom, for en HD går jo af og til ned.
Men CD-rom skiver har det bedst i ikke sollys.
Hvis du kan så læg dine foto i JPG og ikke i et tilfældigt foto-format, de skulle jo gerne kunne læses af alle.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 200 point
Dato : 23-10-03 21:06

Nu har du fået lidt at vide omkring papirsbilleder, hvor farverne, alt efter hvordan man opbevarer dem, så småt vil falme i farverne.

Med hensyn til cd-rom, er det helt afgørende hvordan du opbevarer din cd. Ligger din cd i et kraftigt magnetfellt, vil de ikke holde længe, men hvis man helt kan undgå magnetisme og selvfølgelig også stærk varme og sollys, er det kun op til selve kvaliteten af cd-rommen, der afgør hvor længe de kan holde.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 23-10-03 22:03

Hej Rfou.

Billederne kan holde i forholdsvis lang tid.. Det kommer især an på hvilken printer de er printet ud på. Hvis du vil have den optimale udprint samt holdbarhed, så skulle du tage og købe den nye Canon i865 printer. Den kan skrive directe på CD´er istedet for labels og cd stumper. Samtidigt for du også en af de bedste fotoprintere, som er på markedet. Den køre med canons photopatroner og kan skrive helt ud til kantet på papiret. Vi lavede et foto udprint på den, og lige efter udskrivningen, kom vi billedet i en spand vand i 5 min, for at se holdbarheden. Da vi tog den op var der ikke sket noget med billedet, det lignede det udprintede 100%. Printeren koster ca. 2000,- inkl. moms.

Godkendelse af svar
Fra : Rfou

Dato : 23-10-03 22:13

Tak for svaret ellebye. Og tak til I andre. Jeg skulle jo træffe en afgørelse; men det var ikke let.
Spørgsmålet opstod fordi jeg afleverede nogle billeder på vort lokale egnsarkiv, og der hørte om problemet. Der lægger de billederne på cd-rom og kopierer dem ca hvert tiende år.

Det var ikke noget jeg havde tænkt over. Som søn af en gammel amatørfotograf sidder jeg her med 90 år gamle billeder, der ganske vist er falmede eller gulnede; men alligevel genoprettelige på computeren. O K gamle billeder må jo godt se gamle ud, i betragtning af den tids teknik.

Tak igen til alle
mvh

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 23-10-03 22:38

Min printer er en HP 5550 der printer en flot kvalitet og ellers kan det en printer bør kunne. F. eks. helt til kanten, plakater og bannere m.m.

Jeg er gså klar over at opbevaringsforhold spiller væsentlig ind på holdbarheden. Det samme er jo tilfældet med "gammeldags" fotos og for den sags skyld med mange andre produkter med farver på. Tekstiler, tapeter m.m.

Jeg har fået de svar jeg søgte, også mere generelt så andre måske også kan få glæde af dem.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-10-03 23:01

Med hensyn til gamle fotos der er begyndt at "gulne" har jeg med succes scannet billederne ind på min pc, man skal blot sætte scanningen til sort/hvid så får man et helt godt billede igen.

I øvrigt er det også lettere at retuchere ved et sort/hvidt billede, så jeg konvertere mange af mine fotos, hvis det er portræt-billeder, til digital sort/hvid.

Og med hensyn til svar man får på et spørgsmål, vil det være guld værd for mange om man udover at besvare et spørgsmål specifikt, også udformede svaret som generelt, hvilket kom mange flere til gode.