/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Automatisk jernsav, værdi???
Fra : joker
Vist : 2651 gange
100 point
Dato : 23-10-03 18:02

Hejsa

Jeg ved ikke lige om det er det rigtige sted at stille dette spørgsmål, men her kommer det.
Jeg har lige købt et nedlagt lanbrug hvor der står flg. maskine. Det er en maskine til savning i jern, den er udstyret med hydraulik og automatisk fremføring. Den er produceret i bulgarien og er af meget kraftig model. Hvad er sådan en maskine værd ?? Jeg vil sælge den da jeg ikke rigtigt har noget at bruge den til.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 23-10-03 18:27

Hvad er det for en model?? Hvor brede emner kan den tage??
Den kan være alt fra nul til 10.000kr værd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 18:34

Du skal nok søge at afhænde den via www.dba.dk. Når der kun står en sav, tvivler jeg på maskinaktionerne gider rode med det. Bulgarien - kender slet ikke noget til deres maskiner. Skud i tågen - et par tusind. Men prøv da og ring til en af dem her http://dk.search.yahoo.com/search/dk?p=maskinauktion&fr=fp-top&y=y

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-03 18:41

Den hedder også en "koldsav" og bruger store "nedstrygerklinger". Den blev/bliver brugt på masinværksteder/værktøjsfabrikker til at save store jern/stålklodser.
Værdien kender jeg ikke mere.
Emesen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 18:48

Muligheden for en båndsav foreligger også. Har selv stået ved nogle gevaldige båndsave der kunne æde ø320 stangstål, netop som du skriver med fremføring og hydraulik løft. Jeg tror desværre ikke sådan nogle gamle maskiner er ret meget mere end jernet værd. Hvis man bare har ladet den stå og flyde på ejendommen, istedet for at afhænde den, er det nok fordi man ikke har givet særlig meget for den.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 23-10-03 19:05

Jeg synes det lyder lidt som den emesen skriver om. Der er en styringsbox på siden med ca. 9 relæer og savklingen er ca 30-40 cm. (klingen er gul hvis det hjælper). Manden som ejede den er ikke bosidende i landet mere og rejste meget hurtigt, derfor har han ikke solgt den selv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 19:10

Okay, men så er det lidt begrænset hvad den kan gabe over, når klingen ikke er længere.

Den korrekte betegnelse er nok som Emesen siger (lettere tilrettet): Koldsav med automatisk fremføring. Du kan med en tommestok måle hvad den kan kapere. Jeg ville så i dit tilfælde prøve med den blå, idet det nok er bønder og hjemmefuskere der er kundeemnerne her. En maskinfabrik tror jeg ikke på.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 23-10-03 19:24

okay, her er nogle flere oplysninger, som der stod på mærkepladen:

Silistra machine tool factory
Automatic sawing machin
Frod nr. 210 year 1973
Made in Bulgaria

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 19:32

Uha, den er tredive år gammel, men firmaet eksisterer endda endnu ser det ud til på nettet. http://dk.search.yahoo.com/search/dk?p=silistra+machine+factory&fr=fp-top&y=i

Vi købte da godt nok gamle drejebænke med tredive år på bagen, tilbage i firserne, men en koldsav er ikke så uhyggelig dyr i forhold til saven. Bulgarien er samtidig et "billig-land". Til gengæld er der jo nok på "russisk facon" anvendt overdådigt meget jern.

Jeg tror stadig jeg gætter på et par tusinde. Kundegruppe: Lille smedeværksted, fusker, bønder.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-03 19:39

Hvis den løfter - bevæger sig frem - sænker - trækker/saver lyder det som en "koldsav"
Den kan have auto smøring af klingen.
Du skriver auto fremføring - er det emnet den skal save i der føres frem.
Emesen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 19:42

Min "smedefabrik" (har lige snakket med ham), siger mellem 2 og 3 tusind hvis den ser nogenlunde hæderlig ud. Men han mangler ingen sav lige nu. Han siger det er positivt, hvis fabrikken stadig findes, idet der så antagelig kan skaffes stumper.

Joker: I den blå til 3 kilo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-10-03 01:34

Har selv brugt en sådan koldsav meget, er uundværlig på et maskinværksted.
Den er meget simpel. Motoren trækker bare en skive rundt, en plejlstang er fastgjort til et lejle der sidder i udkanten af skiven, i den anden ende af plejlstangen er ophænget til klingen, som er som en nedstryger spændt i en u bue.
Når saven når gennem emnet, slukker den selv.
Emnebredden kan ikke være længere end klingebuen ikke må ramme emnet, selvom skruestikken kan skrues længere ud.
Hydraulikken er en simpel løfteanordning, der løfter klingen fri på tilbagevejen.
Værdien afhænger af størrelse og stand, men med en klingebredde på 30-40 cm, er det en lille "hobby", og ikke noget rigtige maskinværksteder interessere sig for, desværre. Brugt, og lidt forknoklet, ca 1000Kr
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-03 13:40

