/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Løbesodslugt fra skorsten - kan det beha~
Fra : Garmund
Vist : 2838 gange
20 point
Dato : 23-10-03 17:40

Jeg har en skorsten i et sommerhus tilsluttet en brændeovn. Skorstenen er blevet efterset af skorstensfejer - og det hele ser fint ud - men den lugter fælt af løbesod. Skorstenen er beklædt med hvide Icopalskaller og en ca. 1,5 - 2 cm tilbageliggende fuge. Min ide er at banke skallerne ned og pudse skorstenen op igen. Vil dette kunne afhjælpe på sodlugten? Er det muligt at forbehandle den rå skorsten mod løbesodlugt - før der bliver pudset? Hvilket pudsblandingsforhold vil være bedst tilrådeligt? Når skorstenen er pudset færdig - hvor længe skal man så vente før man sætter brændeovnen til igen med optænding? Kan pudslaget efterbehandles - evt. males?
Med venlig hilsen
Gert Garmund

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 19:53
Kommentar
Fra : Garmund

Dato : 23-10-03 20:23

Forslag med kun at male skorstenen eller at sætte en ISO-kerne i er ikke aktuelt. Spørgsmålet er om man kan forbehandle skorstenen med en "lukker" før man pudser den op igen?

Accepteret svar
Fra : sambo

Modtaget 20 point
Dato : 24-10-03 08:20

Jeg tror jeg har den største del af svarret til dig her: http://www.vandex.dk/datablad/lf355.pdf

med hensyn til tørretiden, spiller årstiden og fugtigheden meget ind, ligeså oppudsningen af skorstenen, vent hellere en uges tid, eller mere. Hvis luftfugtighede er stor, skorstenen lang og der er foretaget meget murearbejde, tager det klart længere tid.

citat fra følgende side: http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/8/211190-8/teksten.htm

Løbesod
Mange skorstene er blevet ødelagt af løbesod. Særligt udsatte er skorstene i ydermure, f.eks. gavlskorstene eller tyndvæggede piber, hvor røgtemperaturen er lav. Problemet viser sig først efter mange års dårlig forbrænding og kan skyldes brug af dårligt og fugtigt brændsel som f.eks. tørv. Løbesod viser sig først som sortbrune skjolder, som langsomt breder sig ned af skorstenens yderside.

Ud over at fremkalde skæmmende skjolder bevirker løbesoden, at mørtlen mister sin sammenhængskraft, hvorved skorstenen mister sin styrke. Er der først dannet løbesod, kommer man ikke af med den igen, og man må før eller senere ommure skorstenen. Et stykke tid kan man forsøge at holde skjolderne tilbage, men maling standser dem ikke. Et sølvbronzelag på et tyndt lag af cementmørtel, en overstrygning med en blanding af halvt kogødning og halvt hvidtekalk skulle kunne holde skjolderne tilbage.

For at forebygge løbesod kan man indsætte en isolerende foring i skorstenskanalen. Fra toppen af skorstenen nedsænkes foringsrørsstykker, hvorefter der skabes tæt forbindelse til renselemme og røgrør. Til slut fyldes mellemrummet mellem skorstensvæg og foringsrør ud med isoleringsmateriale, inden afdækningen øverst udføres. Ved valg af isoleringsmateriale skal man huske, at produkter i løs form vil vælte ud, hvis man senere banker hul til røgrør eller lignende.

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 24-10-03 08:35

Lige et par løsningsmetoder mere:
På en gammel ejendom fra 1850 var der en spisestue op til køkkenvægen hvor der var en skorsten til komfuret i køkkenet. Huset havde bindingsværk og var ikke grundmuret, men stod på kampesten. Alle indvendige mure var opbygget af solbrændte lersten og derfor meget svære at vedligeholde fordi man ikke kunne pudse eller på anden måde få noget til at sidde fast på væggene. Der var løbesod udvendig på skorstenen og dette skulle gerne kapsles inde med en belægning. Spisestuen blev pudset på en speciel måde.

Der blev opsat kyllingetråd på alle væggene, med lange hjemmelavede kramper, af hegns tråd.

Herpå blev der pudset med en selvbærende cementblanding bestående af sisand og cement i en kraftig blanding 2 til 1 altså 2 dele fint sand og 1 del cement. Denne blanding blev kastet på vægen af flere gange og specielt ved skorstenen var jeg meget opsat på at få den tæt.

Når dette arbejde var færdig, og tørt, blev væggene pudset på normal måde med den rigtige blanding og pudsebræt og til sidst malet med vand og en kalkkost. Fix og Færdig og 5 år til jeg flyttede uden gennemslag af løbesod. Væggene kunne nu kalkes eller males. Mine vægge blev kalket.

og en anden metode:

http://www.raadvad.dk/old/4_0/4_1/4_1_4-6.html
Ved meget ekstreme skjolder som f.eks. løbesod, kraftige vandskjolder etc. benyttes hvidtekalk (kalkmælk) tilsat lidt frisk komøg oprørt i vand (1:10), som en erfaringsmæssig effektiv spærregrund. Behandlingen lugter ikke af komøg efter optørringen.

Godkendelse af svar
Fra : Garmund

Dato : 24-10-03 10:56

Hej Sambo - tak fordi dit svar. Det vil jeg forsøge at følge. Med venlig hilsen - Gert Garmund