/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win XP Home eller professionel?
Fra : bantam
Vist : 826 gange
300 point
Dato : 23-10-03 18:25

Hej

Overvejer måske at skifte fra Win ME til Win XP, og kunne derfor godt tænke mig at vide:

Hvad er forskellen på XP HOME edition og XP Professionel

Er ikke nogen "nørd" og er egentlig udmærket tilfreds med ME, men hvergang man ser noget er det s.. snart altid om XP det omhandler, jeg tænker på blade o.s.v.

Kom med jeres ærlige mening, hvis der er flere gode svar må jeg jo trække lod om pointene, så er det sagt med det samme, da jeg jo ved, at de point kan give anledning til sure miner. (desværre)

På forhånd tak

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 23-10-03 18:30

Der er ikke meget forskel på home og pro...

Hvis du er almindelig bruger skal du nøjes med home, det er alt rigeligt..

Uanset hvad bliver du glad for xp, det er helt sikkert..

Arlet

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-10-03 18:38

Windows XP Professional indeholder nogle funktioner, som ikke findes i Windows XP Home Edition. Eksempler på sådanne funktioner er tilslutning til et domæne, oprettelse af forskellige brugergrupper og mulighed for anvendelse af flere processorer. Windows XP Professional passer godt til arbejdspladser og henvender sig til personer, som stiller større krav til avanceret funktionalitet i operativsystemet, mens Windows XP Home Edition er tilpasset hjemmebrugere.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-10-03 18:46

Den største forskel der er ml. home og pro er, at pro understøtter netværk og fjernkommunikation bedre, heraf navnet (professionel).

Det er ikke noget man mærker til som "normal" bruger.

Du skal dog vide en ting og begge versioner, specielt hvis du er på internettet mange timer.
Specielt outlook har man fundet ud af, at den fra starten var hullet som en si. Det første man skal gøre inden man benytter outlook er at hente et helt bjerg af opdateringer microsoft ad hoc har måtte lave for at lukke hullerne, og det sidste er formentlig ikke lukket endnu.

Dette har de såkaldte virusmager benyttet i vid udstækning, hvorved netop XP har været meget udsat for virusangreb.
Jeg syntes dog ikke dette skal skræmme dig til at købe XP, idet den til gengæld har mange andre fortrin til fordel for de mindre versioner.

Blot skal du være opmærksom på, at der stadig vil komme opdateringer til XP, som man selvfølgelig kan downloade gratis fra microsoft.

Jeg har selv brugt begge versioner, men som generel bruger vil jeg anbefale home-udgaven.

ellebye

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 19:10

Jeg bruger selv XP home og dette system dækker alle mine behov,men skal man oprette en lille foretning eller server så ville jeg vælge Xp Pro.

http://www.microsoft.com/danmark/products/Windows/windowsxp/professionel_default.asp

http://www.microsoft.com/danmark/products/Windows/windowsxp/homeedition_default.asp
Manse9933

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 310 point
Dato : 23-10-03 19:13

Hejsa Bantam

Her har du lidt om XP Home på dansk
http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?site=11052&subid=5&pg=2

og XP Professional
http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?site=10798&subid=5&pg=2

Hvilken udgave er den rigtige for dig?
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/whichIsRight.asp

Inden du købe Xp,skal du være sikker på at din computer er stor nok systemkrav

Windows XP Professional systemkrav
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/sysreq_pro.asp

Windows XP Home Edition systemkrav
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/sysreq_home.asp

Inden du køber Xp home/xp pro vil det nok være en god ide at finde ud af om ens printer/scanner/og de andre ting man har,om der findes XP Driver til disse.

Ellers vil jeg da bare sige at jeg kører med Xp professionel,og er vældig godt tilfreds
Jeg syntes personlig at xp er en af de bedste styresystemer som Microsoft har lavet
STABILT det køre bare 100% hvis man sørger for at have de rigtige driver,og sørger for at hente diverse opdateringer der kommer,fra windows update.
Før xp have jeg også windows me,og var vældig godt tilfreds,men efter skiftet er jeg blevet meget mere tilfreds,da der er en masse gode værktøjer i xp.
Så jeg tror godt jeg her til slut kan skrive
Køb enten den ene eller den anden version,du bliver med garanti ikke skuffet.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-03 19:26

Bantam - inden du drøner hen og indvesterer i XP.
Har du eller findes der drivere til det grej som du har på comp. nu.
Win 2000 er lige så stærk som XP (samme NT basis kerne)
Der findes flere drivere til gammelt udstyr når du bruger win 2000.
Jeg bruger den selv til alt mit gamle skrammel.
Emesen.

Kommentar
Fra : Rupta

Dato : 24-10-03 00:32

Hej bantam!

En ikke uvæsentlig forskel på XP-Home og XP-Proff. er , at Pro-versionen giver muligheder for kryptering, hvilket Home-editionen, mig bekendt, ikke giver

//Rupta.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-10-03 00:39

Er enig med kommentarerne! Vil lige sige at inden du opdaterer, så find lige ud af om din hardware er kompartibel, eller med andre ord er der drivere til det!! F.eks har jeg været nødt til at købe ny scanner, og printere er osse et almindeligt problem at finde drivere til!

Kommentar
Fra : webmaster_um

Dato : 24-10-03 09:56

Har haft Home men har nu Professionel forstår godt du vil skife dit ME.
Er comen til almindelig brug så er Home helt fint at starte med.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 24-10-03 11:22

Tillæg

Hvis du overvejer at købe windows nye styresystem XP,men er du i tvivl om din computer kan klare det,så klik på dette link som tester din maskine for dig

http://www.pcpitstop.com/xpready/

Mvh Brian

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 24-10-03 17:13

hvis jeg ikke husker helt forkert bantam, så har du da vist udtalt dig at der ikke findes noget bedre end ME

Vidste i god at ME står for many errors, og i den danske version valgte de at bibeholde forkortelsen ME for meget elendig

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 24-10-03 17:25

>Uffe29

Jeg ved ikke om jeg lige har udtalt mig så skråsikkert som du skriver, men har da rost ME, og jeg er da stadig udmærket tilfreds.

Jeg har absolut ikke nok pckendskab til at sige det ene er bedre end det andet, jeg kan kun tale for det jeg bruger, og det fungerer sådan set ok for mig, men på et tidspunkt kunne det jo være man vil skifte, men så kommer der vel bare noget nyt igen, og så er man lige vidt.

Bantam

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 24-10-03 19:02

arj... det skulle heller ikke have været skrevet så skråsikkert, men jeg ved da at du har været meget glad for det

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 26-10-03 13:13

Tak for svaret briani.

Ja der er jo da lidt at læse på, så må jeg jo se om jeg skifter, men venter nok lidt da mit ME fungerer fint i øjeblikket, og hvem ved, pludselig kommer de vel med noget nyt!!

mvh
Bantam