->Palle, hvor står der noget om for-knoklet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-03 13:47

-> Palle, mit maskinværksted er ked af at de ikke er et rigtigt maskinværksted.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-10-03 15:59

Ok en "lille sav", der står ude på et nedlagt landbrug, er nok en den tidl. ejer har købt brugt, og er nok ikke i den bedste stand, det er mit gæt, at den nok ikke står med blank maling, men måske tager jeg fejl, jeg siger jo også, jeg citerer: Værdien afhænger af størrelse og stand, men med en klingebredde på 30-40 cm, er det en lille "hobby". Og hvis.... så vil den koste 1000Kr. Citat slut.
Men 3773, du kan da byde på den. Og 3773, hvad så med at søge arbejde på et rigtigt maskinværksted, hvor de har nogle ordentlige maskiner, i stedet for hobbymaskiner.? Hvis i mangler en så kan små koldsave som "denne", som kommer fra østlande eller kina, fåes billigt, feks. Harald Nyborg.
De værksteder jeg har arbejdet på havde save med klingebredder omkring 80 cm, med "kølevandsanlæg".

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-03 16:20

Hold da op Palle, hvor er jeg imponeret!

..og mit maskinværksted er ikke mit, men en underleverandør. Han er da stadig ked af at han ikke er et rigtigt værksted. Det er lidt synd for alle de metalkonstruktioner og maskiner de bygger, at de er fabrikeret på et forkert værksted. Snobberi er en "fin" ting. Kender det fra mit eget erhverv.

..Og har du 5 tønder land eng, har du helt klart brug for en to tons tung firehjulstrukket traktor til 750 000,-.

..og Bilka er en rigtig dagligvareforretning og købmanden på hjørnet er en forkert dagligvareforretning.

..og, du skal ikke engang forsøge at bilde mig ind, at en la la maskine, produceret i Kina, solgt af Harald Nyborg, bare har tilnærmelsesvis chance for at blive tredive år gammel.

Det du skriver er ubeskrivelig åndsvagt!

Kommentar
Fra : joker

Dato : 24-10-03 23:39

okay, tak for alle jeres gode indlæg. Jeg lukker spørgsmålet her inden det går helt galt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-03 10:56

Hvis du vil lukke, Joker, skal du trykke på "accepter kommentar som svar" til højre over den kommentar der passer dig bedst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-03 16:39

Hvis du vil lukke spørgsmålet, er du nødt til at acceptere en kommentar. Det betyder ikke at spørgsmålet forsvinder, men bare at nu kan andre se, at du ikke mere behøver hjælp i dette spørgsmål. Du kan acceptere den kommentar der kom tættest på det svar du havde brug for. Og bliver du træt af flere indlæg, kan du bare fjerne hakket i "ja tak, send mig.............." og tryk "send indlæg" efter du har accepteret en kommentar.
Eyvind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-03 10:58

?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-03 15:52

3773 jeg tror "joker" har fundet ud af at fjerne hakket. Så det vil jeg også gøre.
Han fik jo heller ikke solgt sin sav.
Emesen/Eyvind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-03 16:03

Kedeligt , jeg mødte faktisk en der kunne have været liebhaver til sådan en gammel børge her i dag. Havde jeg besøgt ham for et par dage siden havde han været interesseret, men havde købt noget andet.

Ps: Han spurgte også bare hvad vi mente han skulle forlange. Han brugte bestemt ikke kandu som www.dba.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-03 16:08

Ok - nej det gjorde han jo ikke.
Slet venligst bemærkning "Han fik jo heller ikke solgt sin sav."
sorry
Emesen/Eyvind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-03 16:15

Okay Eme finder lige fjumre-lakken frem.

At jeg ikke kan nære mig for at afhænde lortet, tjaaa.

Men hvis du læser med joker, må du godt lige fortælle om du er kommet af med skidtet. Kender faktisk en "forkert" smed mere der kunne tænkes at være "dum" nok til at byde på den.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-03 16:24

Der findes ikke nogen forkert smed - der findes dårlige smede (dem som tror de har lært det hele) og dem som prøver at blive gode.
Emesen.
Smed - maskinarbejder/værktøjsmager.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-03 16:34

Enig, men det såmænd også bare en bemærkning til kommentar af 24/10 kl 15.59. Det kommer jo klart fra en "verdensmester - jeg alene kan". Det er da flot når man ser hvad der kan laves på utramoderne deluxe cts-kram med tolerancer på noget nær intet som helst. Men at se en gammel rotte ved sin 45 år gamle drejebænk som han kender ud og ind - kender nøjagtigt hvor den er slidt i vanger og hjul - stå og lave de fineste 6'er pasninger lige klart til honing. Det er nu helt fedt.

Iøvrigt kommer jeg også på en bette værktøjsfabrik. Der står iøvrigt meget gammelt lort (læs - ældre maskiner).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-04 00:52

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen