/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
"Gnasker" marsvinet tænder?
Fra : lindaand
Vist : 3109 gange
100 point
Dato : 23-10-03 12:40

Jeg har nogen gange oplevet, når jeg sidder med et af vores marsvin, at det lyder som om at den "gnasker" på sine tænder.
Er dette en normal tendens hos marsvin eller kan tænderne være for lange så den har problemer med dem.
Jeg ved at den ikke har for lange fortænder, så det kan kun være kindtænderne der evt. er problemet.
Hvis det er et tandproblem, hvad gør man så ved det?

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 23-10-03 12:55

Hej

Min kanin skærer tænder, når den sidder hos mig og har det rigtigt godt - måske det er det samme med dit marsvin - bare en tanke....

Hilsen Ruder

Kommentar
Fra : briani

Dato : 23-10-03 12:55

Hejsa lindaand

Jeg tror at tænderne er blevet for lange,og skal derfor klippes

Prøv at læse dette geniale links,her står atl om marsvins pleje og sygdomme

http://www.dyreklinik.net/Gnavere/Marsvin/MarsvinPleje.html

Mvh Brian

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-10-03 14:50

Yahoo har en nyhedsgruppe om marsvin:
http://dk.groups.yahoo.com/group/marsvin/messages/1?viscount=100
Indlæg 52-57 handler specifikt om marsvins tandproblemer.
Og er det ikke fyldestgørende, har du mulighed for selv
at stille spørgsmålet.

Accepteret svar
Fra : marsvindk

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-03 19:06

Hej Lindaand.

Mange marsvin skærer tænder uden der er nogen problemer. Så længe marsvinet spiser som det plejer og ikke begynder at savle, så plejer tænderne at være i orden. Et tegn på for lange tænder vil mange gange være at marsvinet først stopper med at spise de mere hårde ting som f.eks. gulerødder.

Hvis der er problemer med kindtænderne så vil man i meget få tilfælde kunne slibe eller klippe dem ned, men det er ikke noget man kan gøre selv. Der skal en dyrlæge til at gøre det. Dyrlægen kan hurtigt konstatere om ens marsvin har problemer ved at kigge på kindtænderne med et instrument der ligner det man bruger til at kigge os i ørerne. Det kræver IKKE at marsvinet bliver bedøvet at få tænderne kigget efter. Siger dyrlægen det er nødvendigt at bedøve for at kigge, så find en anden dyrlæge.

Venlig hilsen

Johnny Ramm
http://mutterne.dk

Godkendelse af svar
Fra : lindaand

Dato : 31-10-03 07:16

Tak for svaret marsvindk.