/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nedrivning af bærende væg
Fra : bv32
Vist : 1806 gange
50 point
Dato : 23-10-03 14:16

Jeg skal nedrive en væg som formentlig er bærende, så jeg skal have et ingeniørfirma til at beregne, hvordan det bedst kan gøres. Er der nogen der har en ide om, hvad sådan et firma skal have for sådan en beregning?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 23-10-03 14:37

Jeg gætter på en tusind - femtenhundrede kroner + moms. Det tager ikke en time, for en der regner statik at fikse den der. Kender du ikke en ingeniør der kan fikse det "orange".

Hvor langt skal den bære?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 23-10-03 14:42

Ca. 3-4 m.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 14:52

Godt gæt vil hedde HEB120

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 23-10-03 15:03

HEB120?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 15:07

En stålprofil. Fik regnet en hjem til mig selv med et spænd på ca 3 meter. Bliver den lidt længere få du bare lidt mere nedbøjning.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 23-10-03 16:41

Hvad måtte du give for at få den monteret og hvor længe er det siden?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 16:47

Den er ikke monteret, jeg kom aldrig så langt.

Sådan noget sætter jeg selv op.

Beregningen fik jeg udført kvit og frit, ved en jeg havde hjulpet med at dimensionere ventilation for.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 23-10-03 17:01

Hej igen. Hvordan ville du gribe sådan noget an? Hvordan sættes stålprofilen på samtidig med, at loftet skal støttes? (Hvis væggen er bærende går jeg ud fra, at loftet skal understøttes på en eller anden måde hele tiden imens man lægger bjælken på plads........)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-03 17:11

Man kan da ikke bare sige HEB120, det kommer da an på hvad den skal bære. Er det en 10 etagers ejendom, er det et stråtækt bondehus mm.
Måske bærende? Det er som regel en væg i husets længderetning, der kan være bærende, fordi der er "gulvspær", der støttes i enden eller midtpå eller?, af væggen. Og så kommer det an på hvad der er oven over af vægge mm.
Skal den nye understøttelse være skjult eller feks en flot synlig limtræsbjælke.
Kan den exist. væg nedrives, før den nye bjælke sættes op, og hvad skal den hvile på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 17:21

Se så langt er vi slet ikke kommet Palle. Spørgsmålet lyder heller ikke hvilken bjælke. Det vil jeg nemlig ikke have ansvaret for. Spørgsmålet lyder: Hvad koster det at få bjælken beregnet? Det har jeg givet mit bud på i den allerøverste kommentar. Alt det resterende er snik/snak og gæt læs citat: Godt gæt vil hedde HEB120 i tredje kommentar.

Læs lige indlæggende inden du begynder at overfalde nogen.

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 23-10-03 17:43

Man kan ikke beregne honorar for en statikker påbaggrund af om bjælken er et HEB120 profil, en ingeniør/ anerkendt statikker plejer at udføre beregningerne efter tidsforbruget. pallebhansen har ret i at den bærende bjælke afhænger af konstruktionsopbygningen, man beregner bygninger for skivevirkninger samt belastninger o.s.v. Timesatserne er meget forskellige, du skal derfor kigge dig godt for.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 18:42

Gider ikke kommentere det her mere. Havde skrevet en lang smøre og så døde pc'en.

bv: Gå på www.oplysningen.dk gå til "find nærmeste" indtast rådgivende ingeniør og din egne adresse. Tag knoglen og spørg.

->Larsen, du behøver ikke at lave en frygtelig historie ud af at beregne en simpelt understøttet bjælke. Jeg har prøvet at regne statik, det er bare mere end tyve år siden. Derfor anvender jeg ekstern hjælp til den slags.

PS Hvem siger du ikke kan regne en given bjælke i en given konstruktion? Hvor hænger i jer i mit skud på bjælkestørrelse? Jeg har ikke forslået bv nogen bjælke, bv har ikke spurgt om nogen bjælkestørrelse. Vi kender ikke hans konstruktion, vi aner intet.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 23-10-03 19:13

3773. Jeg siger tak for svaret. (og tak for de uddybende kommentarer).