/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skrøne eller hva´? "Ikke over 80 de førs~
Fra : tjantzen
Vist : 548 gange
20 point
Dato : 23-10-03 10:46

Jeg har hørt, at for at skåne en kold motor, skal man ikke køre over 80 km/t de første 30 km.
Er det en skrøne fra Henry Ford´s tid eller er der noget om snakken?

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 11:00

Skrøne!

Moderne olier og moderne bilmotorer har ikke den slags problemer.

Lad motoren rulle lidt, for at sikre smøring og smøretryk, kør stille og roligt afsted. Efter 5 - 10 km har du så god en motortemperatur af dyret nemt kan tåle klø.

Men mange bank i en iskold motor, har jeg været ude for tog en toppakning i ex'ens bil (det sagde mekanikeren ihverttilfælde).

Vær god ved din bil og køb en motorvarmer, så har du med sikkerhed ingen problemer i den retning

Kommentar
Fra : kaasing

Dato : 24-10-03 17:07

motoren skal være driftvarm det er lidt forskællig fra bil til bil jeg vil nok mene at en motor-varmer lidt mange penge at skyde i bilen med mindre du bor på "nordpolen" man har vel ik så travlt at motorn skal ude sit bedste med det samme en har drejet nøglen men det er jo også bare min mening!!!!!!

hilsen opel-mekker

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-03 17:40

Nøh, men en motorvarmer er en dejlig ting. Bilen er driftvarm med det samme, duggen er væg fra ruderne. Motoren har afgjort godt af det.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 25-10-03 16:43

Til kaasing!

Du har vist ikke haft glæden af, altid at have en varm bil, at sætte dig ind i!!!
Sådan efter en arbejdsdag, at komme ud og se, kollegaerne stå med vinterfrakkernes kraver langt op over ørerne, for at skrabe is af vinduerne.
Du selv derimod, tager jakken af, sætter dig ind i en varm bil, med klare ruder, dytter til kammeraterne og er hjemme, inden de er færdige med vinduerne!!!

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 26-10-03 10:51

En motor SKAL være varm inden den får tæsk. Og indtil den er varm skal den ikke over 3000 omdrejninger. Og den der med at lade bilen stå og bilve varm i tomgang er heller ikke en god ide. Det bedste er at bare køre stille og roligt. Og det er ikke kun toppakningen der tager skade ved hård kørsel på kold motor. Stempler og cylindervægge tager osse skade.

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 28-10-03 09:22

PeptoBizmo.
Så er det altså ikke en skrøne "den der med ikke over 80 de første 30 km"?

thomas

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 28-10-03 10:48

Skrøne, ellershavde samtlige mine biler været smadret i maskinen. Men alt med måde. Det er ikke topfarten der dræber, men fuld speeder under accelleration og høje omdrejninger. Min bil er varm efter mindre end 5km.

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 28-10-03 12:42

Jo. Det er en skrøne. Som 3773 skriver så er det ikke farten der dræber, men måden man kommer op i fart på der er afgørende.

Godkendelse af svar
Fra : tjantzen

Dato : 28-10-03 13:33

Tak for svaret 3773.
også tak til
PeptoBizmo